: Nokas

Ranet av Norsk Kontantservice i Stavanger 2004 er tidenes største ran i Norden. Ledet an av ”mesterhjernen” David Toska angrep 11 tungt bevæpnede menn tellesentralen i ren Heat-stil, og skjøt ned og drepte en politimann under flukten, med 57 millioner i sekken.

Publisert 07.04.11 - 10:16
Nokas

Med andre ord burde dette være godt materialet for en spennende og gripende film – det har det dessverre ikke blitt!

Hele filmen foregår kun i de intense små morgentimene like før og under ranet, elegant skildret i en svært så dokumentarisk og nedtonet stil med mye effektiv bruk av håndholdt kamera. I dette dramaet lar Skjoldbjærg (regi) oss være flue på veggen, og intet annet. Filmen har ingen hovedperson, ingen dramatisering, ei heller kommer vi bak masken til noen av ranerne eller politimennene som skal stoppe dem. Nokas kan, satt på spissen!, minne om en forbipasserende som tilfeldigvis har filmet dramaet, for så å klippe det sammen, og forsøke å lage en helhetlig film av det.

Produksjonen bærer preg av overdreven minimalisme i et forsøk på å fjerne seg så langt fra et Hollywood-produksjon som mulig, det hele garantert gjort med ære og respekt for de involverte i dramaet, samt i et forsøk på å strippe det hele ned; bare så synd at det ikke blir særlig god og spennende film av slikt! Her er det kun tatt med det som kunne bevises og bekreftes av øyenvitner, og fremstilt så etterrettelig som mulig. I tillegg virker det som om Skjoldbjærg har vært så tilbakeholden at han bevisst velger å ikke vise nærbilder av skuddvekslingen mellom Schumann og Klungland, og bruker filmen som en slags oppreisning for Erik Håland, politimannen som var den første til å åpne skudd under ranet (og som her fremstilles av sin bror).

På toppen av det hele er Nokas gjennomgående belemret med slett skuespill. Her skal det ikke komme noen stjerner å stjele rampelyset, i stedet er rollene besatt av ”vanlige” folk med ingen (eller svært liten) skuespillererfaring. I utgangspunktet et interessant grep, men noe som kun bidrar til ytterligere fravær av drama og engasjement – det hele blir irriterende hverdagslig fremstilt, og alle tar det hele særdeles med ro. Det tar seg etter hvert litt opp, og klipp, foto og musikk hever kvaliteten, men som helhet er dette fryktelig mislykket. 2 stjerner.

Lydkvaliteten er bra, til tross for en del mumling, og billedkvaliteten imponerer. Som bonus serveres vi et interessant kommentarspor, intervju med Skjoldbjærg, trailer samt noen klipp.

Nokas

• Release: 16. mars 2011