annonse
annonse

Samsung NX200

Gjennomført og elegant

Forgjengeren var lenge blant vår favoritter. Etterfølgeren NX200 er et enda bedre kamera. Godt egnet for ivrige amatørfotografer.

Svært høy oppløsning Godt utstyrt Enkelt å bruke
Undersaturerte farger Glatt håndgrep Ujevn optisk skarphet

Mange tenker kanskje ikke på Samsung som en kameraprodusent. Det er ikke mange år siden få tenkte på dem som TV-produsent heller. I dag er de størst på TV, mens kameraene ikke har fått den oppmerksomheten de kanskje fortjener, etter tester å dømme i alle fall. Noe som absolutt kan endre seg, NX100 var et friskt pust i markedet, med innovative funksjoner og god bildekvalitet. Problemet var bare at Samsung var ikke alene om den kombinasjonen.

Etterfølgeren NX200 har beholdt alt som var bra med NX100, bortsett fra batteritiden som er kortere, og forkastet resten. Til fordel for langt bedre brukervennlighet, bedre ergonomi, flere nyttige funksjoner og langt bedre bildekvalitet. Kameraet plasserer seg et sted i nærheten av Olympus PEN E-PL3, Panasonic Lumix GF3, og Sony NEX-5N, men har mer tilfelles med Sony-kameraet enn de andre to.

Ny bildebrikke
For NX200 bruker en helt ny 20,3 megapiksler CMOS-bildebrikke der forgjengeren hadde en aldrende 14,3 MP brikke. Det er bare Sony NEX-7 som har flere sensorer på brikken. 24 Mp på en CMOS-brikke i samme APS-C format, men NEX-7 er et dyrere og påkostet kamera rettet mot de mest krevende proffene.

I NX200 har den nye bildebrikken fått et forbedret fargefilter som slipper gjennom mer lys og et mildere anti-passfilter (som reduserer moare). Mikrolinsene over millioner av sensorer, er plassert enda tettere og nærmere for å fange mer lys, og få med enda mer av lyset i ytterkant av hver mikrolinse. Sammen med en ny bildeprosessor som støtter 1080p/30 fps HD-video, er NX200 blant de teknisk mest spennende kompakte hybridkameraene.

Flere funksjoner
Og det er kjapt. 7 bilder per sekund er oppe blant de beste, bare slått av Nikon 1-serien og nevnte NEX-modeller. Men kameraet klarer ikke å fokusere mellom eksponeringene på slike hastigheter, og bufferen stopper fort serieopptaket etter knappe 11 bilder. Da må bufferen tømmes. Noe som tar lenger tid enn vi likte på NX200, særlig når man skyter råfiler og jpeg-filer samtidig. Så ja, det er kjapt, men i praksis har NX200 sine begrensninger.

Hele 10 såkalte smartfiltre hvor man kan legge på – ganske – festlige filtereffekter, og 13 dels morsomme, dels meningsløse ”Magic Frames”, kan legges på bildene.

I motsetning til forgjengeren NX100 støtter ikke NX200 Samsungs EVF10 elektronisk søker. Men det nye 18-55 mm zoomobjektivet med integrert bildestabilisator, har beholdt iFunction-knappen – iFn –  vi likte godt på NX100s 20-50 mm zoom. Et trykk på knappen på siden av objektivet, sender de mest brukte innstillingene frem i en linje nederst på den sylskarpe OLED-skjermen. Da har man praktisk tilgang til funksjoner som  eksponeringskompensasjon, ISO-følsomhet fra 100 til 12800 ISO med mer. Kameraet har ikke integrert blits, men en separat foldbar liten batteriløs affære som ikke rekker langt, men tar lite plass.

 

Flere objektiver
Samsung har inntil nylig hatt få objektiver til NX-systemet. Med den nye 18-55mm f3,5-5,6 som NX200 leveres med, er utvalget oppe i 10 stykker. Om vi tar med de annonserte som ennå ikke er tilgjengelig. Da kan man velge16mm iFn f2,4 og 20mm f2,8 iFn vidvinkel, 30mm f2,0 normalbrennvidde, 60mm iFn f2,8 med 1:1 makro, 85mm iFn f1,4 tele,  20-50mm iFn 3,5-5,6, 18-200mm iFn f3,5-5,6 og 50-200mm f4,0-5,6 telezoomer. I tillegg er det annonsert en 16-80mm iFn f3,5-4,5 som skal være tilgjengelig i mars. Den aner vi ikke hva koster, men bortsett fra 85mm f1,4, er de fleste objektivene rimelige. 20mm f2,8 koster drøyt 2.000 kroner, 50-200mm telezoom likeså.

