TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Juletilbud - LB+ Total 50% rabatt

Nyhet

Opel Astra Electric facelift: Elbilen som lader el-sykkelen din

Opel Astra Electric får endelig V2L-funksjon og større batteri. Dermed kan elbilen brukes som strømkilde til el-sykkel, campingutstyr og verktøy.

Opel Astra Electric facelift: Elbilen som lader el-sykkelen din

Europeiske bilprodusenter har lenge ligget bak sine asiatiske konkurrenter på teknologi. Ikke minst når det kommer til å bruke elbilen som en mobil strømstasjon. Nå tar Opel et etterlengtet grep med oppdaterte Astra Electric, som endelig får V2L-funksjon.

Opel Astra Electric facelift: Elbilen som lader el-sykkelen din 1
(Foto: Opel)

Elbilen blir strømkilde

V2L, eller Vehicle to Load, lar deg bruke bilens batteri til å gi strøm til eksterne enheter. Det kan være el-sykkelen som trenger påfyll etter turen, campingutstyret på fjellet, eller elektrisk verktøy på hytta uten strømnett. Med en batteripakke på 58 kWt har Astra Electric kapasitet nok til å være genuint nyttig i slike situasjoner.

Funksjonen har lenge vært standard på koreanske elbiler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, men europeiske produsenter har vært trege med å følge etter. At Opel nå inkluderer V2L i en kompakt elbil til relativt overkommelig pris, er et tegn på at teknologien endelig sprer seg nedover i modellhierarkiet. Og at Europa har våknet.

Opel Astra Electric facelift: Elbilen som lader el-sykkelen din 2
(Foto: Opel)

Større batteri gir 454 km

Sammen med V2L-funksjonen kommer et litt større batteri. Den nye pakken på 58 kWt erstatter den gamle (54 kWt), og gir en oppgitt rekkevidde på 454 km etter WLTP-standarden. Det er 34 km mer enn før, og selv om Astra Electric fortsatt ikke er blant de aller mest utholdende kompaktbilene, bør du ikke lide noen rekkeviddeangst av dette.

Les også TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech er Renaults viktigste bil på mange år. Og på de fleste måter er den et meget hyggelig bekjentskap.

Elmotoren yter fortsatt 115 kW, tilsvarende 154 hestekrefter. Langt fra noen, men mer enn nok til hverdagskjøring og norske motorveihastigheter.

Annonse
New-Opel-Astra-Electric_6
(Foto: Opel)

Forbedret infotainment

Innvendig beholder Astra Electric de to 10-tommers skjermene fra forgjengeren, men Opel lover at brukergrensesnittet er blitt mer oversiktlig og intuitivt.

Det som er mer konkret, er at de ergonomiske Intelli-Seats-setene nå skal være standard på alle utstyrsnivåer. Tidligere var disse forbeholdt de dyrere versjonene. Setene kan spesifiseres med oppvarming i flere soner, elektrisk korsryggstøtte, massasjefunksjon og minneinnstillinger.

Les også TEST: Volkswagen ID.3 1st Max Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.

Skjerpet utseende

Utvendig har Astra fått et oppfrisket frontparti. Den karakteristiske Opel Vizor-grillen har fått bredere LED-elementer som rammer inn den opplyste Opel-logoen.

Frontfangeren er også ny, med blanke sorte detaljer mellom luftinntakene. Profil og hekk er i stor grad uendret, men nye 17- og 18-tommers felger skal gi et friskere helhetsinntrykk. Astra kommer fortsatt både som femdørs kombi og som Sports Tourer stasjonsvogn.

Les også Nyhet: Prøvekjørt: Peugeot E-3008 går nesten 700 km Peugeot har avduket sin nye elektriske SUV, E-3008, i Nice i Frankrike. Med lang rekkevidde, og dessuten spennende infotainment og instrumentpanel.

Tøff konkurranse

Kompaktbilsegmentet i Europa er krevende terreng. Astra Electric må måle seg mot blant andre Peugeot e-308 og de rimeligere og litt mindre VW ID.3 og Renault Megane E-tech Electric.

Interessant nok er Peugeot e-308 direkte beslektet med Astra – de bygges begge på felles plattform fra Stellantis-konsernet. Konkurransen mellom dem handler derfor mer om merkevarepreferanser og prissetting enn om grunnleggende tekniske forskjeller.

New-Opel-Astra-Electric_1
(Foto: Opel)

Opel Astra Electric: Pris og tilgjengelighet

Oppdaterte Opel Astra får verdenspremiere på bilutstillingen i Brussel 9. januar 2026. Priser og tilgjengelighet for det norske markedet er foreløpig ikke bekreftet, men vi regner med informasjon nærmere lanseringen.

Mer info: opel.no

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Citroën ELO: Løsningene som burde vært standard

Ny elbil fra Kia for rundt 250.000 kroner

Billigste Tesla noensinne

BYD øker batterigarantien kraftig

Denne går langt

Google oppgraderer Android Auto med Gemini

Over 3 500 nye hurtigladere på vei

Elektrisk Porsche Cayenne har 1156 hk

Porsche dropper ladekabelen

Tesla jobber med CarPlay

Ford får grønt lys for selvkjøring i Norge

Kia utfordrer VW ID. Buzz