Endelig får vi et glimt av det som ser ut til å være den kommende Hyundai Ioniq 3 under testing i virkelig trafikk. Den kompakte elbilen nærmer seg i så fall produksjon.
Det som ser ut som en helt rettvinklet hekk i spionvideoen fra CarSpy, er trolig en tildekning av Hyundais nyskapende «Aero Hatch»-design. I videoen hevdes det at den nye bilen er en Ioniq 2, men dette er antakelig altså en Ioniq 3.
Fyller et hull
Hyundai har tidligere uttalt at Ioniq 3 får toppmoderne teknologi innabords, og den vil få et tydelig slektskap med Ioniq 5 og 6. Men med et par ekstra triks. Størrelsesmessig vil den plassere seg midt mellom den kompakte bybilen Inster og den romsligere kompakt-SUV-en Kona Electric.
Ioniq 3 følger Hyundais strategi om å utvikle Ioniq-navnet fra å være en enkeltmodell til å bli en serie av helelektriske biler, i selskap med Ioniq 5, 6 og den gigantiske Ioniq 9.

Lang rekkevidde
Rekkevidden på Ioniq 3 er det lite å si på. Du vil kunne velge mellom 58,3 kWt og 81,4 kWt batteripakke, og med det største batteriet skal WLTP-rekkevidde strekke seg til hele 587 kilometer. Dette er langt mer enn konkurrenter som Renault 5 E-Tech (411 km) og Citroën ë-C3 (320 km).
For å holde prisen nede får Ioniq 3 et 400-volts elektrisk system, altså ikke det dyrere 800-voltssystemet i Ioniq 5, 6 og 9. Likevel skal bilen kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter.
Med forhjulsdrift og en akselerasjon fra 0-100 km/t på under 8 sekunder, leverer den nok kraft til daglig bruk. Ytelsen er som forventet i denne klassen, og det er da ærlig talt heller ikke det som står i sentrum her. Skal du villmannskjøre i en småbil, må du heller se i retning Smart #1 Brabus. Den gjør nemlig samme spurten på spinnville 3,9 sekunder.

Kunstig intelligens og CarPlay Ultra
Teknologien er Ioniq 3s fremste våpen i kampen om kundene. Blant annet med Hyundais nye Pleos operativsystem, bygget på Android Automotive. Her får du stemmestyring med kunstig intelligens med Gleo AI, og bilen støtter Over-The-Air oppdateringer som kan forbedre bilen lenge etter kjøp. I motsetning til flere konkurrenter, vil Hyundai også ha full støtte for Apple CarPlay Ultra.
Video over: CarSpyMedia
Bygges i Europa
For å holde prisen konkurransedyktig blir Ioniq 3 produsert i Tyrkia for det europeiske markedet, noe som kutter både fraktkostnader og toll.
Prisene er derimot ennå ikke offentliggjort, men ryktene vil ha det til at Ioniq 3 vil ligge på nivå med Kona Electric, som starter på rundt 329.000 kroner i Norge. Det plasserer den over budsjettmodeller som Citroën ë-C3 (fra 234.900 kroner), men med betydelig bedre rekkevidde og teknologi.
Hyundai Ioniq 3 kommer i produksjon tidlig i 2026, med salgsstart senere på året. Norske priser kunngjøres nærmere lanseringen.
Mer info: hyundai.com