: 127 hours

Det er imponerende nok i seg selv bare det å lage en nitti minutters spillefilm med utgangspunktet i det som, tross alt, kun er en historie som kan oppsummeres med noen få ord på en liten annotasjon i hvilken som helst tabloidavis.

Publisert 11.08.11 - 11:34
127 hours

127 Hours er filmen som er basert på den virkelige historien til friluftslivmannen Aron Ralston. På en sykkeltur alene i et ørkenområde i Utah faller han ned i en kløft og setter seg fast med armen bak en kampestein. Vi følger Aron i de neste fem døgn i sin kamp for å overleve og hvordan han benytter seg av personlige erfaringer og minner for å klare det.

Ingen tvil om at 127 Hours er blitt en fantastisk bemerkelsesverdig film. Men det er ikke bare historien til Ralston som har gjort den til en severdig affære. Danny Boyle (Trainspotting, The Beach, Shallow Grave) har nok en gang klart den kunsten å finne essensen i en god historie og formidle det på en fantastisk måte. Hans øye for detaljer og regissørevner har kommet godt med. Men den beste hjelpen har han fått av en glimrende James Franco som virkelig måtte ofre seg for å prestere så høyt uten en eneste motspiller. Det er bare han og kameraet nede i kløfta. Det resulterte også i en fullt fortjent Oscarnominasjon. 127 Hours fikk forøvrig hele åtte nominasjoner og er en stor opplevelse som makter å formidle den ekstreme historien bak filmen. Fem stjerner.

BD-en er høyst anbefalt: Masse bra ekstramateriell som virkelig er interessant, og både lyden i dts-HD og bildet er helt i øverste sjikt hva kvalitet angår.

127 hours

• Release: 15. juni 2011