I hånden
Samsung har krympet kameraet sammenlignet med NX100. Nå ligner det faktisk på et NEX-kamera fra erkerivalen Sony, bare med mer oversiktlig plassering og merking av knapper og ratt. Bare det at NX200 har plass til en blitssko i stedet for Sony NEXs håpløse proprietære, trekker opp. Funksjonshjulet er takk og lov plassert slik at det kan betjenes med en finger. Ved siden av på toppen det alltid uunnværlige innstillingshjulet, og bak, tydelig markerte knapper og innstillingshjul. Og den meget lyssterke OLED-skjermen, dessverre ikke trykkfølsom, men pytt.

Håndgrepet er nesten perfekt utformet, men kledd i plast og ikke gummi dessverre. Det gjelder også tommelfingergrepet på baksiden. På tide å snakke med noen fotografer kanskje Samsung, og ikke bare ingeniører? Ellers er kvaliteten tillitvekkende. Lettmetallhuset er godt å holde i. De sterkt forbedrede og langt mer oversiktlige menyene trekker også opp. Dette er et kamera de fleste amatører med ambisjoner enkelt og greit klarer å sette seg inn i, og raskt lykkes med å få gode bilder fra.

Bildekvalitet
For det er ikke mye galt med bildekvaliteten. Svært høy oppløsning og generelt god skarphet som ikke står noe tilbake for et dyrt speilreflekskamera, er et gledelig syn. Den nye 18-55 mm er knapt verdens skarpeste – eller rettegnende – objektiv, men som kitobjektiv betraktet gjør det en bra jobb. Vi har sett det verre. På 18 mm er tønnefortegningen påtagelig. Det er mulig å korrigere i kameraet, men skarpheten i hjørnene blir ikke bedre. Den blir faktisk ikke bedre før blender 8 og 11, og holder seg jevn til man passerer blender 16. På 35 mm brennvidde er linjefortegningen nesten borte, og skarpheten er jevn og fin fra blender 4,5 til og med blender 16. Samme gjelder 55 mm fra blender 5,6, men her introduseres svak puteformet linjefortegning.

NX200 har derimot en liten fordel i høyere oppløsning, sammenlignet med Sony NEX-5N og Panasonic Lumix GX1. Ikke går det ut over bildestøy på høy ISO i faretruende grad heller. På våre testbilder dukket finkornet støy opp på 1600 ISO, men ble ikke fremtredende før ved 3200 ISO. Velg og merke på en kalibrert 2,5K skjerm. Ved 6400 ISO øker støyen betraktelig og fargestøyen gjør sin synlige inntreden. 12800 ISO er brukbart, men nå har oppløsningen for lengst måttet vike for kraftig støydemping, og detaljer forsvinner i grums. Sammenlignet med referansen på høy ISO, Sony NEX-5N, er det lite som skiller, dog i Sony-kameraets favør. Sammenlignet med GX1 klarer NX200 seg bedre på høy ISO, unntatt på 12800, hvor begge er dårlige.

Fargebalansen heller mot kjølig fargetemperatur. Både utendørs og innendørs faktisk, men er i det minste konsistent. Fargene er dessuten undersaturert når standard fargemetning er valgt, og oversaturert når livlig er valgt. Her må man eksperimentere med egne justeringer for å finne foretrukken fargemetning. Sammen med en tendens til å overeksponere et tredjedels trinns, fikk jeg ikke samme sortnivå og grunnkontrast som fra GX1, men bildedynamikken etter korrigering viste seg likevel å være svært bra.

HD-video blir knallfint med NX200. Selv med 30 fps er det knapt synlig flimmer under panorering, oppløsningen er høy og opptakene ser rene og klare ut, selv på en stor skjerm. Med stereomikrofonene på toppen får man ok lydkvalitet, men muligheten for å bruke en separat mikrofon ville løftet kvaliteten mange hakk.

Konklusjon
For entusiastiske fotoamatører som ser etter et kompakt systemkamera, er NX200 et treffsikkert valg. Bildekvaliteten fra kameraet står ikke tilbake for noe vi har testet, og det eneste vi trekker for er ujevn optisk ytelse fra 18-55 mm zoomen. Bilde- og videokvaliteten er rett og slett i aller øverste divisjon, med svært høy oppløsning kombinert med oppsiktsvekkende lite bildestøy. Samtidig er kameraet lite og lett, og ikke minst enkelt å bruke. Det betyr at man får flere flotte bilder med Samsung NX200, enn med mange andre kameraer vi har testet.

Mange tenker kanskje ikke på Samsung som en kameraprodusent. Det er ikke mange år siden få tenkte på dem som TV-produsent heller. I dag er de størst på TV, mens kameraene ikke har fått den oppmerksomheten de kanskje fortjener, etter tester å dømme i alle fall. Noe som absolutt kan endre seg, NX100 var et friskt pust i markedet, med innovative funksjoner og god bildekvalitet. Problemet var bare at Samsung var ikke alene om den kombinasjonen.Etterfølgeren NX200 har beholdt alt som var bra med NX100, bortsett fra batteritiden som er kortere, og forkastet resten. Til fordel for langt bedre brukervennlighet, bedre ergonomi, flere nyttige funksjoner og langt bedre bildekvalitet. Kameraet plasserer seg et sted i nærheten av Olympus PEN E-PL3, Panasonic Lumix GF3, og Sony NEX-5N, men har mer tilfelles med Sony-kameraet enn de andre to.Ny bildebrikke For NX200 bruker en helt ny 20,3 megapiksler CMOS-bildebrikke der forgjengeren hadde en aldrende 14,3 MP brikke. Det er bare Sony NEX-7 som har flere sensorer på brikken. 24 Mp på en CMOS-brikke i samme APS-C format, men NEX-7 er et dyrere og påkostet kamera rettet mot de mest krevende proffene.I NX200 har den nye bildebrikken fått et forbedret fargefilter som slipper gjennom mer lys og et mildere anti-passfilter (som reduserer moare). Mikrolinsene over millioner av sensorer, er plassert enda tettere og nærmere for å fange mer lys, og få med enda mer av lyset i ytterkant av hver mikrolinse. Sammen med en ny bildeprosessor som støtter 1080p/30 fps HD-video, er NX200 blant de teknisk mest spennende kompakte hybridkameraene.Flere funksjoner Og det er kjapt. 7 bilder per sekund er oppe blant de beste, bare slått av Nikon 1-serien og nevnte NEX-modeller. Men kameraet klarer ikke å fokusere mellom eksponeringene på slike hastigheter, og bufferen stopper fort serieopptaket etter knappe 11 bilder. Da må bufferen tømmes. Noe som tar lenger tid enn vi likte på NX200, særlig når man skyter råfiler og jpeg-filer samtidig. Så ja, det er kjapt, men i praksis har NX200 sine begrensninger.Hele 10 såkalte smartfiltre hvor man kan legge på – ganske – festlige filtereffekter, og 13 dels morsomme, dels meningsløse ”Magic Frames”, kan legges på bildene.I motsetning til forgjengeren NX100 støtter ikke NX200 Samsungs EVF10 elektronisk søker. Men det nye 18-55 mm zoomobjektivet med integrert bildestabilisator, har beholdt iFunction-knappen - iFn -  vi likte godt på NX100s 20-50 mm zoom. Et trykk på knappen på siden av objektivet, sender de mest brukte innstillingene frem i en linje nederst på den sylskarpe OLED-skjermen. Da har man praktisk tilgang til funksjoner som  eksponeringskompensasjon, ISO-følsomhet fra 100 til 12800 ISO med mer. Kameraet har ikke integrert blits, men en separat foldbar liten batteriløs affære som ikke rekker langt, men tar lite plass. Flere objektiver Samsung har inntil nylig hatt få objektiver til NX-systemet. Med den nye 18-55mm f3,5-5,6 som NX200 leveres med, er utvalget oppe i 10 stykker. Om vi tar med de annonserte som ennå ikke er tilgjengelig. Da kan man velge16mm iFn f2,4 og 20mm f2,8 iFn vidvinkel, 30mm f2,0 normalbrennvidde, 60mm iFn f2,8 med 1:1 makro, 85mm iFn f1,4 tele,  20-50mm iFn 3,5-5,6, 18-200mm iFn f3,5-5,6 og 50-200mm f4,0-5,6 telezoomer. I tillegg er det annonsert en 16-80mm iFn f3,5-4,5 som skal være tilgjengelig i mars. Den aner vi ikke hva koster, men bortsett fra 85mm f1,4, er de fleste objektivene rimelige. 20mm f2,8 koster drøyt 2.000 kroner, 50-200mm telezoom likeså.I hånden Samsung har krympet kameraet sammenlignet med NX100. Nå ligner det faktisk på et NEX-kamera fra erkerivalen Sony, bare med mer oversiktlig plassering og merking av knapper og ratt. Bare det at NX200 har plass til en blitssko i stedet for Sony NEXs håpløse proprietære, trekker opp. Funksjonshjulet er takk og lov plassert slik at det kan betjenes med en finger. Ved siden av på toppen det alltid uunnværlige innstillingshjulet, og bak, tydelig markerte knapper og innstillingshjul. Og den meget lyssterke OLED-skjermen, dessverre ikke trykkfølsom, men pytt.Håndgrepet er nesten perfekt