Vi kårer: DALI Menuet SE

Gjenfødte kjempekillere

forfatter

Menuet er blant de mest populære Dali-høyttalerne gjennom tidene. Og i hvert fall en av de mest seiglivede, da den siden lanseringen fra 1994 har overlevd to høyttalerserier, inntil den nå står på egne ben som eneste medlem av sin familie.

Menuet SE ble egentlig utviklet som en spesiell luksusmodell for salg i Japan, men den kan nå også kjøpes i Skandinavia. Finishen er noe av det lekreste jeg har sett til denne prisen: høyglanslakkert finer av vill valnøtt i en pen dypbrun farge.

Det er snakk om en toveiskonstruksjon, som er naturlig for størrelsen. En 4,5 tommers bass/mellomtone med Dalis trefibermembran. Diskanten er den samme 28 mm-domen som i standardutgaven. Til gjengjeld er det brukt mye tid på delefilteret, som har fått de veldig dyre Mundorf-kondensatorene.

Dali Menuet SE punkterer umiddelbart forestillingen om at det må store høyttalere til for stor lyd. Stereoperspektivet strekker seg flere meter forbi høyttalerne og fra gulv til tak. Og dypt inn i rommet bak dem.

Menuet-ene klarer i en grad som er sjelden til denne prisen å fjerne både seg selv og bakveggen, og åpne opp til konsertsalen, jazzklubben eller lydstudioets kontrollrom. Når opptaket og det øvrige utstyret tillater det, setter de en virkelig overbevisende akustisk scene hvor det er plass mellom utøverne – og klar luft mellom dem. Det er glimrende til denne prisen.

Dali Menuet SE er på alle måter en overraskende høyttaler. Få konstruksjoner kan i en alder av 26 år gjøre et så overbevisende comeback, og demonstrere nye finesser. Det sterkeste kortet er og blir overraskelsen. Ingen forventer så stor og kompetent lyd fra en så latterlig liten høyttaler. Gi den en tilstrekkelig stor forsterker og god plassering, så blir det forbannet vanskelig å argumentere for hva du egentlig ville med store gulvhøyttalere!