: Martha Marcy May Marlene

Hvem skulle tro at en regidebutant og en ukjent søster av Olsen-tvillingene skulle resultere i en hypnotisk, fascinerende og prisbelønt film om kultisme?

Publisert 19.09.12 - 00:00
Martha Marcy May Marlene

Martha Marcy May Marlene er historien om den unge og ensomme Martha (Elizabeth Olsen) som har blitt rekruttert av sin kjæreste til en kult som holder til på en avsideliggende gård i det nordøstlige USA. I det særdeles ukonvensjonelle kollektivet hersker en tilsynelatende idyll, og stedet blir drevet av den karismatiske og forførende Patrick (John Hawkes). Martha innser etterhvert galskapen og ekstremismen i kulten og flykter til sin søster som bor med sin ektemann på et rolig sted bare noen timer unna. Der prøver hun å bli kvitt fortiden – men det er lettere sagt enn gjort.

Sean Durkins spillefilmdebut har blitt svært vellykket med en sjeldent god rytme og dramaturgi som har skapt en lavmælt men spennende dramathriller fra begynnelse til slutt. Filmen er nydelig fotografert og nedstrippet til et enkelt filmspråk som er vakkert sømløst og hypnotisk. Elizabeth Olsen imponerer i sin andre spillefilm og viser sine to berømte tvillingsøstre hvem som har talent i familien. John Hawkes er som vanlig svært dyktig og gjør en fremragende rolle som kultlederen Patrick. Martha Marcy May Marlene imponerer i alle ledd og har fullt fortjent blitt nominert til og vunnet en rekke prestisjefylte filmpriser. Fem stjerner.

Anskaffelse av filmen på Blu-ray er ingen dårlig investering. Ekstramateriellet er en smule repetitivt men holder bra standard og er informativt og interessant. Lyden i dts-HD 5.1 er meget bra og bildet er virkelig imponerende!

Martha Marcy May Marlene

• Release: 4. juli 2012
  • Regi: Sean Durkin