annonse

KEF LS50

Jubileum med mersmak

KEF feiret 50 år med jubileumshøyttalere bygget over både klassisk og ny KEF-teknikk. Og resultatet er i høyeste grad verdt å feire.

annonse
annonse

KEF ble i og for seg grunnlagt i 1961, men det var først sist år som 50-års jubileumshøyttaleren LS50 så dagens lys. Og det var først sent på året som den nådde våre breddegrader.

Man valgte å feire den aldersmessige milepelen med å bygge en høyttaler basert på to av KEFs historiske milepeler, den klassiske BBC-monitoren LS3/5A og deres eget Uni-Q element.

Det betyr at man konstruerte en liten, kompakt høyttaler som man uttalte ”skal ta konseptet med små studiomonitorer inn i hjemmet”. Og man har ikke valgt den enkleste veien, men har konstruert et meget stabilt kabinett med en meget avrundet baffel og en interessant portdesign i et gummilignende materiale!

I dette kabinettet har man plassert den seneste inkarnasjonen av firmaets eget unike Uni-Q element. Siste inkarnasjon betyr at det benyttede elementet bygger på det elementet som ble utviklet til firmaets imponerende high-end Blade høyttalere.

Hele høyttaleren oppleves som spesielt lekker og velbygd, men den blanke overflaten på alt utenom fronten gjør at både støv og fingeravtrykk synes spesielt tydelig. Bak sitter den eiendommelige, men lydmessig tydelig velkonstruerte bassporten og et par utmerkede single wire terminaler.

Plassering er viktig
Oppstillingen er litt annerledes enn normalt. Først må man bestemme hva man vil bruke høyttaleren til. Vil du ha den som en monitorhøyttaler eller som en vanlig stereohøyttaler? Dessuten må høyttaleren ha noe å stå på, noe som alltid er et lite aber med små høyttalere. Et par stativ hvor man får opp diskantenheten i ørehøyde med lytteposisjon er å foredra, men det fordyrer også høyttalerløsningen.

Setter du høyttaleren på et bord, en hylle eller lignende må du ta hensyn til at en eventuell slett overflate foran høyttaleren også reflekterer lyden – oftest må en uønsket måte. Vi kan ikke påpeke nok at selve plasseringen av høyttaleren er av avgjørende betydning for hvordan det hele kommer til å låte til slutt.

annonse

Jeg begynner alltid med å følge fabrikantens anbefalinger, men her tar bruksanvisningen bare for seg hvilken avstand til bakveggen som er hensiktsmessig å sette inn den medfølgende skumpluggen til bassporten. Hos meg fungerte høyttalerne etter endel lytting, best litt vinklet ut fra en monitoroppstilling.

KEFLS50-back

En monitoroppstilling er altså når høyttalerne peker rett på deg når du sitter i lytteposisjon. Og da fungerer høyttaleren også, kanskje ikke akkurat uventet, som en monitorhøyttaler. Det kan man for eksempel høre på norske Andrea Dahles plate Foxwood Lane, som her låter aldeles utmerket, velprodusert og som om man satt ved miksebordet.

Om man vrir høyttalerne noen grader ut, skapes det rom og et stort lyttevindu for nesten all musikk, vi får i stedet en musikkgjengivelse som når vi sitter som publikum. Derimot ikke på forannevnte plate, som virker som om man har glemt å ta hensyn til at de aller fleste nok ikke sitter i et kontrollrom og lytter. Platen dør lydmessig og sitter flatt parkert mellom høyttalerne. Litt synd for oss som setter pris på god gjengivelse, hun har en spennende stemme og personlighet, og her finnes musikalsk sett mengder med gode idéer.

Stort og veldefinert
Med høyttalerne litt vridd utover er jeg overrasket over hva man egentlig får ut av de litt beskjedne spesifikasjonene i bassen. Det man får er en reptilkjapp og sonorant bassgjengivelse som absolutt ikke savner pondus. Nei, den gir ikke den tyngde som en stor gulvhøyttaler kan gi, men med tanke på størrelsen er det virkelig bra.

annonse

Lyttevinduet er stort og veldefinert. