Når et kamera er både stillbildekamera og videokamera, hva er det da? Svaret er et hybridkamera. En kategori som Panasonic skal få æren av å ha vært fødselshjelper til.
Helt siden de lanserte GH1 i Lumix-serien, har Panasonic kombinert stillbilder med avanserte videoegenskaper. I årene som har fulgt, har Lumix serien blitt mer og mer avansert, og videoegenskapene har blitt bedre integrert i kameraene.
Det gjelder spesielt Lumix GH7, som er et lite og lett systemkamera med ProRes RAW opptak i 5,8K eller 4K, i 10-bits 420 eller 422, med Arri LogC3 gammaprofiler. Altså med andre ord et kamera som har profesjonelle videoegenskaper.
Avanserte videoegenskaper – og mye annet nytt, finnes også i den nye utgaven av Panasonics fullformatkamera, S1RII. Som navnet avslører er dette den andre utgaven i Lumix S1R-serien, og her står nyhetene nesten i kø.
Kamerahuset er blitt mindre og lettere og derfor mer håndterlig, men ikke så lite at det er til hinder for et godt grep hvis man bærer kameraet med en lang tele på. Fullformatkameraet har også fått en helt ny bildebrikke. Denne gangen er det en 44 megapiksler CMOS fullformatbrikke med det Panasonic kaller dual gain. Som jeg straks skal komme tilbake til.
De tre megapikslene ned fra forgjengerens 47 Mp, er det ingen som kommer til å merke noe til, men dual gain betyr noe for bilde-, og ikke minst videokvaliteten.

Før vi kommer så langt: Her får man 40 bilder per sekund med elektronisk lukker og med kontinuerlig fokus, og forhåndsopptak – pre-burst – av de siste bildene før utløseren trykkes helt ned, kombinert med 8K-video opp til 30p med ProRes 422 og ProRes RAW, som kan lagres på CFexpress B, SD-kort med UHS II, eller en SSD tilkoblet via USB.
Her er det også muligheten til å koble til en DMW-XLR2 mikrofonadapter for å ta opp lyd i 32-bit (float audio). Kameraet har Panasonics såkalte hi-res stillbildeopptak slik forgjengeren hadde, her opp til 177 megapiksler, intet mindre.
Som man skjønner er dette et kamera laget for hybridbruk, og alt tyder på at Panasonic har vært opptatt av at både stillbildefotografer og videofotografer skal få det beste av begge verdener i S1RII. 8K-video er for eksempel ikke veldig vanlig, annet enn i de aller råeste systemkameraene, Apple ProRes flere formater er heller ikke veldig vanlig, men finnes her. Med en bildebrikke på 44 megapiksler som kan kombineres med en skuddtakt på 40 bilder/ sekund, hører også til det øverste sjiktet i denne klassen.

Panasonic hevder at S1RII har over 14 trinns dynamisk omfang, og med den nye CMOS bildebrikken – såkalt delvis stablet, kan man kjøre ut to parallelle datastrømmer med ulik gain. Dual gain altså.
Dual Native ISO gir deg to valg, en innstilling med lav gain for å plukke høylys i motivet uten at det brenner ut, og en med høyere gain for å dra opp de mørke skyggepartiene uten synlig bildestøy.
Panasonic Lumix S1RII:
- Ny 44.3 Mp fullformat BSI CMOS bildebrikke
- 177 Mp håndholdt high-res-stillbildeopptak
- 8K30p video med 14 trinns dynamikk
- 5.8K Apple ProRes RAW HQ / ProRes RAW internopptak til CFexpress Type B*
- Sanntid gjenkjennende hybrid fasefokus med AI-sporing
- 8-trinns mekanisk bildestabilisator med elektronisk E.I.S. korreksjon av videofortegning uten beskjæring
- Opp til 40 fps med elektronisk lukker og 10 fps med mekanisk lukker uten blackout i søker
- Støttes av Capture One programvare
- Støtte for Frame.io og LUMIX Lab for overføring og deling av bilder
- Støtte for nye LUMIX Flow, LUMIX mode for sømløs arbeidsflyt
- 134.3 x 102.3 x 91.8 mm
- 795 gram med batteri og SD-minnekort
* 8.1K and 7.1K open gate kommer i en fastvareoppdatering
Open Gate video
Som man kan se av smørbrødlisten ovenfor, har vi med et uhyre avansert kamera å gjøre. Det er nesten ingenting det ikke kan. Fullformatbrikken er i stand til å scanne, for å si det enkelt, stillbilder som sys sammen til 177 megapiksler bildefiler. Det fungerer også håndholdt, merkelig nok, men er teknisk sett best egnet når kameraet står på stativ.

