Anmeldelse: Spider-Man: Homecoming

Upretensiøs, keitete superhelt

Spider-Man har nå blitt rebootet 3 ganger (!), denne runden kommer serien i det minste med en forfriskende tvist.

Publisert 20.11.17 - 00:01
Spider-Man: Homecoming

Om noen av superheltene fortjener merkelappen «nabogutten», så er det den joviale, smånaive, nerdete og sjenerte Peter Parker alias Spider-Man (Tom Holland). Etter to serier, der Tobey Maguire fikk tre filmer, blant annet den meget vellykkede Spider-Man 2, og Andrew Garfield i bunn og grunn serverte to nyinnspillinger som var tilnærmet identiske med Maguire-filmene, får vi nå en edderkopp-mann som går tilbake til røttene, og knyttes tett opp til Disneys Avengers-satsing.

Den meget pubertale, 15-årige, Peter Parker har blitt tatt under vingene til selveste Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.). Han fikk sin spede debut blant The Avengers allerede i Captain America: Civil War, men nå vil han bevise at han fortjener mer enn en lærlingplass. På egenhånd går han etter den rufsete våpenselgeren Vulture (Michael Keaton). Vulture har slått seg opp på høyteknologiske våpen produsert av etterlatenskaper etter romvesenene som invaderte New York i The Avengers (2012).

På ungdomsskolen sender Peter lengtende blikk etter Liz (Laura Harrier), men til stadighet blir hans flørt avbrutt av påkrevde oppdrag for Spider-Man. På toppen av det hele formaner Stark ham om å holde en lav profil.

Tom Holland er som skapt for rollen som den usikre, godtroende og keitete Parker/Spider-Man. Filmen legger tidlig an en upretensiøs og komisk tone, som kler karakteren godt; men de trekker det hele tidvis litt for langt og nærmest ut i det parodiske. Keaton gjør en god figur som Vulture, en «normal» skurk som kler Spider-Man godt, men som dessverre ikke en videre interessant karakter.

Homecoming har omfattende bruk av imponerende CGI, men de fleste scenene av en husklatrende og hoppende Spider-Man skurrer ofte – de ser alt for kunstig animerte ut. Derimot får vi en scene på toppen av Washington-monumentet i DC, som alene er verdt prisen for filmen! Alt i alt et friskt, underholdende, pust innenfor den ofte pompøse og formelorienterte superheltgenren; premieres med 5 svake stjerner.

Strålende billed- og lydkvalitet (dts-MA 5.1) på Blu-ray-utgivelsen, men et heller uinteressant bonusmateriell.

<
>