Vi kårerAudiovector R1 Arreté

Kompromissløs lydkvalitet

forfatter

De små R1 Arreté fra Audiovector, er kanskje de beste blant kompakte høyttalere i denne prisklassen. De har utfordret våre referansehøyttalere fra Dynaudio (Contour 20), og på enkelte områder er Audiovector-høyttalerne å foretrekke.

Høyttalerne er enklere å finne plass til, de trives på de fleste forsterkere, og spiller langt over sin størrelse. Det er ikke mye dypbass her, og vi mener at jordingskabelen er dyrt ekstrautstyr, spesielt siden den er nødvendig for å få høyttalerne til virkelig å skinne. For med Freedom tilkoblet, er R1 Arreté det beste kjøpet i denne klassen.

Det som gjør Audiovector-høyttalerne virkelig unike, er Freedom Grounding. Jording av basselementet. Det sitter nemlig en ekstra kontakt på karbonfiberplatens som kabelterminalene er montert på.

Med jordingskabelen tilkoblet, strammes lydbildet opp, detaljene blir bedre fokusert, bassen mer potent og det virker som om lydbildets dybde blir bedre.

Som alltid med Audiovectors dyrere høyttalere, kan man også her oppgradere f.eks. en Signature, til Arreté-nivå når man ønsker.

Velger man Arreté-utgaven, får man den samme typen basselement som de andre i serien. Membranen bruker flettet karbonfiber støpt inn med trefibre, montert på en titanspole, og paret med en Air Motion Transformer. Dr. Oscar Heils egen variant av bånddiskanten, med en brettet mylar-membran ikke ulikt belgen på et trekkspill.

Høyttalerne har en enestående formidlingsevne på vokal, som minnet meg om en god elektrostathøyttaler. Men de taklet også langt mer dynamisk og kompleks musikk. Ouverturen fra Puccinis La Boheme for eksempel. Spiller man høyt, kan enkelte høyttalere lyde skarpe i toppen, og noen kan ha problemer med å henge med i bassen når orkesteret virkelig trykker til. Ikke disse.

Det er ikke vanlig for så små høyttalere.