8K-video er kanskje noe de fleste ser på som en slags kuriositet, men muligheten for å skyte video i 8K og så croppe/beskjære, gir muligheter som ikke er like enkle å få til med 4K-video. De fleste vil nok foretrekke å skyte 4K eller 5.8K med Apple ProRes RAW, som man kan gjøre rett til minnekortet.
S1RII støtter også Open Gate fra hele bildeflaten, og i en kommende fastvareoppdatering, vil det også komme støtte for 8K og 7,1 K Open Gate.
Studerer man spesifikasjonen inngående, vil man se at muligheten for å justere tilpasset og utnytte videoegenskapene på kameraet, er nærmest uendelige. Det er absolutt et av de mest avanserte videokameraene, vi snakker om her. Men siden det er et hybridkamera, er det også et fullblods stillbildekamera i high-end-klassen.

Ergonomi
Bildene lyver litt, for kameraet er betydelig mindre og lettere enn forgjengeren. Huset er bygget rundt samme chassis som S5II-serien, og det har gjort kameraet langt mer hendig og anvendelig. I motsetning til flere av konkurrentene, har Panasonic skjønt noe om ergonomi. For eksempel er knapper og ratt større og mer forhøyet, håndgrepet er nær perfekt utformet og balansen med selv større objektiver, er meget god.
To knallrøde knapper starter og stopper videoopptak, og kameraet har omfattende muligheter for personlig tilpasning av knapper og menyer. Man kan programmere kameraet omtrent som man selv vil, og den store søkeren er trukket et stykke ut fra kamerahuset. Det gjør det betydelig enklere å få et godt blikk i søkeren og brillebrukere vil neppe ha noe å klage over her.
Batteritiden derimot, er forbausende svak. Akkurat hvorfor den er så lav, er ikke godt å si, men på akkurat dette området, ligger Panasonic-kameraet et godt stykke bak konkurrentene.
Video i praksis
Vi har blitt bortskjemt med svært høy kvalitet fra Panasonics Lumix-kameraer. På 4K-video har Lumix lenge vært best i klassen, men konkurrentene har kortet inn forspranget Panasonic har hatt på omfattende videoegenskaper. Noen har til og med overgått det Panasonic klarer å få til.
Det skal godt gjøres å slå akkurat dette kameraet, for å se bort fra litt rolling shutter på de høyeste videooppløsningene, leverer kameraet uvanlig rene og krystallklare videofiler. Å se opptak i 8K på vår referanse-tv fra Sony med 8K, vil gi de fleste hakeslipp.
Opptakene ser så levende og live ut, som det er mulig å få til i denne klassen, og selv om man går ned til 5,8 eller 4K, leverer kameraet videofiler av ypperste klasse.