utformet, men kledd i plast og ikke gummi dessverre. Det gjelder også tommelfingergrepet på baksiden. På tide å snakke med noen fotografer kanskje Samsung, og ikke bare ingeniører? Ellers er kvaliteten tillitvekkende. Lettmetallhuset er godt å holde i. De sterkt forbedrede og langt mer oversiktlige menyene trekker også opp. Dette er et kamera de fleste amatører med ambisjoner enkelt og greit klarer å sette seg inn i, og raskt lykkes med å få gode bilder fra.Bildekvalitet For det er ikke mye galt med bildekvaliteten. Svært høy oppløsning og generelt god skarphet som ikke står noe tilbake for et dyrt speilreflekskamera, er et gledelig syn. Den nye 18-55 mm er knapt verdens skarpeste – eller rettegnende – objektiv, men som kitobjektiv betraktet gjør det en bra jobb. Vi har sett det verre. På 18 mm er tønnefortegningen påtagelig. Det er mulig å korrigere i kameraet, men skarpheten i hjørnene blir ikke bedre. Den blir faktisk ikke bedre før blender 8 og 11, og holder seg jevn til man passerer blender 16. På 35 mm brennvidde er linjefortegningen nesten borte, og skarpheten er jevn og fin fra blender 4,5 til og med blender 16. Samme gjelder 55 mm fra blender 5,6, men her introduseres svak puteformet linjefortegning.NX200 har derimot en liten fordel i høyere oppløsning, sammenlignet med Sony NEX-5N og Panasonic Lumix GX1. Ikke går det ut over bildestøy på høy ISO i faretruende grad heller. På våre testbilder dukket finkornet støy opp på 1600 ISO, men ble ikke fremtredende før ved 3200 ISO. Velg og merke på en kalibrert 2,5K skjerm. Ved 6400 ISO øker støyen betraktelig og fargestøyen gjør sin synlige inntreden. 12800 ISO er brukbart, men nå har oppløsningen for lengst måttet vike for kraftig støydemping, og detaljer forsvinner i grums. Sammenlignet med referansen på høy ISO, Sony NEX-5N, er det lite som skiller, dog i Sony-kameraets favør. Sammenlignet med GX1 klarer NX200 seg bedre på høy ISO, unntatt på 12800, hvor begge er dårlige.Fargebalansen heller mot kjølig fargetemperatur. Både utendørs og innendørs faktisk, men er i det minste konsistent. Fargene er dessuten undersaturert når standard fargemetning er valgt, og oversaturert når livlig er valgt. Her må man eksperimentere med egne justeringer for å finne foretrukken fargemetning. Sammen med en tendens til å overeksponere et tredjedels trinns, fikk jeg ikke samme sortnivå og grunnkontrast som fra GX1, men bildedynamikken etter korrigering viste seg likevel å være svært bra.HD-video blir knallfint med NX200. Selv med 30 fps er det knapt synlig flimmer under panorering, oppløsningen er høy og opptakene ser rene og klare ut, selv på en stor skjerm. Med stereomikrofonene på toppen får man ok lydkvalitet, men muligheten for å bruke en separat mikrofon ville løftet kvaliteten mange hakk.Konklusjon For entusiastiske fotoamatører som ser etter et kompakt systemkamera, er NX200 et treffsikkert valg. Bildekvaliteten fra kameraet står ikke tilbake for noe vi har testet, og det eneste vi trekker for er ujevn optisk ytelse fra 18-55 mm zoomen. Bilde- og videokvaliteten er rett og slett i aller øverste divisjon, med svært høy oppløsning kombinert med oppsiktsvekkende lite bildestøy. Samtidig er kameraet lite og lett, og ikke minst enkelt å bruke. Det betyr at man får flere flotte bilder med Samsung NX200, enn med mange andre kameraer vi har testet.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Type: Systemkamera med 1080p/30 HD-video
  • Bildesensor/oppløsning: CMOS 20,3 Mp effektivt
  • Videoopptak: 1920 x 1080p/30fps MP4 (H.264)
  • Optikk (tilsv. 35 mm format) iFn 18-55mm f3.5-5.6
  • Zoom: 3 x
  • Lagring: SD/SDHC/SDXC-kort,
  • Skjerm: 7,6 cm AMOLED, 614 000 bildepunkter
  • Bildeformater RAW, JPEG, MPe
  • Følsomhet ISO 100 - 12800
  • Serieopptak bps 7
  • Video fps 1920 x 1080p/30 fps
  • Lukkertider 30 - 1/4000 s
  • Bildestabilisator optisk
  • Søker nei
  • Blits Separat + TTL blitssko
  • Batteri Li-ION, 320 bilder
  • Mål mm (bxhxd) 117 x 63 x 36
  • Vekt gram 220 u batteri og zoom
Pris: 6290,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Dykke med droner

