Anmeldelse: Lucy

Enigmatisk Johansson

Den særdeles aktive filmskaperen Luc Besson har for det meste produsert filmer de siste femten årene.

Publisert 15.01.15 - 00:01
Lucy

Den særdeles aktive filmskaperen Luc Besson har for det meste produsert filmer de siste femten årene. Nå har han både skrevet manus og regissert sin egen vellykkete spillefilm for første gang på lang tid. Lucy er bra underholdning, men kunne vært mye bedre.

Lucy (Scarlett Johansson) er på en lengre reise i det fjerne Østen da hun blir lurt av sin kjæreste til å levere en koffert til den nådeløse gangsteren Mr. Jang (Min-sik Choi) og hans kompanjonger. De holder henne som gissel, og opererer etter hvert inn en stor mengde syntetisk narkotika som skal smugles til Europa. Pakken sprekker og sakte men sikkert får Lucy spesielle evner som gjør at hun kan utnytte hele hjernens kapasitet. Hun får hjelp av professoren Samuel Normann (Morgan Freeman), som er ekspert på den menneskelige hjerne, og snart snur situasjonen og Lucy blir en kriger hinsides all logikk.

Den franske filmskaperen Luc Besson har vært i bransjen i over tretti år og bemerket seg spesielt på nittitallet med filmer med sterke kvinnelige hovedroller som for eksempel Nikita (1990), Leon (1994) og Det femte element (1997). Selv om Besson har regissert enkelte filmer de siste årene (med blandet resultat) så har han i hovedsak fungert som manusforfatter og produsent i nærmere hundre (!) filmer siden 2000. I denne perioden har han vært medskyldig i mye dårlig underholdning, men med Lucy er han tilbake i sitt rette element. Her finnes både en sterk kvinnelig hovedrolle, overmenneskelige evner, kule biljakter, fiffige actionscener og lekker scenografi.

Lucy har et fascinerende plott og filmens premiss gir utallige muligheter for å lage en god og severdig filmfortelling. Det har også Besson gjort. Filmen er absolutt godkjent, og inneholder alle ingredienser for en fin aften foran skjermen, men det er dessverre enkelte holdepunkter som gir minuspoeng. For det første skulle selve kjerneideen vært utnyttet bedre. Lucy tar for seg mange morsomme poeng rundt tanken om å utnytte hjernekapasiteten fullt ut, men det mangler flere kreative påfunn. For det andre så blir Scarlett Johansson tidvis meget statisk, og bruker for mye tid på å stirre observerende tomt ut i luften. Når det er sagt, så gjør hun en svært god innsats i denne krevende rollen. For det tredje så sliter filmen i den avsluttende fasen hvor den mangler nedslagskraft og blir litt for pompøs. Uansett, dette er en forfriskende film som sikkert vil glede mange, og som blir hakket bedre om man har en pose popcorn i fanget. Fire sterke stjerner.

Lucy_1 Lucy_2 Lucy_3 Lucy_4 Lucy_5 Lucy_6 Lucy_7 Lucy_8 Lucy_9 Lucy_10 Lucy_11
<
>

Lucy er en bra anskaffelse på Blu-ray. Det er bare to bakomfilmer på til sammen en halvtime, men det holder til å gi et godt innsyn i produksjonen. Det tekniske holder en meget høy standard. Bildegjengivelsen til Universal er virkelig flott med sylskarpe detaljer og nydelig fargegjengivelse. Lydsporet (dts-MA 5.1) er også meget detaljert og imponerende.

Lucy

• Release: 12. januar 2014
  • Regi: Luc Besson