Jeg tror nok de fleste som vil bruke dette som et videokamera, vil foretrekke å kjøre 4K, for det er ofte den mest anvendelige oppløsningen. Filformatene som Apple ProRes HQ støtter framerates fra 24 til 60 fps i 4K. I 5,8 K kan man velge bredformat på 24, 25 eller 30 fps, uten beskjæring, og da kan man kjøre 422 og ProRes HQ, mens man i 4K kan velge mellom null eller litt beskjæring.
Som nevnt vil kameraet støtte opp i andre oppløsninger enn 6,4 K, som bruker hele 3:2-formatets høyde og bredde.
Om man vil unngå rolling shutter i så stor grad som mulig, er 4K med høy framerate som 120 fps, klart å foretrekke. Da får man beskjæringsfaktor på 1,17, som er relativt beskjedent. Til sammenligning gir 8K og 5.8K merkbart mer rolling shutter, men som vi må medgi, er det ikke et stort problem. Med mindre man stadig panorerer over motiver hvor rolling shutter kan bli en utfordring.
Videoopptakene kan man også lagre på en ekstern SSD, eller en ekstern opptaker. Apple ProRes HQ og ProRes 422 kan man lagre hvor man vil, men de kommende oppdateringene til Open Gate med 8K og 7K oppløsning, vil trolig trenge en HDMI-tilkoblet opptaker for lagring.

Bildekvalitet
Jeg gikk bevisst ikke etter de mest utfordrende motivene med kameraet, som fugler eller idrett. For jeg oppdaget raskt at hvis man skal ha et sportskamera, skal man velge noe annet enn S1RII. Autofokusen er lynrask og presis, men følgefokusen henger ikke helt med de aller raskeste motivene, og det er vel egentlig heller ikke hensikten med S1RII.
Men med den innebygde 8-trinns bildestabilisatoren, og autofokusen satt til motivgjenkjenning, fikk jeg sømløs fokus – og håndholdt videoopptak med kameraets interne bildestabilisator, var en ren glede å bruke.

Med en gimbal kan man flytte kameraet rundt som det passer, og det var bare unntaksvis at jeg måtte trykke på AF ON-knappen på baksiden, for å korrigere fokus under opptak.
Stilbildekvaliteten er rett og slett upåklagelig. Det er ikke noe å sette fingeren på, selv ikke hvis man er kritisk.
Kjører man bildefilene hardt, og jekker opp ISO-følsomheten, vil man se at kameraets glimrende billeddynamikk dempes litt, og det dukker opp litt mer støy i skyggepartier, men da skal man langt opp på ISO skalaen.
Oppløsningen med 44 Mp er upåklagelig, og muligheten for 177 Mp – selv om jeg sjelden ser behovet – gjør kameraet mer anvendelig for de som driver mye med stillbildefotografering som reprofoto.
Bilder fra forrige generasjon S1R hentet fra arkivet, viste at bildefilene fra det nye kameraet ser renere ut. Det er mer informasjon i skygger og høylys, og det er ingen problem å se at de alltid like vanskelige hudtonene, er sterkt forbedret på jpg-filene fra nykommeren.

Konkurrenter
Lumix S1RII har klart å plassere seg et stykke under prisene på tilsvarende kameraer fra Canon, Nikon og Sony.
Det er billigere enn Nikon Z8, det er også billigere enn EOS R5 II, som sammen med Sony A7R V, er de nærmeste konkurrentene til Lumix S1RII
Ingen av konkurrentene har de samme omfattende og anvendelige videoegenskapene som Lumix S1RII. Som hybridkamera lener det seg tungt på videoegenskapene, men det har også stillbildeegenskapene som gjør det interessant for landskap, portrett, og arkitekturfotografering.

Konklusjon
Uansett hvilken inngangsvinkel man har for valg av kamera, er det vanskelig å finne et kamera som kombinerer stillbilder og video på en like vellykket, og gjennomført måte som Panasonic Lumix S1RII. Det er derfor så lekende lett å anbefale Panasonic-kameraet til de som trenger kamera som først og fremst skal fungere som et videokamera, enten helt alene, eller sammen med en skalert produksjon hvor andre kameraer er involvert i innholdsskapningen. Alle som driver med denne kombinasjonen av video og still, vil ikke finne et bedre kamera i dagens marked enn dette.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!