TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste kameraer 2025-2026

Skal du kjøpe nytt kamera i 2025? Ikke la deg distrahere av megapiksler eller TikTok-trender. Det viktigste er å velge kamera etter formål, ikke spesifikasjoner. Vi har testet årets kameraer for portrett, sport, landskap, video og reise – og vurdert det som faktisk betyr noe. Her er årets beste kameraer!

Av / 03.11.25 - 06:52
Årets beste kameraer 2025-2026

Aller først, det finnes ingen dårlige kameraer. Men det finnes kameraer som er spesielt godt egnet til til spesielle formål. Med andre ord, skal man fotografere dyreliv og natur, stiller det andre krav til kamera og utstyr, enn til et kamera som i hovedsak skal brukes til portrettfotografering.

Det samme gjelder om man fotograferer sport, lager reiseskildringer, eller for den del, bare tar bilder av barna mens de vokser opp. Finn et kamera som er godt egnet til formålet.

Og ikke minst, velg optikk – eller linser – som fungerer godt til motivet. For å få skarpe bilder av ville dyr i naturen, er en tele eller telezoom nødvendig for å komme nært nok. Det behøver man ikke hvis man stort sett tar portretter, eller lager reiseskildringer.

Nybegynnere som har lyst til å bli bedre til å fotografere, kan være tjent med å velge et rimelig systemkamera med enten en kort zoom, eller en fast brennvidde. Det gjør det enklere å konsentrere seg om prosessen.

Tester har ingen verdi hvis man ikke har en ide om hva man trenger til formålet. Les deg opp på kameraer i din prisklasse, og ikke se deg blind på merker eller ‘’tik tok-trender’’.

Kameraets egenskaper er viktigere enn tekniske data. Megapiksler er ikke viktig, ikke skuddtakt heller, for skarpe bilder henger sammen med hvor presist kameraet klarer å fokusere mellom hvert bilde. Svaret finner man i tester, ikke i tekniske spesifikasjoner.

Testene kan også fortelle deg noe om hvor bra kameraet er på video. Som det er enn stadig økende interesse for, og mange kameraer har fått temmelig heftige videoegenskaper. Hvis video er viktigere eller like viktig som stillbilder, skal man lete etter et kamera som i det minste støtter 10-bits video i 4K-oppløsning. Men det er ikke noe poeng å betale for 12-bits 4:2:2 8K-video i Apple ProRes RAW format, hvis man ikke skal drive med videoproduksjon i proffklassen.

Kompaktkameraene er ikke helt borte fra markedet, men de har krøpet opp i pris. Det dyreste koster faktisk mer enn mange systemkameraer, men det fullt mulig å finne greie lommekameraer til en rimelig penge. Legger man på noen ekstra tusenlapper, kan man heller velge et kompakt systemkamera med utskiftbar optikk. Da får man høyere bildekvalitet og fleksibilitet, i et kamera som er bedre egnet til å vokse i takt med ferdighetsnivået.

De dyrere systemkameraene er mer påkostet med omfattende værtetting, flere egenskaper og dyrere teknologi. Som større søkere, mer avansert sensorteknologi, og bildeprosessering som tillater ekstreme egenskaper, og høyere skuddtakt. De er også mer krevende å beherske for en nybegynner.

Det viktigste er som sagt å velge kamera ut fra behov, ikke spesifikasjoner. Det gjelder også valg av objektiver til kameraet, som bør velges etter formål. Her har vi som en bonus, en generell guide til objektiver etter motivet:

Portretter

Fine portretter handler like mye om valg av optikk, som valg av kamera. Siden skuddtakt og værtetting sjeldent er et krav hos portettfotografen, står man friere til å velge kameraer som fungere fint med f.eks lyssterk teleoptikk. Mange fotografer foretrekker en kort tele med god lysstyrke, som kan redusere skarphetsdybden tilstrekkelig til at bakgrunnen viskes ut og skaper den kjente bokeh-effekten. Man kan fint ta portrettbilder i helfigur med en 28, 35 eller 50mm, men en 85 eller 90mm med lysstyrke f2 eller bedre, er å foretrekke hvis man skal isolere motivet fra bakgrunnen.

