: Cosmopolis

Cosmopolis

Publisert 20.03.13 - 14:46
Cosmopolis

Eric Packer (Robert Pattinson) er en 28 år gammel søkkrik finansmann som lever i sin egen lukkede verden i verdensmetropolen New York. Vi følger ham i 24 timer på sin personlige odyssé i sin overdådige lekegrind, en ekstremt high-tech limousin, gjennom byens gater på vei til sin barndoms frisør for å få en hårklipp. På veien møter han en rekke mennesker som er en del av hans liv og som får tillatelse til å komme inn i hans verden fordi det passer ham: Det være seg hans personlige lege, som utfører en prostataundersøkelse på ham, en utkjørt elskerinne eller forretningsmenn med både anbefalinger og advarsler. En av de få han møter utenfor limoen er sin kone som han knapt kjenner. Alt dette mens presidenten er på besøk i byen, det koker i trafikken med et urolig finansmarked på randen av sammenbrudd.

Cosmopolis er en særdeles godt gjennomført filmproduksjon, med fantastisk foto og setdesign. Manuskriptet er omtrent en tro kopi av Don DeLillos futuristiske roman fra 2003, og det er imponerende hvordan Cronenberg har overført den til film. Samtidig er det her litt av problemene til filmen ligger. Dialogen og handlingen stivner i filosofiske utgreininger som gjør filmen ekstremt krevende, statisk og periodisk uutholdelig for publikum. Pattinson er en god casting til rollen som Packer men det hadde muligens hjulpet med en mer erfaren skuespiller for å bære dette manusets tyngde. Cosmopolis gjør at man blir sittende igjen full av beundring, samtidig som man får følelsen av å ha vært med på en to timer lang opplesing av en bok med en visualisering som føles lett forstyrrende og monoton. Fire svake stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray er også en todelt opplevelse: Svært skuffende at det ikke finnes noe ekstramateriell eller kommentarspor, mens det tekniske aspektet er meget bra. Et nær perfekt lydspor (dts-HD Master 5.1) og et gnistrende bilde som kun får litt trekk for enkeltscener som er litt kornete.

Cosmopolis

• Release: 21. januar 2013
  • Regi: David Cronenberg