Bånddiskanten er tilpasset R6 Arreté og modifisert sammenlignet med AMT-diskanten i R3 Arreté og R6 Avantgarde. Den har åpent polstykke bak og sitter i et isolert kammer som er åpent på baksiden for å eliminere kompresjon, og den kan strekke seg til 52 kHz.
De to basselementene med karbonfibermembraner på fronten er delt på forskjellig sted i frekvensområdet, og den øverste fungerer som mellomtone mellom 350 og 3000 Hz, mens den underste dekker området mellom 100 og 350 Hz.
Under 100 Hz? Der tar to basselementer man ikke ser over ballet. I det som også kalles et Isobarik-prinsipp, sitter det to dedikerte dypbasselementer vendt ned innvendig, som spiller vertikalt ut av en åpning i bunnplaten.
Men det er ikke alt. På baksiden, i et eget kammer, sitter en 7,5 cm mellomtone, som kan skimtes under spaltene midt på den vertikale HDF-forsterkningen bak. Den finnes også på R8 Arreté, og gir et større lydbilde med mer dybde.
Freedom
Arreté-modellens jordings-konsept kalt Freedom jorder mellomtone- og basselementene med en egen kabel, for å dempe tilbakekobling som kan føre til forvrengning. Audiovector mener at Freedom reduserer så mye som 50 % av forvrengningen.
Komponentene i delefilteret er kryogenbehandlet ned til – 238˚ C, noe Audiovector mener gir bedre detaljrikdom i lydbildet. Tapsfri dynamikk, null kompresjon, og høy effektivitet er noen av stikkordene her. R6 Arreté er også temmelig effektiv, med 91,5 dB følsomhet målt ved 2,83 V (1 W) og 1 meter.
Lydkvaliteten
Man trenger bare å lytte noen sekunder på R6 Arreté for å høre at vi er i high-end-klassen. Resten av tiden bruker man på å lytte til musikk. Du trenger ikke høre etter detaljene, for de presenterer seg på verdens mest åpenbare måte. Uansett musikk. Lydbildet er gigantisk, luftig, bassrikt og energisk. Men mest av alt låter det komplett. Høyttalerne kommer ikke i veien for musikken. De bare er der. Majestetiske. Og, gud, som de kan banke løs når det kreves! GN