Allround

Her er det et systemkamera med den medfølgende normalzoomen, som gjelder. Kanskje med en telezoom, eller en vidvinkelzoom i tillegg. Normalzoomen vil likevel rekke langt for de fleste. Den dekker området rundt 24 til 70mm, eller 28 til 105mm omtrent. Siden sånne objektiver gjerne har moderat lysstyrke på typisk blender 3,5 til 5,6, kan en lyssterk vidvinkel på 24, 28 eller 35mm være et hendig tillegg.

Landskap og natur

Landskap er gjerne veldig takknemlige motiver å fotografere. De flytter seg ikke, og har man tid til å vente på det rette lyset, kan man få et bilde som er vel verdt å henge på veggen. Kameraer med værtetting er en fordel, mens høy oppløsning gir bedre detaljskarphet og tilfører bildene mer dybde. Med det rette objektivet, som en vidvinkel eller vidvinkelzoom – 16-35mm – kan man få et bredere perspektiv. Vidvinkel med god lysstyrke, typisk bedre enn f2.8, er også egnet til astrofotografering. Med en tele rundt 200/300mm eller telezoom – 70-200mm/100-300mm – kan man få et smalere perspektiv som kan være veldig effektfullt. Blant nyttig tilbehør til landskapsfoto, hører selvsagt et stødig stativ, ND-filtre, graderte filtre og polarisasjonsfiltre.

Reisekamera

Man trenger ikke det største og dyreste kameraet på reiser. Et hendig og brukervennlig systemkamera med lav vekt er å foretrekke. Ta med et ekstra batterier og gjerne et nøytralt filter foran objektivet, så er man klar når motivet dukker opp, og objektivet er beskyttet mot støv. Her er normalzoomen på 28-70mm eller 24-105mm et godt valg, men som alltid er en lyssterk vidvinkel med blender 1.4 eller 2.0 og mellom 24 og 35mm, alltid kjekk å ha, blant annet når mørket faller på.

Sport, action og dyreliv

Her betyr fokushastighet og høy skuddtakt mer enn oppløsning og lav vekt. De beste sportskameraene, er også godt egnet til å fotografere dyreliv. Valg av objektiv, er like viktig som valg av kamera. Et lyssterkt objektiv med raske fokusmotorer og korte brennvidder, er ofte sport- og dyrefotografens foretrukne verktøy. Med en lyssterk zoom med 70-200mm f2.8, 100-400mm f4-5-6, eller en lyssterk 300mm eller mer – les f2.8 , kommer man nærmere skarpe bilder av motiver som beveger seg fort.

Video

Video er en vitenskap i seg selv. De mest avanserte kameraene har bratt læringskurve. Etterbehandling i programvare er like viktig, men siden det ikke er alle som er videofotografer på profesjonelt nivå, kommer man lang med et kamera som gir fin videokvalitet med 4K-opptak. Har man høyere krav til kvaliteten, bør man se etter et kamera med 10-bits 422 Apple ProRes, Log-innstillinger og tilkoblinger til mikrofoner og hodetelefoner.

Droner er også gode videokameraer. Velg en som tar opp i 4K fra en størst mulig bildebrikke. Da kan man lage spektakulære videoer som det ikke er så lett å få til med et systemkamera.

Nominerte til Årets beste kameraer

Les videre med LB+

Stoppes automatisk

Full tilgang 1 uke uten bindingstid!

Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!

TILBUD

Høst tilbud - 4 uker 4,-

Tilgang til ALT LB+ innhold

Spar mest!

LB+ total 12 måneder

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

Kun 89 kr/uke
4 kr/md
Kun 164 kr/md
Med et LB+ får du:
  • Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
  • Deaktiver annonser
  • L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!

Vinnere av Årets beste kameraer 2025-2026

Årets beste kameradrone

DJI Mavic 4 Pro Fly More Combo

Lever virkelig opp til navnet

DJI Mavic 4 Pro er et seriøst verktøy for fotografer som trenger bilder fra luften.

  • Pluss 
Generelt høy videokvalitet i opp til 6K. Lyssterkt Hasselblad-kamera med svært god oppløsning. Tre kameraer gjør dronen mer anvendelig.
  • Digital zoom forringer videokvaliteten, ingen støtte for Apple ProRes-format.

