annonse
annonse

JVC DLA-X5000

Det aller beste bildet

September 2016JVC DLA-X5000

Kanskje den beste projektoren under 100.000 kroner.

Lyd & Bilde mener

Klasseledende svartnivå og enda bedre lysstyrke gir ekstremt smell i bildene. Kalibreringsmulighetene er automatiske og bedre enn noensinne. Dette er den beste projektoren vi vet om til under 100.000 kroner!
Oppløsningen er ikke ekte 4K

Når det kommer til bildekvalitet på projektorer, har JVC lenge vært i absolutt toppsjiktet i sin klasse. Spesielt imponerende har svartnivået vært, hvor JVC som regel gruser alle sine konkurrenter. Jo mindre strølys fra projektoren, desto større realisme, dybdeinntrykk og opplevelse av skarphet i bildene. Ikke minst opplevde vi det da vi testet DLA-X500R i 2014.

Les: Test av Sony VPL-VW520ES Ultra HD-projektor

På den andre siden har JVC aldri vært kjent for sin lysstyrke. Lyse scener har hatt det med å bli noe blassere og dunklere enn med mer lyssterke projektorer fra Epson, Sony og BenQ, for å nevne noen. Det blir fort andre boller nå, for arvtakeren X5000 er oppgitt med en lysstyrke på respektable 1700 lumen, hvor forgjengeren hadde 1300. Nå betyr ikke disse tallene så mye, da de er målt rett på lampen med full styrke, men ta det fra oss: X5000 har like høy – kanskje til og med litt høyere – lysstyrke i økomodus, som sin forgjenger hadde med full lampestyrke. Nå anbefaler i selvsagt å guffe på med fulle skyts på lampa, og da sitter man plutselig med en projektor som ikke står noe tilbake fra konkurrentene. Og likevel med en temmelig stillegående vifte.

(Foto: Produsenten)
Objektivet er elegant innfelt i kabinettet, da alt av mekanikk styres elektronisk med fjernkontrollen. Foto: Geir Gråbein Nordby

4K
Som sin forgjenger har X5000 støtte for 4K Ultra HD-innhold, det vil si forgjengeren hadde veldig begrenset støtte da den ikke kunne vise titler med kopibeskyttelsen HDCP 2.2, som gjelder så å si alle Hollywood-titler på 4K Blu-ray. Men selv om X5000 kan vise slike titler, og skilter med 4K på esken, så er det ikke fullt ut denne oppløsningen (3840 x 2160) du faktisk får. JVC bruker nemlig såkalt e-shift, som simulerer 4K-oppløsning ved hjelp av to 1080 HD-bildebrikker oppå hverandre, hvor den ene er diagonalt forskjøvet en halv piksel. Bildesignalet splittes i to, hvorpå originalbildet gjengis av den ene brikken mens den innebygde prosessoren regner seg frem til hvilke piksler som mangler og sender disse til den andre. Det sammenlagte bildet fra de to panelene oppleves subjektivt som ”nesten 4K”. Men ekte 4K-materiale vil ikke bli like skarpt og detaljert som hvis projektoren hadde en ekte 4K bildebrikke.

(Foto: Produsenten)
Foto: JVC

Fullt motorisert
Når det kommer til å stille skarphet og riktig linsevinkling er det ingen som gjør det bedre enn JVC. I stedet for å stille fysisk på optikken, gjøres alt fra fjernkontrollen, og projektoren har innebygde mønstre for å stille både zoom, linsevinkling og skarphet. Dermed kan man stille seg borte ved lerretet mens man justerer, så man lettere ser når alt er riktig.

I tillegg har projektoren optisk hukommelse, som kan lagres i to minner. Dette er gull om man har lerret i formatet 2.35:1 (kinoformat), for man kan enkelt gjøre én zoom- og skarphetsinnstilling for 16:9 og én for 2.35:1, og lagre disse i hvert sitt minne. Dermed er det bare å trykke på en knapp på fjernkontrollen for å veksle mellom de to, ut ifra hva slags bildeformat som er på filmen. Har du først blitt vant til dette, er det et virkelig savn når man sitter med en projektor som ikke har det.

Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Til venstre etter kalibrering: rak som en pil. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Bildekvalitet ut av esken
Den opplevde bildekvaliteten i ”Cinema”-modus rett ut av esken er meget bra, enda bedre enn forgjengeren. Med dynamisk blender satt til ”Auto 2” er svartnivået slående mørkt. Det er helt fantastisk å se på bilder av det ytre rom, hvor lys fra galakser står mot en meget svart bakgrunn. Det er ganske merkelig å komme inn på testrommet med denne projektoren på, for der vi er vant til at andre projektorer lyser opp rommet ganske mye, så er det mye mørkere nå. Og med et 16:9 bilde på vårt 2.35:1 lerret kan man knapt se de ubrukte feltene på lerretet; de er nesten like svarte som den svarte rammen rundt. Ikke verst når lerretet vårt er hvitt!

Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Film fra 4K Blu-ray, her representert av blod-og-gørr-antisuperheltkomedien Deadpool, gjengis skarp og flott. Det er klart at en del av den ekstra informasjonen i Ultra HD-materiale kommer frem med e-shift-teknologien, men går man tett på lerretet, ser man at pikslene er større, enn med ekte Ultra HD-projektorer. Likevel, imponerende. Bildet er definitivt godt nok rett ut av esken.

Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Kalibrering
Betaler man 50.000 kroner for en projektor, er man derimot ikke ute etter ”godt nok”, men søker det aller beste bildet. Kalibrering må til, for å oppnå best mulig fargegjengivelse og dessuten helt riktig kontrastnivå og lysstyrke. Til den biten har vi som vanlig vår faste kalibratør Gorm Sørensen. Han hadde et lite mareritt med å kalibrere forgjengeren, og satt timevis på vårt testrom og klødde seg i hodet, før det ble bra.

Som Gorm sa den gangen:

– Du ser på gråskalaen at hvert trinn har litt ulik fargetemperatur. Dette er umulig å korrigere helt, spesielt nå som JVC har fjernet den avanserte gammakontrollen de hadde før. Det er rett og slett dårlig fabrikkalibrering, som bunner ut i at de som finjusterer projektorene har for dårlig måleutstyr.

Automatisk
Den avanserte gammakontrollen, ja. Vel, vi er glade for å meddele at denne er tilbake. Og nå er den mer brukervennlig enn noensinne! Alt man trenger for en skikkelig kalibrering nå, er en Spyder 4 Pro eller 5 Pro lysprobe til under 2.000 kroner. Denne plasseres foran linsen, og dermed er det bare å kjøre den innebygde autokalibreringen i projektoren.

– Dette er en skikkelig gamechanger, sier Gorm. Autokalibreringen kjører opptil 33 punkts måling over hele gråskalen, på hver av fargene Rød, Grønn og Blå. Den setter fargekoordinatene på de tre grunnfargene pluss Cyan, Magenta og Gul. Det du sitter igjen med etterpå, er en projektor som er helt lineær over hele gråskalaen.

JVC har dessuten målt lysgjengivelsen fra uhyre mange lerreter, og laget en kode man kan taste inn i menyen for det lerretet man har. JVC har laget små offset-filer til hvert lerret, og korrigerer fargegjengivelsen til nettopp ditt lerret. Måler man med proffutstyr etterpå, er det så å si ingenting å korrigere.

  • D-ILA teknologi (LCOS)
  • Oppløsning: 1920 x 1080 (3840 x 2160 e-shift)
  • Panelkontrast: 40.000:1
  • Dynamisk kontrast: 400.000:1
  • Lysstyrke: 1.700 Lumen
  • Avstand til 100”: 2,97 – 5,92 m
Pris: 49995,-

Alltid oppdatert!

Meld deg på Lyd & Bilde nyhetsbrev