AnnonsørinnholdBlue Voice

Få mer ut av mikrofonen med Blue Voice

Hvis man skal spille inn podcaster eller lydspor til for eksempel forklaringsvideoer, er en mikrofon som Blue Yeti X det rette valget.
forfatter

Antallet hjemmeproduserte podcaster, videoer og musikkinnspillinger taler sitt eget tydelige språk: Dataarbeidsplassen har for mange blitt et lydstudio. Tradisjonelt har det vært stort fokus på for eksempel lydkort og DAW Software (Digital Audio Workstation). Verdens beste lydkort på verdens kraftigste datamaskin betyr likevel ikke mye hvis man ikke har en ordentlig mikrofon – og kjenner mulighetene og begrensningene den har.


Blue Microphones har produsert mikrofoner i over 25 år, og stjerner som David Bowie, Sting og Lady Gaga har sunget i dem. I dag er Blue et selvstendig varemerke i Logitech-familien. 

USB gjør det enkelt

Nye Blue Yeti X er en USB-kondensatormikrofon. Med en tradisjonell kondensatormikrofon trenger man et lydkort, en mikser eller en forsterker som kan sende elektrisk strøm gjennom mikrofonens XLR-kabel som kondensatoren kan jobbe med – det kalles også phantom power. En USB-interface gjør det mulig å koble mikrofonen direkte til datamaskinen med én enkelt kabel, uten å måtte ha en forforsterker eller et lydkort som mellomledd. Man kan altså bare plugge mikrofonens USB-kabel i maskinen, og så kan man gå i gang med opptakene direkte i innspillingsprogrammet.

Blue Yeti X kommer med Blue Voice effect-softwaren, som gjør det enkelt å stille inn mikrofonen ideelt til enhver anledning, og legge til de profesjonelle effektene som brukes blant annet på radio og tv. 

Equalizeren optimerer lyden

Når man driver profesjonelt med lyd, er det ingen vei utenom equalizeren. Det er her man enten forsterker eller demper bestemte frekvensområder for å oppnå det optimale lydbildet. Ikke minst i det lave frekvensområde mellom 80 og 800 Hz. Hvis man forsterker det lave frekvensområdet, kan man treffe den dype, myndige og sterke «radiostemmen». Hvis man synes stemmen er for uklar eller låter som om man er under dynen, er det også i det lave frekvensområdet man skal justere ned. Ulyder som dyp feedback, hvor for eksempel en akustisk gitar ufrivillig gir en dyp konstant during i bakgrunnen, kan man unngå ved å bruke et highpass-filter. 

Her definerer man at kun frekvenser over en vis bølgelengde slipper gjennom. Setter man for eksempel highpass-filteret til 80 Hz, blokkeres alle frekvenser under 80 Hz. Vær likevel oppmerksom på at hvis man setter highpass-innstillingen for høyt (typisk over 150 Hz), begynner det å gå ut over stemmens naturlige frekvensområde. Setter man filteret for lavt, har man ingen glede av det. De fleste lydfolk er enige om at det ikke skjer noe i frekvensområdet under 80 Hz som er verdt å lytte til.

Når vi bruker stemmen, skjer det meste i mellomtoneområdet. Det er frekvensområdet mellom 400 Hz og 5 kHz. Det er dette området som må forsterkes hvis man vil trenge gjennom bakgrunnsstøy. Man kan også dempe noen frekvenser i mellomtoneområdet hvis man synes det låter for mye «boks», eller det er romstøy fra for eksempel maskiner eller ventilatorer man vil unngå.

De høye frekvensene mellom 3 kHz og 12 kHz kan forsterkes hvis man vil ha en klarere og skarpere lyd, eller dempes hvis man synes lyden blir for skingrende.

Der er ikke noen fasit på disse innstillingene, da alle stemmer låter og resonnerer forskjellig. Et godt tips for å oppnå den fyldige stemmen med god bunn i bassen og kant i diskanten, kan ofte være å forsterke litt rundt 200 Hz, dempe noe mellom 400 og 600 Hz, og så forsterke en anelse i området mellom 4 og 6 kHz – men man må prøve seg frem, og det er enkelt med Blue Voice-softwaren.

Støydemping gjort enkelt

Med Blue Voice effect-programvaren har man gjort støydemping enkelt. Softwaren analyserer seg selv frem til hva som er støy og hva som er viktig. Man kan deretter definere hvor mange millisekunder og hvor mange dB som skal dempes. En annen måte å bli kvitt uønsket støy på er ved å stille inn en noise-gate, også kalt expander. Her setter man en terskelverdi i dB, og så lenge mikrofonen ikke registrerer lyd over terskelverdien, er den slått av. På den måten unngår man «sus» og bakgrunnsstøy på opptaket, i passasjer der det ikke blir sagt noe. Utover terskelverdien er det to ytterligere innstillinger i expander/gate som er viktige: attack og release. 

Attack er den tiden i millisekunder det går fra mikrofonen registrerer lyd og til den åpner «porten». Jo kortere attack, jo mindre risiko for at gaten kutter starten av et ord. Normalt skal attack ikke være over 3–4 millisekunder. Release er den tiden i millisekunder som går før mikrofonen slår seg av fordi den ikke registrerer lyd. Her kan man med fordel ligge på rundt 100–150 millisekunder, så mikrofonen ikke kobler ut hvis man bare leter etter et ord midt i en setning.

De-esser og seks spissmus

Bokstaven ’s’ kan ofte forårsake litt problemer. ”Seks små spissmus spiste sammen på en sveitserost” vil for de fleste medføre en hel del vislelyder som går over i hverandre. Det kan man fikse ved å bruke Blue Voice de-esser. Også her må man justere attack og release. Attack skal sjelden være mer enn 5–10 millisekunder og release mellom 100–250 millisekunder.

Kompressor gir konsistent og tydelig lyd

En av de sterkeste effektene i lydmannens verktøykasse – og også i Blue Voice – er kompressoren. Kompresjon reduserer dynamikken i lydstyrken så den holdes mer konstant. På den måten låter stemmene tydeligere og mer konsistent. Man stiller inn en terskelverdi i dB – start et sted mellom 3 og 6 dB, og eksperimenter derfra. Kompressoren vil da heve lydstyrken på lyder som er under terskelverdien, og dempe de som er over.

I kompressoren kan man også justere attack- og release-tider så de passer til stemmen. Et raskt attack gir det beste resultatet, men for raskt kan gjøre at det høres anstrengt ut, så de fleste har glede av omkring 3 millisekunders attack på kompresjonen. Release må det jobbes litt mer med, men i intervallet 100–200 millisekunder vil de fleste oppnå god kompresjon. Den siste parameteren som kan justeres i kompressoren, er ratio.

Det er hvor hardt kompresjonen skal slå ned på høye lyder. Det mest naturlige resultatet oppnås med en ratio på rundt 3:1. Limiteren fungerer etter de samme prinsippene, men med en fast terskelverdi på 0 dB, så det bare (og alltid) dempes når lyden er nær overstyring.

Det tar litt tid og noen forsøk å sikte seg nøyaktig inn på de innstillingene og effektene som passer til den enkelte stemme og det enkelte formålet. Med Blue Voice er jobben enkel. Blue Voice kan hentes gratis ved å laste ned enten Blue Sherpa eller Logitech G HUB. Men husk den gylne regelen når man arbeider med effekter: Ikke for mye og ikke for lite.