TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ - 6 UKER KUN 6 KR

Nyhet

Hyundai Ioniq 6 N med 650 hk og simulert motorlyd

Hyundai har presentert sin andre elektriske modell i N-serien på Goodwood Festival of Speed. Den elektriske sedanen byr på kraftig ytelse og flere teknologier, som skal gi deg denne samme kjøregleden som i en klassisk sportsbil.

Av / 11.07.25 - 14:20
Hyundai Ioniq 6 N med 650 hk og simulert motorlyd

Ioniq 6 N er utstyrt med firehjulstrekk og et dobbelt motorstystem som yter 478 kW (650 hk) og 770 Nm dreiemoment, men bare i 10 sekunder om gangen ved aktivering av «N Grin Boost»-funksjonen. Standardytelsen er på 601 hk. Bilen aksellerer fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder ifølge Hyundais egne målinger og den har en oppfart på 257 km/t.

Batteriet er på 84 kWh og gir en WLTP-rekkevidde på 469 km. For å motvirke effektap under intens kjøring har Hyundai utviklet et nytt batterisystem med forbedret kjøling. Magnetsystemet i både for- og bakmotorene er forsterket med 19,8 prosent for å redusere varmeutvikling ved vedvarende høy belastning.

Hyundai Ioniq 6 N
(Foto: Hyundai)

Teknologien som gir sjåførene et bredt glis

Ioniq 6 N har systemer som er utviklet for å simulere følelsen av å kjøre en klassisk sportsbil. «N e-Shift» simulerer girskift via padler bak rattet, mens «N Active Sound+» genererer motorlyd (ja, vroom, vroom!) gjennom bilens høyttalere. Føreren kan velge mellom tre forskjellige lydprofiler.

N Drift Optimiser muliggjør kontrollert overstyring ved hjelp av justerbare parametere for driftinitiering, vinkel og hjulspinn. N Track Manager-funksjonen gjør det mulig for brukeren å registrere banedata og rundetider.

Understell og kjøreegenskaper

Chassiset til Ioniq 6 N er omarbeidet i forhold til standardversjonen, med lavere tyngdepunkt og lengre caster-spor for bedre retningsstabilitet og mer direkte tilbakemeldinger fra styringen. De elektronisk styrte demperne har ulike innstillinger for gate- og banekjøring. Stivere fjærer og en ekstra tverrgående forsterkning bak skal øke stivheten i karosseriet.

Annonse
Hyundai Ioniq 6 N
(Foto: Hyundai)

Karosseri og aerodynamikk

Ioniq 6 N har blant annet 30 mm bredere skjermer på hver side, en bakvinge og andre endringer med fokus på aerodynamikk. Fronten har større luftinntak med aktive klaffer, og bakenden er utstyrt med en diffusor. Bilen er utstyrt med 20-tommers smidde lettmetallfelger.

Luftmotstandskoeffisienten er målt til 0,274 Cd, noe som er høyere enn standardmodellens 0,21. Dette skyldes at man har prioritert nedadgående trykk fremfor minimal luftmotstand.

Ioniq 6 N er basert på den samme E-GMP-plattformen som Ioniq 5 N og Kia EV6 GT. Sammenlignet med konkurrenter som Tesla Model 3 Performance (335 kW, 0-100 km/t på 3,3 sekunder) og BMW i4 M50 (400 kW, 0-100 km/t på 3,9 sekunder), tilbyr Hyundai mer kraft og marginalt raskere akselerasjon.

800V-arkitekturen gjør det mulig å lade fra 10 til 80 prosent på ca. 18 minutter på ladestasjoner med høy effekt.

Les også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.

Pris og tilgjengelighet

Hyundai Ioniq 6 N forventes å komme på markedet i 2026. Prisene er ikke offentliggjort, men den vil sannsynligvis koste omtrent det samme som Ioniq 5 N, som koster mellom 65 000 og 70 000 pund i Storbritannia. I USA forventes prisen å starte rundt 60 000 dollar.

Den norske prisen vil sannsynligvis være betydelig høyere enn standard Ioniq 6, som starter på 499 900 kroner. Hyundai tilbyr normalt fem års garanti uten kilometerbegrensning.

(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Førsteinntrykk: Slik blir NIOs nye digitale arsenal

Viktige fremskritt for Nissan Leaf

Tesla kjører seg selv gjennom Roma

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Kraftmonster fra Lucid klar for Norge

Videoapper kommer til Android Auto

Lyd & Bilde