annonse
annonse

Test av: Tesla Model X

Fremtidsbilen kjører seg selv

Tesla Model X kan snart kjøre helt av seg selv. Dette er verdens kuleste bil akkurat nå.

Lyd & Bilde mener

Rett og slett den kuleste bilen vi har kjørt. En gadget på fire hjul! Når selvkjørende egenskaper lanseres, blir dette drømmebilen!
Hørbart veistøy. Det finnes nok andre luksus-SUV-er med enda bedre kjørekomfort.
annonse

Verdens kuleste SUV er elektrisk. Firehjulstrekk med separat motor foran og bak. Rekkevidde på over 50 mil før lading. Falkevingedører bak setter prikken over i-en for ”coolness”. Legg til at verstingversjonen gjør null til hundre på 3,1 sekunder, og begjæret er komplett. Fremdeles er ikke det kuleste nevnt: nemlig selvkjørende egenskaper.

Selvkjørende

I fremtiden trenger du ikke tenke på å sjekke blindsonen, lese trafikkbildet eller lete etter parkeringsplass. Fremtidens bil kjører seg nemlig av seg selv, du trenger ikke engang å sitte bak rattet. Det høres kanskje fjernt ut, men denne fremtiden er sannsynlig vis nærmere enn du tror.

Vi er allerede langt på vei. Biler har elektronisk assistent som bråstanser om noe kommer i veien. Den samme elektronikken overvåker såkalt adaptiv cruisekontroll, hvor bilen automatisk holder avstand til bilen foran. Volvo har fått ”elgradar”, hvor bilen bråbremser om et stort dyr plutselig kommer ut i veibanen – selv om det er bekmørkt eller tett skog. Mercedes E-klasse med Pre-Safe Brake hindrer ulykker under 60 km/t.

Totalt selvkjørende biler har i flere år vært testet av Google på amerikanske veier, og Nissan har begynt å gjøre det samme i Europa.

I fremtiden vil bilene kjøre seg selv, og rattet er bare et nødsredskap. Foto: Rinspeed AG

 

Tesla er der alt

Det du kanskje ikke vet, er at nye biler fra Tesla allerede har fått det nødvendige utstyret for førerløs aktivitet. Først kom Autopilot i 2014 med automatisk rattstyring som følger veien, automatisk filskifte og autostopp. Etter hvert kom selvparkering og ”summon”-funksjon, hvor bilen på din kommando kjører ut fra parkeringsplassen, hvorpå du bekvemt kan stige inn og overta styringen.

Det enda færre vet er at fra og med nå er alle Tesla-biler som ruller ut fra fabrikken utstyrt med mulighet for fullstendig selvkjørende egenskaper. Du hørte riktig. Alle. Selvkjørende. Det betyr at bilen kan komme og hente deg etter en fuktig kveld på byen og kjøre deg trygt hjem. Og det vil bli minst 10 ganger tryggere enn en gjennomsnittlig edru menneskelig sjåfør, skal vi tro Tesla.

Visst er Model X en vinterbil! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Naturlig forlengelse av hjemmet

Tesla har dermed markedets første tilgjengelige masseproduserte bil med fullstendig autonome egenskaper. Den blir en naturlig forlengelse av det smarte hjemmet. Tenk, du ser en TV-reklame for de fete høyttalerne du har ønsket deg så lenge. Du bestiller dem via internett, og kan velge mellom å betale for utlevering og vente et par dager på levering, eller å hente dem selv. Du velger å hente selv.

En beskjed tikker inn på din smartmobil. Det er din Tesla, som spør: ”Skal jeg kjøre og hente på adresse for sist registrerte kjøp?” Du klikker ”ja”. Garasjeporten åpner seg, ut kjører din Tesla og forsvinner ut i horisonten. En time senere kommer den tilbake, lastet med nye, fete høyttalere. Om det blir akkurat slik gjenstår å se, men muligheten er der.

Når bilen kjører seg selv, kan man fraktes hvor man vil. Man kan ta en langtur fra Oslo til Trondheim, hvor man selv ligger og sover med setet helt tilbakelent. Hele turen. Edru eller påseilet, spiller ingen rolle. Med en selvkjørende bilpark betyr det dessuten at langt færre trenger å eie sin egen bil. Man kan kjøpe månedskort på selve transporten akkurat som på toget. Og bestille skyss med en app, deretter kommer bilen og kjører deg til jobb eller hvor du skal, hvorpå den stikker videre for å plukke opp nestemann. Spesielt i byene er dette praktisk, og man trenger plutselig nesten ikke parkeringsplasser i det hele tatt.

Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Krever lovendring

I prinsippet kan Tesla når som helst aktivere førerløs funksjonalitet med en programvareoppdatering gjennom luften. Alle kameraer, sensorer og nødvendig datakraft er ferdig installert. Og selv nå, før funksjonen rulles ut, lærer bilene trafikken og kjøremønsteret mens de brukes, slik at de blir enda smartere trafikanter når Tesla aktiverer funksjonen.

Det er imidlertid ikke bare bare. Det må en lovendring til. I Norge og mesteparten av verden er det fremdeles slik at alle biler krever en menneskelig sjåfør med sertifikat, og det er sjåføren som er ansvarlig i trafikken. Denne loven må skrives om, slik at bilen, eller rettere sagt datamaskinen, blir utnevnt som sjåfør, og det trafikale ansvaret overføres til selskapet som produserer og vedlikeholder denne.

Hvis du trodde det betyr at det er langt frem i tid, så vit at Samferdselsdepartementet allerede jobber med et lovforslag som skal være klart til utredning på Stortinget allerede før sommeren. Man regner nemlig med at en førerløs biltrafikk vil bli 90 prosent tryggere, noe som kan spare samfunnet for 30 milliarder kroner årlig i trafikkulykker. Da snakker vi!

Allerede har Tesla sakte, men sikkert begynt å rulle ut deler av den nye Autopilot-versjonen, som skal gjøre bilene selvkjørende. Det gjelder autoparkering, påkalling fra parkert tilstand og en mer avansert autostyring, hvor bilen tør i enda større grad å styre rattet, selv der hvor veioppmerking er dårlig. Inntil videre gjelder det bare for hastigheter under 80 km/t.

Gråbein er klar til dyst! Foto: Sylvia Nordby

 

En bil til begjær

Undertegnede fikk låne en Tesla Model X i en uke. Det nye autopilotsystemet var da ikke aktivert. Og siden det nye systemet krever helt nytt utstyr og maskinvare, så var det leit å konstatere at bilen heller ikke hadde det gamle systemet. Det betyr at bilen jeg fikk teste, totalt manglet automatiske kjøreegenskaper – ikke engang adaptiv cruisekontroll hadde den, som i dag er standard på svært mange mellomklassebiler. Denne vurderingen av bilen blir derfor av Model X som en teknisk gadget, men uten det aller kuleste. Den gode nyheten er at også demoeksemplaret i fremtiden vil få autonome egenskaper med en programvareoppdatering.

Til tross for manuelle kjøreegenskaper er det likevel så mye tøft med den, at den trigger kjøpelysten.

Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Falkevingedører

Ta bare falkevingedørene. Eksteriørmessig det tøffeste med hele bilen. Dørene åpnes med et klikk, hvorpå de stiger opp på elegant vis. De er omringet av sensorer, som hvis de registrerer en obstruksjon, for eksempel et lavt tak eller en stolpe tett på, nekter dørene å åpne seg helt opp. Bilen vil med andre ord aldri dunke dørene inn i noe – inkludert et menneske.

Fakta & Rating:
    • Motor: 2 stk., 329–611 HK
    • Toppfart: 210–250 km/t
    • Akselerasjon 0–100 km/t: 6,2-3,1 sek.
    • Rekkevidde: 417–565 km NEDC
    • Mål: 503 x 227 x 168 cm
    • Egenvekt: 2389 kg (90D)
    • Smarte funksjoner: 17” kapasativ touch-skjerm, Bluetooth, 4G LTE, 5 x USB,
      appstyring, autonom kjøring (fremtidig programvareoppdatering)
    • Lyd: “Ultra High Fidelity”-system med 12 høyttalere
      (med neodymium-magneter og 8” subwoofer) med AM/FM/DAB+
      og internettradio. Spotify og TuneIn integrert. Støtter MP3, AAC
      og MP4 musikkformater.
    Pris: 762200,-
    For å skrive din egen anmeldelse må du være logget inn. Logg inn eller registrer konto.

    Les også:

    Heftig Mac for viderekomne

    Når en vanlig iMac ikke holder, er en Pro-modell det riktige valget, særlig for de mest krevende oppgavene.

    Lås opp med mobilen

    Hvorfor vri eller rote med nøkler når man kan fjernstyre?

    Utstyrsstyrke med sportstuning

    Du kan få HyperX-tastaturet akkurat som du vil ha det.

    Gentleman-killeren

    Avdempet design og lekker teknikk med ergonomisk komfort.

    Hot rod-keyboard

    Det ultrakompakte tastaturet med turneringsmål er kynisk som en avsaget hagle.

    Taster for sofaspillere

    Hvis trådløs forbindelse er avgjørende for deg, er Logitechs gaming-tastatur svaret.

    Bedre håndlag med spillene

    Få fingerspissfølelse i gaming. Vi har lagt hånd på fire mekaniske tastaturer til spill.

    Håndvåpen for gamere

    Vi har lagt hånd på åtte av de beste musene spesielt utviklet til gaming.

    Tivoli på musematten

    Gaming handler om å ha det moro, så Asus slår på stortrommen med en vellykket mus.

    Germansk grundighet

    En mus kan ikke se kulere ut enn denne.

    Saklig minimalisme

    HyperX skjærer inn til benet med en mus blottet for pynt og store ord.

    Gaming for søtmonser

    Alt trenger ikke å være sort. Mionix er kul som peppermynteis.


    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt.