: The Perks Of Being a Wallflower

Tenåringsangst, og hvor vanskelig ungdomstiden kan være, er høyst ordinær tematikk i filmverdenen, men dessverre finnes det ufattelig mange svake og intetsigende produksjoner. The Perks of Being a Wallflower tilhører definitivt ikke den gruppen, men filmens popularitet er nok ikke i samsvar med dens kvaliteter.

Publisert 17.04.13 - 12:17
The Perks Of Being a Wallflower

Charlie (Logan Lerman) er en femten år gammel gutt som har hatt en tøff start på livet. Han sliter med psykiske problemer som følge av at han ble seksuelt misbrukt av sin tante som barn, og han bearbeider også selvmordet til sin beste venn. Den siste tiden har vært tilbrakt på en institusjon for psykisk syke, og han er sterkt preget av posttraumatisk stress som gjør at han lider av såkalte blackouts og er svært innesluttet.

Handlingen til The Perks of Being a Wallflower foregår på begynnelsen av ‘90-tallet og Charlie skal begynne på videregående skole, men sliter med å passe inn selv om han er intelligent og oppegående. Han liker litteratur og ønsker selv å bli forfatter, så den eneste som han oppnår kontakt med er engelsklæreren Mr. Andersen (Paul Rudd) som ser potensialet i Charlie og gir ham flere gode bøker han kan lese.

Gjennombruddet i tristessen og ensomheten kommer da han en dag får kontakt med den homofile klasseklovnen Patrick (Ezra Miller) og hans vakre stesøster Sam (Emma «Hermione Granger» Watson). De introduserer Charlie til en vennegjeng med outsidere og kunstnersjeler som tar imot den skremte gutten med åpne armer og viser ham en ny verden og lærdom om sex, dop, kunst og ikke minst kjærlighet. Plutselig forandrer livet seg fullstendig for Charlie, men det er ikke lett å bli voksen, og i horisonten truer de mørke skyene fra hans mørke fortid.

The Perks of Being a Wallflower er regissert og skrevet av Stephen Chbosky som også har skrevet den bestselgende romanen fra 1999 ved samme navn. Utrolig nok har boken vært bannlyst på en rekke skoler i USA på grunn av sin eksplisitte skildring av blant annet utagerende festing og tvetydig seksualitet. Nå har boken altså blitt filmatisert av forfatteren selv, og nettopp sensuren av boken er nok en direkte årsak til at den er blitt så populær hos mange unge. På nettsiden for verdens eldste og største filmdatabase (imdb.com) ligger filmen ranket blant topp 250, noe som er usedvanlig høyt for en liten indiefilm med så liten fartstid.

The Perks of Being a Wallflower er da også en bra film med masse kvalitet og med en rekke elementer som skiller den ut fra mengden av    lignende filmer, og gir den det lille ekstra. Karakterene i filmen er meget sterke og har alle sine særegne trekk og alvorlige problemer som tas på alvor, og som skaper en oppriktighet og nærhet, uten at det blir for platt eller sentimentalt.

Logan Lerman passer godt inn i rollen som den utilpasse Charlie, selv om han til tider virker litt for uerfaren og uskyldig til å spille en person som skal være så alvorlig syk. Ezra Miller, som imponerte så uendelig mye med sin prestasjon i Vi må snakke om Kevin (2011), viser nok en gang styrke og spiller den homofile Patrick på en utmerket måte. Emma Watson har i alle år vært kjent som Hermione fra alle filmene om Harry Potter, og gjør her en flott rolle som den utagerende og misbrukte Sam. Det blir spennende å følge hennes karriere videre.

Totalt sett så er The Perks of Being a Wallflower en severdig og sympatisk film, som skiller seg ut fra mengden i både tematikk og stil. Noe av det som gir filmen tyngde er referansene til litterære mesterverk av blant annet Kerouac, Salinger og Burroughs, og soundtracket er fantastisk bra med musikk av Sonic Youth, Pavement, Galaxie 500, Low, XTC og David Bowie for å nevne noen.

Som nevnt har filmen mye kvalitet men den har også sine svakheter. Av og til virker den litt for grunn og optimistisk, og makter ikke på en fullstendig overbevisende måte å formidle desperasjonen til hovedkarakterene eller den blytunge tematikken. Her ligger det gamle problemet med overgangen fra roman til film, og Stephen Chbosky skulle definitivt ikke ha skrevet manuset eller regissert selv. The Perks of Being a Wallflower blir dessverre periodisk litt statisk og har flere narrative problemer; romanen burde ha blitt lagt i hendene til en erfaren regissør som kunne ha tilført langt mer dybde og dramaturgi. Når det er sagt så er filmen såpass forfriskende og uskyldig med alle de beste intensjoner, så man får være litt overbærende og håpe på en bedre film neste gang. Fire sterke stjerner.

BD-en skuffer dessverre ganske mye. Lydsporet er heldigvis ivaretatt, men det er et lite imponerende bilde som sliter med å gjengi alle detaljer med tanke på at den ble filmet i Super-35. Det er også meget synd at utgivelsen fullstendig mangler ekstramaterialet, som faktisk finnes på den amerikanske utgivelsen.

The Perks Of Being a Wallflower

• Release: 4. mars 2013
  • Regi: Stephen Chbosky