annonse
annonse

Snuoperasjon i Hi-Fi Klubben

Hi-Fi Klubben vil gjøre om alle sine butikker i Europa til demorom. Slik at handelen skal foregå over nett.

I fremtiden kommer vi ikke lengre til å tusle ned til Hi-Fi Klubben for å fylle opp bagasjerommet med nytt stereo. Salget skal i stedet foregå på nett. I løpet av 2019 vil klubben begynne å omdanne sine fysiske butikker til demorom. Det er ikke en endring som vil skje over natten, men den nye retningen er satt. Det kommer ikke til å bety færre butikker, men butikkene vil heller få en ny rolle som er bedre tilpasset virkeligheten, hvor vi kjøper mer og mer over nettet.

Tilbake til røttene

Omstillingen er på et vis en tilbakevending til Hi-Fi Klubbens utgangspunkt for snart 40 år siden. Selskapet var i sin tid satt opp som en postordreforretning. Fra begynnelsen med et enkelt showroom i Fredrikshavn, men det ble utvidet med demo- og salgslokaler i større byer, og postordrefirmaet vokste til å bli et kompakt nett av detaljbutikker med 103 lokaler, fordelt over Norge, Sverige, Danmark, Holland og Tyskland.

Vi tror på de fysiske butikkene, men de skal få en ny rolle i fremtiden. De skal i høyere grad være showrooms, hvor medarbeidere presenterer ville lydopplevelser, veileder kundene og så hjelper dem med å bestille over nettet. Samtidig er vi i prosessen av å skape et digitalt univers som i mye større grad forteller hva Hi-Fi Klubben står for,” forteller Christoffer Arensbach, som er administrerende direktør i Hi-Fi Klubben.

Hi-Fi Klubben 3.0 kalles den nye digitaliseringsstrategien innad i klubben, denne er nå igangsatt i hele kjeden. Transformasjonen innebærer store investeringer som på samme tid moderniserer og bringer virksomheten tilbake til sine røtter. Hi-Fi Klubben ble nemlig stiftet som et sentralt postordrefirma med en rekke showrooms, hvor kundene kunne oppleve basstrykk og gåsehud.

Digitaliseringen er en del av en større strategiplan, hvor kjeden vil styrke seg selv på flere vesentlige områder. På sikt vil kasseapparater bli fjernet og lokale lagre minsket eller helt sløyfet ute i butikkene, som vil gi mer plass til lytterom og store opplevelser. Målet er at alle varer handles via Hi-Fi Klubbens nettside – også inne i butikklokalene. Utover det skal det kommuniseres mer på nivå med kundene – et tiltak som settes i gang med et nytt slogan kalt “Welcome Listeneres”, samt en større kampanje som omhandler det å lytte.

Når vil omstillingen være gjennomført – og gjelder det virkelig ALLE  butikker i alle land?

Jeg kan ikke si noe om timingen. Det er en glidende overgang: Kundene handler i økende grad på nett, og derfor går vi nå i gang med å endre vår logistikk etter det, slik at butikkenes lagre i første omgang kun avspeiler fast-runner produkter: alt annet må bestilles på nettsiden. Samtidig fordeles all omsetning på nett til butikkene, slik at vi ikke er 100 butikker og én nettbutikk – vi er ÉN butikk. Det investeres i å binde det digitale og “analoge” univers helt sammen, og vi vil sørge for at collect@store og lignende blir enklere,  og at pick-up points etc. blir mer tilgjengelig på nettsiden,” sier Christoffer Arensbach.

Gleder seg til Amazon

Hi-Fi Klubbens digitale reise skal ruste virksomheten til å konkurrere mot de store, internasjonale kjedene. Og ikke minst internettgiganten Amazon, som snart rykker inn på det Nordiske markedet.

Vi er ydmyke ovenfor Amazon, men vi er ikke redde. Vi kan tilby noe helt annet enn hva de kan. Våre selgere elsker virkelig musikk og god lyd, og lidenskapen i hver eneste butikk er vår store styrke. Denne ekspertisen skal skinne gjennom på alle plattformer! Og så gleder vi oss egentlig bare til konkurransen, samt alt det spennende som foregår i vår bransje,” forklarer Christoffer Arensbach.

“Vi er ydmyke ovenfor Amazon, men vi er ikke redde,” sier CEO i Hi-Fi Klubben, Christoffer Arensbach. Foto: Hi-Fi Klubben.

 

Investeringer og konkurranse koster

Hi-Fi Klubbens morselskap Audionord International, som eier alle 103 butikker i Norge, Sverige, Danmark, Holland og Tyskland, har nettopp offentliggjort årsregnskapet for 2017/2018. Tallene vitner om en stabil utvikling på omsetningen, mens inntjeningen har dalet ned med ni prosent.

Vi kan og må ikke være tilfreds med status quo. Vi skal vokse år for år. Til gjengjeld er det faktisk helt greit at bunnlinjen har falt litt i et år hvor vi har holdt prisene skarpe og samtidig investert massivt. Vi har blitt mer presise i vår kommunikasjon og ved å knytte butikk og nett sammen, så kan vi spille med i den digitale superligaen. Videre skal vi sikre oss at investeringene blir lønnsomme i de kommende årene,” forklarer Christoffer Arensbach, og fortsetter:

Vår oppgave er å bevege mennesker gjennom musikken. Og denne oppgaven har et stort vekstpotensiale i hele Europa. Ønsket for dedikert og ærlig veiledning samt masser av gode musikkopplevelser er større en noen gang tidligere.”

 

Dere må jo få mye plass og mange medarbeidere “til overs” i denne prosessen. Hva gjør dere med det? Utvidelse eller slanking?

Vi er i gang med å utvikle en nettløsning som et alternativ til den fysiske disken. Men slikt tar tid og prosessen er omringet av lover man må holde seg til, for eksempel at man SKAL kunne motta kontanter. Så endringen kan dessverre ikke skje allerede i morgen – men det er helt klart noe vi har et godt grep om allerede nå. Jeg mener ikke at det kommer til å bli medarbeidere til overs. Vi skal fortsatt leve av rådgivningen og vi skal vokse – det er fortsatt et stort behov for mange super-entusiastiske medarbeidere. Men vi skal i tiden framover bli smidigere og mer effektive!,” avslutter Christoffer Arensbach.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-