Med 6K-video, lengre flytid og Lidar, er Mavic 4 Pro et verktøy for forbrukere som ønsker seg proffkvalitet på opptakene. Med unntak for Apple ProRes, er det ikke mye Mavic 4 Pro mangler. Som alltid for DJIs større droner, er den enkel å fly, og den byr på mange muligheter for å lage videoopptak som alt fra eiendomsmeglere til actionfotografer kan benytte seg av. For de som ser på kameradroner som en hobby, og stiller de samme kravene til videokvalitet, eller optisk rekkevidde, kan DJI Air 3S være et bedre valg. Den koster det halve og leverer høy bildekvalitet fra 50 Mp. Den tar også 4K-video, men den er ikke like anvendelig og fleksibelt verktøy som den nye Pro-modellen i Mavic-serien.

Årets beste premium systemkamera

Fujifilm X-E5

Gjør deg mer kreativ

Fujifilm X-E5 er kameraet du aldri legger igjen hjemme.

  • Klassens beste bildekvalitet. Premium kvalitetsinntrykk. Filmsimulering stimulerer kreativiteten. Kompakt og hendig med XF 23mm f2.8.
  • Lavoppløst søker. Beskjeden værtetting, og kort batteritid.

Ser vi bort fra den beskjedne batteritiden, som enkelt løses med ekstra batteri, er det prisen som er X-E5s største minus. For tilsvarende penger kan man få et Fujifilm X-T5, eller et Canon EOS R7, men ingen av dem er like reisevennlige, og tør jeg påstå, like tilfredstillende å bryne sine kreative evner med. Med den nye XF 23mm f2.8, er X-E5 tett på det perfekte reisekameraet. Legg en XF 16mm f2.8 og en XF 50mm f2.0 i bagen, og du har et svært anvendelig reisesett som hverken tar plass, eller koster skjorta. 

Foto: Lasse Svendsen
Årets beste kompaktkamera

Fujifilm GFX100RF

En liten revolusjon

Fujifilm GFX100RF er et unikt kamera med bred appell, som egner seg både til proffer og amatørfotografer.

  • Kompakt mellomformat med klasseledende bildekvalitet. Digital beskjæring av brennvidder i fire trinn. Valgbare bildeformater med eget innstillingshjul. Rask og lydløs autofokus.
  • Ingen bildestabilisering. Blender 4 kan virke begrensende i lite lys. Ingen innebygget blits.

Det er ingen overdrivelse å si at Fujifilm GFX100RF er et unikt kamera. Det er faktisk det eneste kameraet som hittil kombinerer en skarp vidvinkel med fast brennvidde, og en 102 megapiksler bildebrikke i mellomformat. Vanligvis vil en fast brennvidde være begrensende for ganske mange, men her har man digital beskjæring opp til 80 mm brennvidde, noe som gjør kameraet langt mer anvendelig enn om det bare hadde én brennvidde til rådighet. Det skal også nevnes at muligheten for å kunne endre bildeformat fra normale 4:3- til ekstreme 17:6-format – og alltid imellom – gir bruksområder som man aldri finner på et kompaktkamera. Sånn sett lever arven fra Fujifilm TX-1 og Hasselblad X-Pan videre i Fujifilm GFX100RF. Den høye prisen til tross, lykkes GFX100RF å kombinere flere egenskaper enn man vanligvis tror er mulig i et kompaktkamera. Et ganske så enestående kompaktkamera. Og kanskje det aller beste kompaktkameraet noensinne.

Årets beste high-end systemkamera

Canon EOS R1

Fullkomment flaggskip

Canon-kameraet er bygget for fart og skarpe bilder - og leverer på begge punktene.

  • Pluss 
Lynrask skuddtakt med presis og uhyre fleksibel autofokus, med sømløs fokussporing. Fantastisk søker og en ergonomisk fornøyelse å bruke.
  • Du finner høyere oppløsning andre steder. Øyestyrt autofokus passer ikke alle. Dyrere enn tilsvarende kameraer fra konkurrentene.

Canon EOS R1 er ikke et kamera for hvem som helst. Det er et rendyrket kamera for sport og dyreliv, som prioriterer skuddhastighet og følgefokus, for å gi fotografen skarpe bilder av motiver som beveger seg i høy fart. Det er en øvelse det gjør bedre enn de fleste, og endelig kan man si, har Canon et kamera som matcher egenskapene til Sony a9 III og Nikon Z9. Gatefotografer og portrettfotografer er bedre tjent med andre kameraer enn dette, men for de som har ventet med lengsel på en ‘ny’ EOS 1D X Mark IV, er svaret EOS R1. Og det et bedre svar enn man kunne håpet på.

Lyd & Bilde