annonse
annonse

JVC DLA-X5000

Det aller beste bildet

September 2016JVC DLA-X5000

Kanskje den beste projektoren under 100.000 kroner.

Lyd & Bilde mener

Klasseledende svartnivå og enda bedre lysstyrke gir ekstremt smell i bildene. Kalibreringsmulighetene er automatiske og bedre enn noensinne. Dette er den beste projektoren vi vet om til under 100.000 kroner!
Oppløsningen er ikke ekte 4K

Når det kommer til bildekvalitet på projektorer, har JVC lenge vært i absolutt toppsjiktet i sin klasse. Spesielt imponerende har svartnivået vært, hvor JVC som regel gruser alle sine konkurrenter. Jo mindre strølys fra projektoren, desto større realisme, dybdeinntrykk og opplevelse av skarphet i bildene. Ikke minst opplevde vi det da vi testet DLA-X500R i 2014.

Les: Test av Sony VPL-VW520ES Ultra HD-projektor

På den andre siden har JVC aldri vært kjent for sin lysstyrke. Lyse scener har hatt det med å bli noe blassere og dunklere enn med mer lyssterke projektorer fra Epson, Sony og BenQ, for å nevne noen. Det blir fort andre boller nå, for arvtakeren X5000 er oppgitt med en lysstyrke på respektable 1700 lumen, hvor forgjengeren hadde 1300. Nå betyr ikke disse tallene så mye, da de er målt rett på lampen med full styrke, men ta det fra oss: X5000 har like høy – kanskje til og med litt høyere – lysstyrke i økomodus, som sin forgjenger hadde med full lampestyrke. Nå anbefaler i selvsagt å guffe på med fulle skyts på lampa, og da sitter man plutselig med en projektor som ikke står noe tilbake fra konkurrentene. Og likevel med en temmelig stillegående vifte.

(Foto: Produsenten)
Objektivet er elegant innfelt i kabinettet, da alt av mekanikk styres elektronisk med fjernkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby

4K
Som sin forgjenger har X5000 støtte for 4K Ultra HD-innhold, det vil si forgjengeren hadde veldig begrenset støtte da den ikke kunne vise titler med kopibeskyttelsen HDCP 2.2, som gjelder så å si alle Hollywood-titler på 4K Blu-ray. Men selv om X5000 kan vise slike titler, og skilter med 4K på esken, så er det ikke fullt ut denne oppløsningen (3840 x 2160) du faktisk får. JVC bruker nemlig såkalt e-shift, som simulerer 4K-oppløsning ved hjelp av to 1080 HD-bildebrikker oppå hverandre, hvor den ene er diagonalt forskjøvet en halv piksel. Bildesignalet splittes i to, hvorpå originalbildet gjengis av den ene brikken mens den innebygde prosessoren regner seg frem til hvilke piksler som mangler og sender disse til den andre. Det sammenlagte bildet fra de to panelene oppleves subjektivt som ”nesten 4K”. Men ekte 4K-materiale vil ikke bli like skarpt og detaljert som hvis projektoren hadde en ekte 4K bildebrikke.

(Foto: Produsenten)
Foto: JVC

Fullt motorisert
Når det kommer til å stille skarphet og riktig linsevinkling er det ingen som gjør det bedre enn JVC. I stedet for å stille fysisk på optikken, gjøres alt fra fjernkontrollen, og projektoren har innebygde mønstre for å stille både zoom, linsevinkling og skarphet. Dermed kan man stille seg borte ved lerretet mens man justerer, så man lettere ser når alt er riktig.

I tillegg har projektoren optisk hukommelse, som kan lagres i to minner. Dette er gull om man har lerret i formatet 2.35:1 (kinoformat), for man kan enkelt gjøre én zoom- og skarphetsinnstilling for 16:9 og én for 2.35:1, og lagre disse i hvert sitt minne. Dermed er det bare å trykke på en knapp på fjernkontrollen for å veksle mellom de to, ut ifra hva slags bildeformat som er på filmen. Har du først blitt vant til dette, er det et virkelig savn når man sitter med en projektor som ikke har det.

Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Til venstre etter kalibrering: rak som en pil. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Bildekvalitet ut av esken
Den opplevde bildekvaliteten i ”Cinema”-modus rett ut av esken er meget bra, enda bedre enn forgjengeren. Med dynamisk blender satt til ”Auto 2” er svartnivået slående mørkt. Det er helt fantastisk å se på bilder av det ytre rom, hvor lys fra galakser står mot en meget svart bakgrunn. Det er ganske merkelig å komme inn på testrommet med denne projektoren på, for der vi er vant til at andre projektorer lyser opp rommet ganske mye, så er det mye mørkere nå. Og med et 16:9 bilde på vårt 2.35:1 lerret kan man knapt se de ubrukte feltene på lerretet; de er nesten like svarte som den svarte rammen rundt. Ikke verst når lerretet vårt er hvitt!

Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Film fra 4K Blu-ray, her representert av blod-og-gørr-antisuperheltkomedien Deadpool, gjengis skarp og flott. Det er klart at en del av den ekstra informasjonen i Ultra HD-materiale kommer frem med e-shift-teknologien, men går man tett på lerretet, ser man at pikslene er større, enn med ekte Ultra HD-projektorer. Likevel, imponerende. Bildet er definitivt godt nok rett ut av esken.

Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Kalibrering
Betaler man 50.000 kroner for en projektor, er man derimot ikke ute etter ”godt nok”, men søker det aller beste bildet. Kalibrering må til, for å oppnå best mulig fargegjengivelse og dessuten helt riktig kontrastnivå og lysstyrke. Til den biten har vi som vanlig vår faste kalibratør Gorm Sørensen. Han hadde et lite mareritt med å kalibrere forgjengeren, og satt timevis på vårt testrom og klødde seg i hodet, før det ble bra.

Som Gorm sa den gangen:

– Du ser på gråskalaen at hvert trinn har litt ulik fargetemperatur. Dette er umulig å korrigere helt, spesielt nå som JVC har fjernet den avanserte gammakontrollen de hadde før. Det er rett og slett dårlig fabrikkalibrering, som bunner ut i at de som finjusterer projektorene har for dårlig måleutstyr.

Automatisk
Den avanserte gammakontrollen, ja. Vel, vi er glade for å meddele at denne er tilbake. Og nå er den mer brukervennlig enn noensinne! Alt man trenger for en skikkelig kalibrering nå, er en Spyder 4 Pro eller 5 Pro lysprobe til under 2.000 kroner. Denne plasseres foran linsen, og dermed er det bare å kjøre den innebygde autokalibreringen i projektoren.

– Dette er en skikkelig gamechanger, sier Gorm. Autokalibreringen kjører opptil 33 punkts måling over hele gråskalen, på hver av fargene Rød, Grønn og Blå. Den setter fargekoordinatene på de tre grunnfargene pluss Cyan, Magenta og Gul. Det du sitter igjen med etterpå, er en projektor som er helt lineær over hele gråskalaen.

JVC har dessuten målt lysgjengivelsen fra uhyre mange lerreter, og laget en kode man kan taste inn i menyen for det lerretet man har. JVC har laget små offset-filer til hvert lerret, og korrigerer fargegjengivelsen til nettopp ditt lerret. Måler man med proffutstyr etterpå, er det så å si ingenting å korrigere.

Vi lurer på om Gorm kan bli arbeidsledig, dersom alle følger JVCs eksempel.

– Neida, for det første trengs det riktig kunnskap til å plassere proben helt nøyaktig. Avstand er viktig, man må måle innenfor dynamikkområdet proben tåler, og vinkelen må være helt riktig. Dessuten er ikke Spyder-proben nøyaktig nok, slik at du ikke får en helt riktig fargetemperatur. Men avviket er helt likt fra svart opp til hvitt. Fargerommet er ”spot on”, og gråskalaen er helt riktig. For en kalibratør som vet hvordan dette skal brukes og som kan gjøre det bittelille av justering etterpå, er dette en ”game changer”. JVC har gått fra å være utrolig dårlig, til å bli kjempebra, med den nyeste serien som kommer mye bedre kalibrert fra fabrikk og dessuten gitt tilgang til softwaren så man kan perfeksjonere det.

Best av alt med autokalibreringen, er at den går inn og justerer fabrikkinnstillingene. Det betyr at alle verdier står på 0 når man er ferdig. Dersom du skulle ville gjøre endringer i etterkant og justerer, og du føler du har skrudd deg bort og alt har blitt dårligere, er det bare å gjenopprette fabrikkinnstillinger på projektoren. Da sitter du igjen med bildet som det var rett etter autokalibreringen.

Ultra HD-versjonen av Deadpool tar seg helt nydelig ut. Foto: Geir Gråbein Nordby
Ultra HD-versjonen av Deadpool tar seg helt nydelig ut. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bildekvaliteten
Hvordan er så bildet etter en perfekt kalibrering? Ett ord: fantastisk!

Bildene er så skarpe, det er så mye trøkk og smell i dem, at jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett et bedre bilde fra en projektor. Og da inkluderer jeg Sonys dobbelt så dyre ekte 4K-projektor VPL-VW520ES (100.000 kr). Grunnen er rett og slett at svartnivået er så svart, samtidig som lysstyrken er helt på høyde, at dynamikken i bildet er helt overlegent hos JVC.

Det gjelder med vanlig 1080p Blu-ray, men faktisk også i de fleste scener med Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scenene i Deadpool har en fantastisk realisme. Også Gorm er enig i dette:

– Vi satte nylig JVC DLA-RS400U, nøyaktig samme projektor men laget for proffmarkedet, mot Sony VW520. Det er to ting som påvirker det vi opplever som skarphet: oppløsning og kontrast. I lyse dagslysscener var Sony overlegen, men i mellommørke og mørke scener var bildeskarpheten til JVC mye høyere enn på Sony. Da slår kontrasten inn, og man ser at alt av detaljer blir så utrolig mye tydeligere på den med høy native-kontrast. Det blir mye mer tredimensjonalt enn Sonys bilde, som er helt flatt.

Med andre ord det er ikke Ultra HD som gjelder for enhver pris. JVC X5000 har høyere oppløsning enn 1080p HD, og når den i tillegg har en så rå kontrast blir det så smell i bildene, at det meste annet ser blast ut i forhold.

Jada, den finnes i hvit, men hvem vil vel ha det? Foto: JVC
Jada, den finnes i hvit, men hvem vil vel ha det? Foto: JVC

– Det blir litt som da vi testet den første OLED-TV-en fra LG. Den var bare 1080p, men da den ble satt ved siden av 4K LCD-skjermer, så den fortsatt skarpere ut. Det er det samme fenomenet, man kan si at JVC er projektorverdenens svar på OLED.

Lysstyrke
X5000 har fått vesentlig høyere lysstyrke enn sin forgjenger. Vi nevnte at den har tilsvarende lysstyrke i økomodus som X500R har med full spenning på lampa. Det betyr at den har enormt mye mer å gå på i forhold til størrelsen på lerretet, mens svart fortsatt er meget svart. Oppgitt panelkontrast er 40.000:1 uten dynamisk iris, og 400.000:1 dersom man setter på dynamisk blending. Dette er faktisk litt lavere enn forgjengeren, som var oppgitt med henholdsvis 60.000:1 og 600.000:1, men med den ekstra lysstyrken så er det opplevde svartnivået likevel på høyde. Skikkelig mørke scener blir svarte som natta, så det er ikke noe å tenke på. Vi bruker da dynamisk iris, i den moderate Auto 2-modusen i stedet for Auto 1, som knuser de mørkeste gråtonene og gjør dem helt svarte.

HDR?
Mange Ultra HD Blu-ray-filmer har HDR dynamikkområde i bildet. I praksis betyr det at hvitt ikke er det sterkeste lyset, men at det ligger informasjon over dette. Dette er for å få mer trøkk og dybde når lamper, fjernlys fra biler og solskinn står frem fra lerretet. Og det er imponerende å se på tilstrekkelig lyssterke TV-skjermer. JVC-projektoren, som mange andre projektorer vi kommer til å se fremover, skilter også med å kunne vise HDR. Men på en projektor er dette bare tøv. For at en projektor skal ha nok ”headroom” til å gjengi HDR-høylys, må den nemlig bruke mindre lysstyrke til hvitt. Som gjør at bildene blir altfor, altfor mørke.

Du vil aldri få den nødvendige lysstyrken, hvis man også skal ha det svart nok i skyggene. Den nødvendige kontrasten er rett og slett ikke mulig å få frem. Med det resultat at filmene blir altfor mørke. Første gangen vi satt på Deadpool sendte Blu-ray-spilleren Panasonic UB900 ut HDR-signalet, og det resulterte i at filmen ble altfor mørk. Selv med kontrast og lysstyrke på maks på projektoren, var bildene for mørke. Teksten var grå, det ble aldri greie på noenting. Visst fikk man litt effekt av HDR-innholdet, men ikke nok til at det er verdt det. Nei, har du en Blu-ray-spiller med HDR, sørg for å skru dette av i oppsettmenyen.

Konklusjon
Noe av det viktigste i hjemmekinoen er et fett bilde. Og fetere enn JVC DLA-X5000 får du det ikke akkurat nå. Et bekmørkt svartnivå står i skarp kontrast til høylys med minst like bra guffe som konkurrentene har å by på, som gir en dynamikk i bildet overlegen noe annet vi har sett fra noen hjemmekinoprojektor. X5000 stiller i en annen liga hva kontrast angår, og den er ekstra brukervennlig med automasjon av alle innstillinger inkludert skarphet og zooming. Lagre et ”linseminne” for 16:9-format og et for 2.35:1, og veksle mellom dem med et tastetrykk på fjernkontrollen. Elegant.

Projektoren tar imot Ultra HD-signaler fra Blu-ray takket være støtte for HDCP 2.2, og den gjengir dem i ”nesten 4K oppløsning”. Ekte 4K-projektorer har enda høyere oppløsning, men den opplevde skarpheten i bildet dreier seg om mer enn det. Kontrast er også meget viktig, hvor X5000 er overlegen, og knuser alt annet.

Legg til at bildet kan autokalibreres til å bli så å si perfekt (krever en Spyder 4 eller 5 PRO), og dette er i det hele tatt en hårreisende bra projektor!

Har du en 4K Blu-ray-spiller med HDR, sørg for å skru av denne funksjonen. Ingen hjemmekinoprojektor er lyssterk nok til å gi en god opplevelse. I hvert fall ikke ennå.

Når det kommer til bildekvalitet på projektorer, har JVC lenge vært i absolutt toppsjiktet i sin klasse. Spesielt imponerende har svartnivået vært, hvor JVC som regel gruser alle sine konkurrenter. Jo mindre strølys fra projektoren, desto større realisme, dybdeinntrykk og opplevelse av skarphet i bildene. Ikke minst opplevde vi det da vi testet DLA-X500R i 2014. Les: Test av Sony VPL-VW520ES Ultra HD-projektor På den andre siden har JVC aldri vært kjent for sin lysstyrke. Lyse scener har hatt det med å bli noe blassere og dunklere enn med mer lyssterke projektorer fra Epson, Sony og BenQ, for å nevne noen. Det blir fort andre boller nå, for arvtakeren X5000 er oppgitt med en lysstyrke på respektable 1700 lumen, hvor forgjengeren hadde 1300. Nå betyr ikke disse tallene så mye, da de er målt rett på lampen med full styrke, men ta det fra oss: X5000 har like høy – kanskje til og med litt høyere – lysstyrke i økomodus, som sin forgjenger hadde med full lampestyrke. Nå anbefaler i selvsagt å guffe på med fulle skyts på lampa, og da sitter man plutselig med en projektor som ikke står noe tilbake fra konkurrentene. Og likevel med en temmelig stillegående vifte. [caption id="attachment_66421" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) Objektivet er elegant innfelt i kabinettet, da alt av mekanikk styres elektronisk med fjernkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby[/caption] 4K Som sin forgjenger har X5000 støtte for 4K Ultra HD-innhold, det vil si forgjengeren hadde veldig begrenset støtte da den ikke kunne vise titler med kopibeskyttelsen HDCP 2.2, som gjelder så å si alle Hollywood-titler på 4K Blu-ray. Men selv om X5000 kan vise slike titler, og skilter med 4K på esken, så er det ikke fullt ut denne oppløsningen (3840 x 2160) du faktisk får. JVC bruker nemlig såkalt e-shift, som simulerer 4K-oppløsning ved hjelp av to 1080 HD-bildebrikker oppå hverandre, hvor den ene er diagonalt forskjøvet en halv piksel. Bildesignalet splittes i to, hvorpå originalbildet gjengis av den ene brikken mens den innebygde prosessoren regner seg frem til hvilke piksler som mangler og sender disse til den andre. Det sammenlagte bildet fra de to panelene oppleves subjektivt som ”nesten 4K”. Men ekte 4K-materiale vil ikke bli like skarpt og detaljert som hvis projektoren hadde en ekte 4K bildebrikke. [caption id="attachment_66419" align="alignnone" width="460"](Foto: Produsenten) Foto: JVC[/caption] Fullt motorisert Når det kommer til å stille skarphet og riktig linsevinkling er det ingen som gjør det bedre enn JVC. I stedet for å stille fysisk på optikken, gjøres alt fra fjernkontrollen, og projektoren har innebygde mønstre for å stille både zoom, linsevinkling og skarphet. Dermed kan man stille seg borte ved lerretet mens man justerer, så man lettere ser når alt er riktig. I tillegg har projektoren optisk hukommelse, som kan lagres i to minner. Dette er gull om man har lerret i formatet 2.35:1 (kinoformat), for man kan enkelt gjøre én zoom- og skarphetsinnstilling for 16:9 og én for 2.35:1, og lagre disse i hvert sitt minne. Dermed er det bare å trykke på en knapp på fjernkontrollen for å veksle mellom de to, ut ifra hva slags bildeformat som er på filmen. Har du først blitt vant til dette, er det et virkelig savn når man sitter med en projektor som ikke har det. [caption id="attachment_66415" align="alignnone" width="460"]Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Illustrasjon: Gorm Sørensen Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Til venstre etter kalibrering: rak som en pil. Illustrasjon: Gorm Sørensen[/caption] Bildekvalitet ut av esken Den opplevde bildekvaliteten i ”Cinema”-modus rett ut av esken er meget bra, enda bedre enn forgjengeren. Med dynamisk blender satt til ”Auto 2” er svartnivået slående mørkt. Det er helt fantastisk å se på bilder av det ytre rom, hvor lys fra galakser står mot en meget svart bakgrunn. Det er ganske merkelig å komme inn på testrommet med denne projektoren på, for der vi er vant til at andre projektorer lyser opp rommet ganske mye, så er det mye mørkere nå. Og med et 16:9 bilde på vårt 2.35:1 lerret kan man knapt se de ubrukte feltene på lerretet; de er nesten like svarte som den svarte rammen rundt. Ikke verst når lerretet vårt er hvitt! [caption id="attachment_66416" align="alignnone" width="460"]Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen[/caption] Film fra 4K Blu-ray, her representert av blod-og-gørr-antisuperheltkomedien Deadpool, gjengis skarp og flott. Det er klart at en del av den ekstra informasjonen i Ultra HD-materiale kommer frem med e-shift-teknologien, men går man tett på lerretet, ser man at pikslene er større, enn med ekte Ultra HD-projektorer. Likevel, imponerende. Bildet er definitivt godt nok rett ut av esken. [caption id="attachment_66414" align="alignnone" width="460"]Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen[/caption] Kalibrering Betaler man 50.000 kroner for en projektor, er man derimot ikke ute etter ”godt nok”, men søker det aller beste bildet. Kalibrering må til, for å oppnå best mulig fargegjengivelse og dessuten helt riktig kontrastnivå og lysstyrke. Til den biten har vi som vanlig vår faste kalibratør Gorm Sørensen. Han hadde et lite mareritt med å kalibrere forgjengeren, og satt timevis på vårt testrom og klødde seg i hodet, før det ble bra. Som Gorm sa den gangen: – Du ser på gråskalaen at hvert trinn har litt ulik fargetemperatur. Dette er umulig å korrigere helt, spesielt nå som JVC har fjernet den avanserte gammakontrollen de hadde før. Det er rett og slett dårlig fabrikkalibrering, som bunner ut i at de som finjusterer projektorene har for dårlig måleutstyr. Automatisk Den avanserte gammakontrollen, ja. Vel, vi er glade for å meddele at denne er tilbake. Og nå er den mer brukervennlig enn noensinne! Alt man trenger for en skikkelig kalibrering nå, er en Spyder 4 Pro eller 5 Pro lysprobe til under 2.000 kroner. Denne plasseres foran linsen, og dermed er det bare å kjøre den innebygde autokalibreringen i projektoren. - Dette er en skikkelig gamechanger, sier Gorm. Autokalibreringen kjører opptil 33 punkts måling over hele gråskalen, på hver av fargene Rød, Grønn og Blå. Den setter fargekoordinatene på de tre grunnfargene pluss Cyan, Magenta og Gul. Det du sitter igjen med etterpå, er en projektor som er helt lineær over hele gråskalaen. JVC har dessuten målt lysgjengivelsen fra uhyre mange lerreter, og laget en kode man kan taste inn i menyen for det lerretet man har. JVC har laget små offset-filer til hvert lerret, og korrigerer fargegjengivelsen til nettopp ditt lerret. Måler man med proffutstyr etterpå, er det så å si ingenting å korrigere. Vi lurer på om Gorm kan bli arbeidsledig, dersom alle følger JVCs eksempel. - Neida, for det første trengs det riktig kunnskap til å plassere proben helt nøyaktig. Avstand er viktig, man må måle innenfor dynamikkområdet proben tåler, og vinkelen må være helt riktig. Dessuten er ikke Spyder-proben nøyaktig nok, slik at du ikke får en helt riktig fargetemperatur. Men avviket er helt likt fra svart opp til hvitt. Fargerommet er ”spot on”, og gråskalaen er helt riktig. For en kalibratør som vet hvordan dette skal brukes og som kan gjøre det bittelille av justering etterpå, er dette en ”game changer”. JVC har gått fra å være utrolig dårlig, til å bli kjempebra, med den nyeste serien som kommer mye bedre kalibrert fra fabrikk og dessuten gitt tilgang til softwaren så man kan perfeksjonere det. Best av alt med autokalibreringen, er at den går inn og justerer fabrikkinnstillingene. Det betyr at alle verdier står på 0 når man er ferdig. Dersom du skulle ville gjøre endringer i etterkant og justerer, og du føler du har skrudd deg bort og alt har blitt dårligere, er det bare å gjenopprette fabrikkinnstillinger på projektoren. Da sitter du igjen med bildet som det var rett etter autokalibreringen. [caption id="attachment_66417" align="alignnone" width="460"]Ultra HD-versjonen av Deadpool tar seg helt nydelig ut. Foto: Geir Gråbein Nordby Ultra HD-versjonen av Deadpool tar seg helt nydelig ut. Foto: Geir Gråbein Nordby[/caption] Bildekvaliteten Hvordan er så bildet etter en perfekt kalibrering? Ett ord: fantastisk! Bildene er så skarpe, det er så mye trøkk og smell i dem, at jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg aldri har sett et bedre bilde fra en projektor. Og da inkluderer jeg Sonys dobbelt så dyre ekte 4K-projektor VPL-VW520ES (100.000 kr). Grunnen er rett og slett at svartnivået er så svart, samtidig som lysstyrken er helt på høyde, at dynamikken i bildet er helt overlegent hos JVC. Det gjelder med vanlig 1080p Blu-ray, men faktisk også i de fleste scener med Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scenene i Deadpool har en fantastisk realisme. Også Gorm er enig i dette: - Vi satte nylig JVC DLA-RS400U, nøyaktig samme projektor men laget for proffmarkedet, mot Sony VW520. Det er to ting som påvirker det vi opplever som skarphet: oppløsning og kontrast. I lyse dagslysscener var Sony overlegen, men i mellommørke og mørke