: Fantastic Four

Marvel-universets eldste helter, De Fantastiske Fire, ble gjenstand for en lunken gjenoppliving til filmlerretet i 2005 og 2007. Dessverre er dette forsøket enda verre, og den svakeste filmene i franchisen så langt.

Publisert 08.12.15 - 03:00
Fantastic Four

Fantastic Four er gjenskapningen av Marvel-serien om fire forskjellige personer som får superkrefter etter å ha blitt utsatt for kosmisk radioaktivitet. Vi møter karakterene som unge og eventyrlystne forskere som teleporteres til et annet ugjestmildt univers. Møtet med den nye verdenen gir dem evner som de må lære seg å kontrollere for å redde Jorden i en kamp mot en tidligere venn som nå er blitt fiende.

I 2005 (Fantastic Four) og 2007 (Fantastic Four 2: Rise of the Silver Surfer) fikk filmpublikum et møte med de legendariske superheltene, skapt av Stan Lee på begynnelsen av 1960-tallet. Filmene skapte ikke mye entusiasme og det lille håpet som har eksistert for en vellykket visualisering, er definitivt borte med dette forsøket. Der de to første filmene var muntre, lyse og «barnevennlige», har man her lagt seg på et mye mørkere premiss, men heller ikke det fungerer! Hovedproblemet til Fantastic Four er det totale fraværet av en ordentlig historie. Det er nesten utrolig hvor lite skaperne har klart og klemme ut av et spennende premiss.

Manuset er fullstendig fantasiløst og bruker altfor lang tid til å bygge seg opp til en håpløs finale i tredje akt. En usedvanlig svak seanse som er både parodisk og tragisk på samme tid. Castingen er relativt bra, med tanke på kvaliteten på skuespillet, men de passer ikke helt inn i rollene og de virker heller ikke spesielt inspirerte. Kort oppsummert: En gedigen skuffelse, og vi håper virkelig ikke at dette skal fortsette med oppfølgere av samme kvalitet. To triste stjerner.

THE FANTASTIC FOUR Fantastic Four_5 THE FANTASTIC FOUR THE FANTASTIC FOUR
<
>

Selv om filmen ikke holder mål så er det mulig at noen vil ha den i samlingen sin. Således er utgivelsen på Blu-ray absolutt godkjent. Man får en god del ekstramateriell og, ikke overraskende, er både lyd (dts-MA 7.1) og bilde helt suverent.

Fantastic Four

• Release: 7. desember 2015
  • Regi: Josh Trank