Anmeldelse Avatar 3D

Avatar 3D

Tidenes mest omtalte 3D-film, som nærmest ene og alene gjeninnførte formatet på kino, ble sluppet på BD for 2 1/2 år siden – i 2D! På grunn av en eksklusiv avtale med Panasonic har den gemene hop måttet vente til nå før de kan nyte den fullt ut på sin egen 3D-TV.
Eventyr
Avatar 3D

12 år gikk det mellom Titanic og Avatar, men James Cameron har brukt tiden godt i det han skapte en helt ny og spektakulær eventyrverden! Den hardt skadede soldaten Jake Sully (Worthington) blir utstasjonert på den fjerne kolonien Pandora.

Utfordringen er hvordan få utnyttet de svært verdifulle naturressursene når lokalbefolkningen bor nettopp der de skal utvinne? Et forsøksprogram har pågått over tid, der mennesker blir virtuelt koblet opp mot en avatar-kropp, for dermed å vinne deres tillitt og respekt. Planen er å bli kjent med dem for deretter overtale dem til å flytte. Menalt går så visst ikke etter planen…

Avatar er en film som stort sett har mottok stående ovasjoner, så visst ikke uten grunn om man legger filmens spektakulære teknologi og overveldende foto og klipp til grunn. Men om vi skreller bort alt det digitale stashet, så sitter vi tilbake med en ganske så ordinær, ja rent klisjémessig, historie om kampen mellom det gode og onde ute i en fjern galakse – far, far away.

For Avatar er nettopp det, Star Wars for den oppvoksende generasjon. Cameron tar opp litt mer eksistensielle og etiske spørsmål, og levere samtidig topp popcornunderholdning, med grunne karakterer. Men, det store spørsmålet vi sitter igjen med, er hvordan Avatar vil bli vurdert om 10-15 år, når teknologien den fremviser ikke bare er dagligdags, men direkte avleggs.

BD-en byr på særdeles god lyd- og billedkvalitet, og er fortsatt (sammen med Prometheus) referansefilmen innenfor 3D. Men, her serveres vi, nok en gang, en disc uten et sekund med tilleggsmateriale! Skandaløst at man skal være nødt til å kjøpe to versjoner av filmen!

• Release: 17. oktober 2012
  • Regi: James Cameron
  • Med: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi