: Sneakers

For mange hemmeligheter, er den røde tråden i denne 21 år gamle filmen om overvåkning og hvem som kontrollerer data. Skremmende aktuell i 2013, og en usedvanlig vellykket miks mellom thriller og komedie.

Publisert 17.09.13 - 12:48
Sneakers

Den gamle helten Robert Redford spiller sjefen (Martin Bishop) for en sikkerhetsgruppe som jobber med å avdekke svakheter i bedrifters sikkerhetssystemer. Han og hans brogete gruppe av menn, bestående av den morsomme Dan Aykroyd, det über-seriøse, blinde, geniet David Straithairn, rookien River Phoenix og Mary McDonnell, hyres av myndighetene for å få fatt i en topphemmelig «svart boks». Med boksen i hende blir de fritt vilt blant alle amerikanske myndighetsbyråer forkortet til tre bokstaver, og når de avdekker hemmeligheten til den «svarte boksen» går alvoret opp for dem.

En elegant og fascinerende spionasjethriller som leverer varene! Sett i lys av den ferske avsløringen om at «Uncle Sam» ser alt du gjør på nettet, er Sneakers en skremmende aktuell film. Det som skiller filmen ut fra gjennomsnittlige kompis-/kuppfilmer med myndigheten på nakken, er den elegante miksen mellom dramatisk jakt, oppdagelsen av hemmeligheter, drap og utpressing, satt opp mot en god dose velfungerende humor. I tillegg gir Robinson (regi) aktørene god tid til å utvikle seg og Robert Redford får skinne som i gamle dager med en glansrolle der han får vist frem all sin hverdagslige sjarm og nonchalante eleganse, akkompagnert av en godt timet dramaturgisk fremdrift. Fem herlig paranoide stjerner!

Absolutt godkjent lyd- og billedkvalitet, men et noget pikselert bilde på denne 21 år gamle filmen. Dessverre intet bonusmateriell.

Sneakers

• Release: 22. mai 2013