Glem flyvende droner, undervannsdroner er morsommere.

Reisekameraer med superzoom

Panasonic-kameraer for reiseglade fotografer

Panasonics 2019 TV-modeller får Dolby Vision og HDR10+

Det er bare den aller billigste TV-modellen som uteblir fra det gode selskap, når Panasonic ruller ut forbedrede HDR-formater. Og Dolby Atmos.

gruppetest
Seks 4K-TV-er i budsjettklassen

En god TV nummer 2

På jakt etter en rimelig ekstra-TV? Nå som butikkene skal tømme lageret for fjorårsmodeller, kan du gjøre et regelrett kupp!

Hansker for pekeskjermer

Bruk mobilen uten å fryse på fingrene

Lukket toppmodell og forsterker fra Focal

Den fantastiske Utopia har fått et lukket alternativ i form av Stellia. Focal gir oss også like gjerne hodetelefonforsterkeren Arche.

Lyssterk Nikon-zoom

Nikon Z ble plutselig enda mer interessant.

McIntosh trådløse lydplanke

Se lydplanken som tror den er et anlegg

test
Sonos Amp

Sonos dobler kraften

Endelig en Sonos-forsterker kraftig nok til å drive skikkelige høyttalere med overbevisning. Og selvsagt med full multiromsfunksjon.

Canon kverker speilrefleksen

Med det nye speilløse EOS RP ser vi slutten for speilrefleksen

Helrått reisekamera fra Fujifilm

Fujifilm X-T30 får pris og rå egenskaper

test
Nikon Z6

Fulltreffer med fullformat

Billigst er best i Nikons nye Z-serie med systemkameraer.

Rekordomsetning for elektronikkbransjen

Men kjempefall for lyd- og bildeprodukter

test
Nokia 5.1 Plus

Billig Nokia ­overrasker noe

Nokia 5.1 Plus er på flere punkter bedre enn man med rette kan forvente til prisen. Men man kommer ikke utenom et par kompromisser.

16 x zoom fra Olympus

Kompakt 12-200mm zoom

Audiovector slipper musikken fri

Med jording av høyttalerne har Audiovector lykkes å forbedre lyden.

test
Audeze Mobius

Ut av hodet opplevelse

Audezes luksus-headset gjør om på grunnreglene for hodetelefoner. Og så låter de godt!

anmeldelse
The Truth Matters

Dekkoperasjonen bak Irak-krigen

Bush-regjeringen løy, bevisst, om årsakene til den andre Irak-krigen – og pressen unnlot å stille dem til ansvar.

anmeldelse
BlacKkKlansman

En politisk knyttneve!

Spike Lee leverer en av sine beste filmer – om rasehat da og nå.

Bedre skjermkalibrering

Datacolor har forbedret kalibreringen

anmeldelse
The Predator (2018)

Et gufs fra fortiden

Ikke en remake, men en mislykket fortsettelse og trist homage av originalfilmen fra 1987.

gruppetest
6 trådløse hodetelefoner

Trådløs lyd ­ på alvor

Hodetelefoner for deg som tar lydkvaliteten seriøst, men ikke vil bli helt ruinert av kuppet.

anmeldelse
Peppermint

Fullstendig uengasjerende

Blodtørstig Jennifer Garner i blodfattig actionklisjé.

gruppetest
5 budsjett-pickuper

Den viktigste delen

En ny og bedre pickup er den enkleste og beste løsningen for bedre lyd.

Utendørs- og innebygde høyttalere fra Sonos

Sammen med Sonance har de produsert en serie som er godt egnet til den nye Amp

test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons minianlegg utfordrer Sonos-høyttalere og lydplanker på deres hjemmebane.

test
Marantz NA6006

Flott spiller med en viktig mangel

Denne nettverksspilleren er enkel i bruk, spiller det meste, og låter kjempefint. Men de som strømmer høyoppløst, vil bli skuffet.