Anmeldelse: Game of Thrones, sesong 6

Usedvanlig handlingsmettet

En usedvanlig handlingsmettet sesong byr på nye overraskelser, uventede vendinger og karakterer som reiser seg til noe stort.

Publisert 24.05.16 - 09:04
Game of Thrones, sesong 6

Vi var i begynnelsen smålunkne til femtesesongen av den episke sagaen om kampen om Jerntronen, basert på fantasy-bøkene til George R.R. Martin. Etter nedslaktingen i fjerde sesong var mye nullstilt, og karakterene brukte, unødvendig, lang tid på å komme seg videre. Årets sesong er nærmest det stikk motsatte, her får vi handlingsmettet action, spektakulære scener og mange uventede drap fra første minutt.

På grunn av at serien nå har passert Martins bøker, er det unike med årets sesong at det denne gangen er ingen som vet handlingen. For en serie som baserer mye av sin suksess på at «ingen» vet hvem som blir tatt av dage, fra den fremste hovedrollen til den minste trell, er dette befriende. Vi går rett inn i handlingen der vi forlot våre forfengelige helter i Westeros, med en ihjelblødende Jon Snow i den kalde snøen ved Castle Black. I Kings Landing forsøker Cersei å gjenoppbygge sin maktposisjon etter den ydmykende Walk of Shame, mens Daenerys er tatt til fange av sine tidligere «familiemedlemmer» og går en usikker fremtid i møte. De yngste i Stark-klanen ser ut til å igjen komme på banen, med Sansa på rømmen, Aryas eksil i Braavos utvikler seg, og selv Bran Stark er igjen i begivenhetenes sentrum, godt hjulpet av The Tree-eyed Raven (Max von Sydow). Vår egen «gærning», villmannen Tormund Giantsbane (Kristofer Hivju) har, etter at Jon Snow inviterte ham inn i varmen, fått en fremtredende rolle over Westeros fremtid. Og, i Daenerys (Emilia Clarke) ufrivillige fravær fra Meereen gjør Tyrion Lannister sitt beste for å håndtere den komplekse situasjonen med opprør og ytre fiender.

Game of Thrones, sesong 6
Game of Thrones, sesong 6

Med andre ord, her ligger alt til rette for nok en runde med episke kamper, bedrag, makt, begjær, intrigemakeri, svik, drap – og sex. I tillegg har serieskaperne nok en gang økt budsjettet både til kostymer, spesialeffekter og locations – og det synes til gangs at serien har et usedvanlig høyt budsjett. Om du kan godta noen doser med overnaturlig fantasy, er Game of Thrones noen av det aller beste du kan se på TV. Med et spennende plott, interessante karakterer med både dybde og substans, sterke kvinneskikkelser, overdådige kostymer og locations, tørrvittig humor, intelligent dialog, samt en svært uventet handling er det få serier som matcher. Anmeldelsen er basert på de 5 første (av 10) episodene.

Game of Thrones, sesong 6_10 Game of Thrones, sesong 6_9 Game of Thrones, sesong 6_7 Game of Thrones, sesong 6_6 Game of Thrones, sesong 6_5 Game of Thrones, sesong 6_4 Game of Thrones, sesong 6_2 Game of Thrones, sesong 6_1 (6)
<
>
Game of Thrones (Foto: HBO)

Sesong 6 kan strømmes fra HBO, og siste episode sendes den 26. juni. Både lyd- og billedkvaliteten er meget tilfredsstillende, om enn ikke helt i toppklasse. Spesielt billedkvaliteten hat litt igjen til full score.

Game of Thrones, sesong 6

• Release: 25. april 2016
  • Regi: David Benioff og D.B Weiss