TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

Hyundai Ioniq 3: Den kompakte elbilen nærmer seg

Hyundais kompakte elbil Ioniq 3 legger seg rett over Inster, med lang rekkevidde og avansert programvare. Og nå er den trolig fanget under testing.

Hyundai Ioniq 3: Den kompakte elbilen nærmer seg

Endelig får vi et glimt av det som ser ut til å være den kommende Hyundai Ioniq 3 under testing i virkelig trafikk. Den kompakte elbilen nærmer seg i så fall produksjon.

Det som ser ut som en helt rettvinklet hekk i spionvideoen fra CarSpy, er trolig en tildekning av Hyundais nyskapende «Aero Hatch»-design. I videoen hevdes det at den nye bilen er en Ioniq 2, men dette er antakelig altså en Ioniq 3.

Fyller et hull

Hyundai har tidligere uttalt at Ioniq 3 får toppmoderne teknologi innabords, og den vil få et tydelig slektskap med Ioniq 5 og 6. Men med et par ekstra triks. Størrelsesmessig vil den plassere seg midt mellom den kompakte bybilen Inster og den romsligere kompakt-SUV-en Kona Electric.

Ioniq 3 følger Hyundais strategi om å utvikle Ioniq-navnet fra å være en enkeltmodell til å bli en serie av helelektriske biler, i selskap med Ioniq 5, 6 og den gigantiske Ioniq 9. 

Hyundai Concept Three
Ioniq 3 bygger på Concept Three, og det ser ut til at bilen får «Aero Hatch»-designen fra skissen. Illustrasjon: Hyundai

Lang rekkevidde

Rekkevidden på Ioniq 3 er det lite å si på. Du vil kunne velge mellom 58,3 kWt og 81,4 kWt batteripakke, og med det største batteriet skal WLTP-rekkevidde strekke seg til hele 587 kilometer. Dette er langt mer enn konkurrenter som Renault 5 E-Tech (411 km) og Citroën ë-C3 (320 km).

Annonse

For å holde prisen nede får Ioniq 3 et 400-volts elektrisk system, altså ikke det dyrere 800-voltssystemet i Ioniq 5, 6 og 9. Likevel skal bilen kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

Les også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.

Med forhjulsdrift og en akselerasjon fra 0-100 km/t på under 8 sekunder, leverer den nok kraft til daglig bruk. Ytelsen er som forventet i denne klassen, og det er da ærlig talt heller ikke det som står i sentrum her. Skal du villmannskjøre i en småbil, må du heller se i retning Smart #1 Brabus. Den gjør nemlig samme spurten på spinnville 3,9 sekunder. 

Hyundai-new-Pleos-OS
Pleos operativsystem med Gleo AI gjør Ioniq 3 til en avansert og høyteknologisk elbil. (Foto: Hyundai)

Kunstig intelligens og CarPlay Ultra

Teknologien er Ioniq 3s fremste våpen i kampen om kundene. Blant annet med Hyundais nye Pleos operativsystem, bygget på Android Automotive. Her får du stemmestyring med kunstig intelligens med Gleo AI, og bilen støtter Over-The-Air oppdateringer som kan forbedre bilen lenge etter kjøp. I motsetning til flere konkurrenter, vil Hyundai også ha full støtte for Apple CarPlay Ultra. 

Les også TEST: Hyundai IONIQ 6 Premium RWD Den etterlengtede Ioniq 6 imponerer på mange måter. Men vi har noen spørsmål.

Video over: CarSpyMedia

Bygges i Europa

For å holde prisen konkurransedyktig blir Ioniq 3 produsert i Tyrkia for det europeiske markedet, noe som kutter både fraktkostnader og toll.

Prisene er derimot ennå ikke offentliggjort, men ryktene vil ha det til at Ioniq 3 vil ligge på nivå med Kona Electric, som starter på rundt 329.000 kroner i Norge. Det plasserer den over budsjettmodeller som Citroën ë-C3 (fra 234.900 kroner), men med betydelig bedre rekkevidde og teknologi.

Hyundai Ioniq 3 kommer i produksjon tidlig i 2026, med salgsstart senere på året. Norske priser kunngjøres nærmere lanseringen.

Mer info: hyundai.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD parkerer Tesla med 3000 hk

Selvkjørende taxier kan snart rulle på europeiske veier

Hyundais elektriske N-rakett: Ioniq 6 N med 650 hk avslørt på Goodwood

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Førsteinntrykk: Slik blir NIOs nye digitale arsenal

Lyd & Bilde