annonse
annonse

Test: Scansonic MB-6

En høyttaler med snert

Scansonic MB-6 slår hardt og raskt, og bringer live-lyden hjem.

Lyd & Bilde mener

Det tilhører sjeldenhetene at hi-fi-høyttalere låter så kjapt, kontant og uanstrengt. De er frampå uten å bli skarpe, og liker du live-lyd vil du elske dem!
Det kunne vært gjort et større nummer ut av bånddiskanten. Overtonene er litt tilbakeholdne. Bassen kan også flate litt ut ved høyt lydnivå.

Sider: 1 2

Om du tror Scansonic bare er et vanlig «billig-merke» uten nødvendig kunnskap til å yppe seg mot de store, skal du vite at bak navnet står de samme konstruktørene som bak high-end-merket Raidho Acoustics. Som er alt annet enn billig, hvor den rimeligste (og aller minste) gulvhøyttaleren X-2 koster 124.000 kroner, mens du må bla opp over 2 millioner (!) for et par av den største D-5.1. Alt med Raidho er eksklusivt, og når slike kvaliteter skal inn i en Scansonic-høyttaler, koster det nødvendigvis penger. Litt som Audi, som nyter mye teknologi fra Lamborghini.

90.000 kroner er hva du må betale for Scansonics flaggskip MB-6. Her finnes skumle konkurrenter som Piega Classic 60.2, Vienna Liszt og Sonus faber Olympica III, for å nevne noen. Å se Scansonic i gruppe med disse er mildt sagt spesielt.

 

DNA fra Raidho

Scansonics MB-serie har tydelig genetisk arvemateriale fra Raidho. Det bet vi oss merke i da vi testet kompakthøyttaleren MB-1 i fjor. Kabinettene har mange likhetstegn med X-serien, men med enklere, svart matt finish. Føttene av aluminium er også i slekt, som sitter på elegante skinner som festes til undersiden.

Den karakteristiske bånddiskanten er på plass (også denne i en enklere versjon), og for å minimere induktans i høyttalerelementene – som bremser akselerasjonen – er det gjort ekstra stor plass til spolen i glippen mellom polstykket og den kraftige magneten. Akkurat som på Raidho, bare at spolen til Scansonic er av aluminium hvor den i Raidhos høyttalere er av titan for enda lavere induktans.

I midten for seks 4-tommers karbonelementer sitter en habil bånddiskant. Foto: Scansonic
I midten for seks 4-tommers karbonelementer sitter en habil bånddiskant. Foto: Scansonic

 

Konstruksjon

Størrelsesmessig plasserer MB-6 seg mellom Raidho X-3 (230.000 kr) og C-4.1 (1.100.000 kr), så det er ikke rart den koster sitt. Den rager hele 141 centimeter opp fra gulvet, for å gi plass til intet færre enn seks 4-tommers høyttalerelementer med karbonmembran, pluss bånddiskanten i midten. Scansonic har montert elementene i symmetriske par, hvor hvert par dekker ulikt frekvensområde. Det innerste paret er rene mellomtoneelementer. Det neste paret dekker hele mellomtoneregisteret samt bass ned til 150 Hz, som er litt dypere enn en trompets grunntone. De ytterste elementene, altså det øverste og nederste, strekker seg videre, helt ned til fundamentet ved 30 Hz. Akkurat nok til å gjengi grunntonen til et flygel. Lars Kristensen fra Scansonic kalte prinsippet en 2,55-veis konstruksjon, da jeg besøkte fabrikken i Pandrup tidligere i våres. Fordelen er at de små elementene til sammen har større samlet membranflate enn et 12-tommers basselement, mens mellomtoneområdet samtidig slipper forvrengningen og den snevre spredningskarakteristikken som store elementer har i høyere frekvenser. Samtidig er delefiltrene langt mindre komplekse enn i en treveishøyttaler, som igjen skal gi renere lyd og økt dynamikk.

En bonus med denne konstruksjonen er at timing og fase vil sitte bra nesten uansett avstand til høyttalerne. Jo nærmere du sitter, desto mindre hører du fra det øverste høyttalerelementet, som ellers ville hatt en annen akse enn det under og dermed ødelagt for fase, timing og stereoperspektiv. Trekker du deg lenger bort, er alle elementene like hørbare, men da blir også vinkelen og dermed aksen mer lik for alle elementene, slik at timingen sitter uansett. En slik konstruksjon kalles linjekilde (line source), og er spesielt velkjent i PA-bransjen, hvor høyttalere skal gi lyd til et stort publikum, uten at det går utover lydkvaliteten på de første radene.