scener var bildeskarpheten til JVC mye høyere enn på Sony. Da slår kontrasten inn, og man ser at alt av detaljer blir så utrolig mye tydeligere på den med høy native-kontrast. Det blir mye mer tredimensjonalt enn Sonys bilde, som er helt flatt. Med andre ord det er ikke Ultra HD som gjelder for enhver pris. JVC X5000 har høyere oppløsning enn 1080p HD, og når den i tillegg har en så rå kontrast blir det så smell i bildene, at det meste annet ser blast ut i forhold. [caption id="attachment_66420" align="alignnone" width="460"]Jada, den finnes i hvit, men hvem vil vel ha det? Foto: JVC Jada, den finnes i hvit, men hvem vil vel ha det? Foto: JVC[/caption] - Det blir litt som da vi testet den første OLED-TV-en fra LG. Den var bare 1080p, men da den ble satt ved siden av 4K LCD-skjermer, så den fortsatt skarpere ut. Det er det samme fenomenet, man kan si at JVC er projektorverdenens svar på OLED. Lysstyrke X5000 har fått vesentlig høyere lysstyrke enn sin forgjenger. Vi nevnte at den har tilsvarende lysstyrke i økomodus som X500R har med full spenning på lampa. Det betyr at den har enormt mye mer å gå på i forhold til størrelsen på lerretet, mens svart fortsatt er meget svart. Oppgitt panelkontrast er 40.000:1 uten dynamisk iris, og 400.000:1 dersom man setter på dynamisk blending. Dette er faktisk litt lavere enn forgjengeren, som var oppgitt med henholdsvis 60.000:1 og 600.000:1, men med den ekstra lysstyrken så er det opplevde svartnivået likevel på høyde. Skikkelig mørke scener blir svarte som natta, så det er ikke noe å tenke på. Vi bruker da dynamisk iris, i den moderate Auto 2-modusen i stedet for Auto 1, som knuser de mørkeste gråtonene og gjør dem helt svarte. HDR? Mange Ultra HD Blu-ray-filmer har HDR dynamikkområde i bildet. I praksis betyr det at hvitt ikke er det sterkeste lyset, men at det ligger informasjon over dette. Dette er for å få mer trøkk og dybde når lamper, fjernlys fra biler og solskinn står frem fra lerretet. Og det er imponerende å se på tilstrekkelig lyssterke TV-skjermer. JVC-projektoren, som mange andre projektorer vi kommer til å se fremover, skilter også med å kunne vise HDR. Men på en projektor er dette bare tøv. For at en projektor skal ha nok ”headroom” til å gjengi HDR-høylys, må den nemlig bruke mindre lysstyrke til hvitt. Som gjør at bildene blir altfor, altfor mørke. Du vil aldri få den nødvendige lysstyrken, hvis man også skal ha det svart nok i skyggene. Den nødvendige kontrasten er rett og slett ikke mulig å få frem. Med det resultat at filmene blir altfor mørke. Første gangen vi satt på Deadpool sendte Blu-ray-spilleren Panasonic UB900 ut HDR-signalet, og det resulterte i at filmen ble altfor mørk. Selv med kontrast og lysstyrke på maks på projektoren, var bildene for mørke. Teksten var grå, det ble aldri greie på noenting. Visst fikk man litt effekt av HDR-innholdet, men ikke nok til at det er verdt det. Nei, har du en Blu-ray-spiller med HDR, sørg for å skru dette av i oppsettmenyen. Konklusjon Noe av det viktigste i hjemmekinoen er et fett bilde. Og fetere enn JVC DLA-X5000 får du det ikke akkurat nå. Et bekmørkt svartnivå står i skarp kontrast til høylys med minst like bra guffe som konkurrentene har å by på, som gir en dynamikk i bildet overlegen noe annet vi har sett fra noen hjemmekinoprojektor. X5000 stiller i en annen liga hva kontrast angår, og den er ekstra brukervennlig med automasjon av alle innstillinger inkludert skarphet og zooming. Lagre et ”linseminne” for 16:9-format og et for 2.35:1, og veksle mellom dem med et tastetrykk på fjernkontrollen. Elegant. Projektoren tar imot Ultra HD-signaler fra Blu-ray takket være støtte for HDCP 2.2, og den gjengir dem i ”nesten 4K oppløsning”. Ekte 4K-projektorer har enda høyere oppløsning, men den opplevde skarpheten i bildet dreier seg om mer enn det. Kontrast er også meget viktig, hvor X5000 er overlegen, og knuser alt annet. Legg til at bildet kan autokalibreres til å bli så å si perfekt (krever en Spyder 4 eller 5 PRO), og dette er i det hele tatt en hårreisende bra projektor! Har du en 4K Blu-ray-spiller med HDR, sørg for å skru av denne funksjonen. Ingen hjemmekinoprojektor er lyssterk nok til å gi en god opplevelse. I hvert fall ikke ennå.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
  • D-ILA teknologi (LCOS)
  • Oppløsning: 1920 x 1080 (3840 x 2160 e-shift)
  • Panelkontrast: 40.000:1
  • Dynamisk kontrast: 400.000:1
  • Lysstyrke: 1.700 Lumen
  • Avstand til 100”: 2,97 – 5,92 m
Pris: 49995,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-