: Restless

I løpet av sin drøyt 25 år lange karriere har Gus Van Sant alltid vært et friskt og annerledes pust som amerikansk filmskaper. Med Restless gjør han det han kan aller best – fortelle en enkel historie om unge mennesker på en flott, poetisk og lavmælt måte.

Publisert 01.06.12 - 11:27
Restless

Enoch (Hopper) er en ung og dyster gutt som har mistet begge foreldrene i en bilulykke, som også nær kostet ham livet. Dagene går med til å gå ubedt i begravelser, som en slags kompensasjon for at han aldri fikk sagt farvel til sine foreldre. I en av disse begravelsene møter han den kreftsyke men livsglade jenta Annabel (Wasikowska), og de to utvikler et helt spesielt forhold.

Restless er en flott og gripende film om noe så enkelt som kjærligheten, livet og døden. Det kunne fort blitt både banalt og keitete men Van Sant klarer å finne balansen, og bruker bilder og uttrykk på å formidle historien. Han laget faktisk en stumfilmversjon av filmen samtidig som originalen, slik at han kunne få mye mer materiell til den ferdige klippen! Henry Hopper, som er sønn av avdøde Dennis Hopper, gjør en fin prestasjon men viser at han er uerfaren som skuespiller. Likevel har han en spesiell kvalitet som gjør at han passer inn i rollen. Den som virkelig imponerer er Mia Wasikowska som spiller Annabel – en stor prestasjon! Totalt sett en fin og poetisk liten film som gjør inntrykk uten å skrike høyt. Fem stjerner.

Selv om filmen er bra så er ikke BD-en noe spesiell. Ekstramateriellet og lyd er absolutt godkjent, men bildekvaliteten skuffer dessverre.

Restless

• Release: 28. mars 2012