Elementene gjengir stadig større frekvensområde, etter hvert som man kommer lengre ut mot kantene. Foto: Scansonic
Elementene gjengir stadig større frekvensområde, etter hvert som man kommer lengre ut mot kantene. Foto: Scansonic

 

Utpakking og plassering

Størrelsen til tross, MB-6 er ikke tyngre enn at det går helt greit å pakke dem ut og sette dem opp alene. Sett dem forsiktig på hodet før den beskyttende filten tas av, slik at skinnene med føttene enkelt kan skrus på uten å lage merker i topplaten. Deretter er det bare å snu dem, og plassere dem der du ønsker.

Det vil si, der du ønsker at høyttalerne skal stå er kanskje ikke hvor høyttalerne bør stå for best mulig lyd. Her er det nemlig viktig med mye rom rundt hver høyttaler.

For det første, glem å plassere MB-6 tett mot bakveggen, men gi dem gjerne en god halvannen meter. Inntil veggen blir bassen for svulstig og udefinert, konstruktørene sier selv at høyttalerne ikke er laget for dette. Videre, sørg for at ingen obstruksjoner står mellom dem. De må med andre ord ikke stå på hver sin side av TV-benken, men trekkes godt ut på gulvet. Dette fordi høyttalernes vide spredningskarakteristikk gir klart best stereoperspektiv om lydbølgene får vandre uhindret frem til lytteposisjon.

Dette er høyttalere som klart foretrekker et symmetrisk rom, med samme avstand til sidevegg for begge høyttalerne. Det er også en fordel å trekke høyttalerne så langt fra hverandre som mulig. Ikke kliss inntil sideveggene, selvsagt, men det holder med 30 cm til disse. Vinkle deretter høyttalerne helt inn mot lytteposisjonen. Dette skaper det beste stereoperspektivet, og dessuten det mest definerte sentrum av lydbildet.

Føtter i aluminium gir god kvalitetsfølelse, direkte arvet fra sine dyrere slektninger hos Raidho Acoustics. Foto: Scansonic
Føtter i aluminium gir god kvalitetsfølelse, direkte arvet fra sine dyrere slektninger hos Raidho Acoustics. Foto: Scansonic

 

Lyden av MB-6

Bare hvis du kan oppfylle disse kriteriene, og spesielt det med avstand til bakveggen, ville jeg vurdert MB-6, som ellers blir for mye av det gode i bassområdet.

Derimot, med godt med rom rundt seg, som de skal ha, og med en skikkelig forsterker, blir det fart på sakene. Skikkelig fart! For maken til snert og rytme i musikken er det lenge mellom hver gang jeg hører!

Ta bare PJ Harveys Chain of Keys fra sitt nyeste album The Hope Six Demolition Project. Marsjtrommene og saksofonene smeller ut, som om det nesten var PA-høyttalere man hører på.

  • Type: 2,55 veis bassrefleks
  • Bass: 4 x 4,5” vevd karbon
  • Mellomtone: 2 x 4,5” vevd karbon
  • Diskant: Bånddiskant av kapton/aluminium
  • Frekvensrespons: 30 Hz – 40 kHz
  • Følsomhet: 87 dB
  • Impedans: 4 Ohm
  • Mål: 141 x 17,8 x 41 cm (H x B x D)
  • Vekt: 36,5 kg
Pris: 89490,-

Flere tester:

9 rimelige lydplanker

Best lyd i TV-stua

En lydplanke er den desidert enkleste lydmessige oppgraderingen du kan gjøre til TV-en din. Men hvor bra lyd får man under seks tusen kroner?

Tangent X6BT Phono

Lett samlivspartner

JBL Bar 3.1

Kraftpluggen

Sony HT-XF9000

Ekstra dimensjon i høyden

Philips Fidelio B1/12

Bedre på TV enn musikk

Yamaha YAS-207

Overraskende stor lyd

Yamaha var først på markedet med aktive lydplanker. Dette er deres første med DTS Virtual:X surroundlyd.

Panasonic SC-HTB250

Liten – og halvhjertet

Creative Sound BlasterX Katana

For spillentusiaster

Samsung HW-N660

Perfekt balanse

LG SJ8

La lyden strømme

annonse