Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Fiats nye bybil

En elektrifisert Cinquecento.

Skrevet av / 04.03.20 - 10:33
Fiats nye bybil

Den lille Fiat-en har vært en stor suksess for det hardt prøvede bilkonsernet. 500-en, eller Cinquecento som den kalles, har hatt like stor betydning for motoriseringen av den italienske befolkningen, som bobla hadde for tyskere etter krigen.

Den 3,6 m korte bilen har vært tilgjengelig med små bensin- og dieselmotorer, fra den lille tosylindrete 900 ccm til den 180 hk kraftige Abarth-versjonen.

Fiat har aldri laget en elektrisk utgave, hvis man ser bort fra de konverterte bensinutgavene som ble gjort elektriske i USA, og som har funnet veien hit via gråmarkedsimport.

Men nå er det like før Fiat på ordentlig lager en elektrisk 500. Som er en ny 500 fra innerst til ytterst, tross at man må se to ganger på den nye versjonen, for å se forskjellene.

Den kommende 500-en blir en helelektrisk Fiat, og ryktene vil ha det til at den ikke kommer med forbrenningsmotor i det hele tatt, men det tror vi ikke før vi ser det.

Siden bilen ennå ikke er offisielt lansert, vites det lite om rekkevidde, batterikapasitet og effekt, men den nye plattformen som bilen er basert på, er laget for batteri- og elektromotorer fra bunnen av.

Oliver Francois, FCAs markedssjef, kaller den en urban Tesla, og indikerer dermed at den elektriske Cinquecento-en får en rekkevidde som er tilstrekkelig for bybruk.

Bilen vil ikke bli bygget i Polen, slik den forrige generasjonen blir, men hos Fiats Mirafiori-fabrikk utenfor Torino, hvor produksjonskapasiteten skal være rundt 80.000 biler i året.

500-en vil legge seg i samme urbane elbilklasse som Mini Cooper E, Honda E og selvsagt BMW i3.

Når den kommer? Ikke klart ennå, men regn med å se den på veien i løpet av 2021.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top