: Sparkle

Whitney Houstons siste opptreden på film er ikke blitt en minneverdig affære, og nyinnspillingen av Sparkle (1976) er en overraskende svak film som virker som et rekordforsøk i klisjeer og stereotypier uten å være i nærheten av å tenne noen gnist.

Publisert 03.06.13 - 13:56
Sparkle

Vi befinner oss i Detroit på slutten av 1960-tallet da Motown og grupper som The Supremes var på høyden. De tre meget forskjellige søstrene Sparkle, Sister og Dolores ønsker å starte en jentegruppe sammen, men må kjempe en hard kamp mot sin strenge og religiøse mor (Houston) for å få realisere sine drømmer. Det blir en lang reise som inkluderer voldelige kjærester, narkotikamisbruk, fall og gjenoppstandelse.

Sparkle er en gjennomgående genrefilm i samme familie som for eksempel Dreamgirls fra 2006. Den prøver heller ikke å være noe annet, men det er ganske utrolig hvor lite dristig og hvor ekstremt skjematisk en film kan bli. Historien er høyst forutsigbar og karakterene og konfliktene er så hinsides stereotype at filmen går i retning av å være en parodi. Skuespillerne gjør en middels innsats, foruten om Carmen Ejogo som er solid i sin rolle som Sister. Whitney Houston blir bare en kuriositet og et interessant gufs fra fortiden, men tilfører dessverre svært lite. Totalt sett en skuffende produksjon som kun får litt pluss for noen fine musikalske innslag. To stjerner.

Er man interessert i å skaffe seg Sparkle på Blu-ray så er utgivelsen et godt kjøp. Over halvannen time med ekstramateriell, kommentarspor og et ganske imponerende lysdpor med tilhørende flott bilde.

Sparkle

• Release: 27. mars 2013