data-srcset
LIncoln
LIncoln

Steven Spielberg er en svært allsidig regissør, med Lincoln viser han nok en gang at han ikke har mistet grepet, noe vi var sterkt i tvil om etter kalkunen War Horse. Her tegner han et fascinerende portrett av en mann og en epoke som satte preg på hele sin ettertid.

Filmen fokuserer utelukkende på Lincolns fem siste måneder, i det han setter inn all sin prestisje og makt på å få vedtatt det 13. grunnlovstillegget, som for evig og alltid vil avskaffe slaveriet, samt bane vei for slutten på den blodige borgerkrigen. Her får Spielberg til det fulle frem hvilken kompleks person Lincoln var, til tross for sine klare prinsipper og ideologier, var han en pragmatisk realpolitiker som var opptatt av å få gjennomslag. Det 13. grunnlovstillegget ble til slutt vedtatt – om enn ikke på en helt renhårig måte…

Day-Lewis har en lang CV med fantastiske portretter av sterke menn, alt fra Min venstre fot via Gangs of New York til There Will Be Blood. En skuespiller som åpenbart ikke velger roller ut i fra honoraret, men basert på kvaliteten karakteren gir ham. Demed spiller han da også i relativt få filmer (kun 8 filmer på de siste 20 årene), men med desto større kvaliteter. Han fremstiller Lincoln på en skremmende god måte, med stemmen, mimikken og hele kroppsholdningen er han USAs 16. president.

Spielberg tar seg god tid, litt for god skal det vise seg, og gir oss et godt innblikk i presidentens liv, både politisk og på en turbulent hjemmebane. Og alle detaljene i gjenskapelsen av 1865 er enestående. Seks stjerner glipper fordi filmen føles litt for lang, tidvis vel svulstig (noe ikke minst musikken har et stort ansvar for) og på grunn av at Spielberg kjører en litt for rett dramaturgisk linje filmen igjennom. Men, alt i alt en helstøpt produksjon med kvalitet i alle ledd, og en Day-Lewis i sin glansrolle om denne historiske stor-heten. Fem stjerner!

Fra en slik storproduksjon forventer vi oss intet annet enn topp teknisk kvalitet, og det er akkurat hva denne BD-en byr på. Til tross for gjennomgående svært dårlig opplyste scener, i stearin- og parafinlys, kommer alle detaljer superbt frem. Til tross for fravær av kommentarspor er det et bra bonusmateriell med mange koret dokumentarer om alt fra locations, kostymene, hvordan gjenskape 1800-tallet og om valget på fokus i filmen. Mye av det med Spielberg i fokus.

• Release: 29. mai 2013
  • Regi: Steven Spielberg
  • Med: Daniel Day Lewis, Sally Field, David Strathairn, Joseph Gordon-Levitt, James Spader, Hal Holbrook
  • Tid: 2:30 t.

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.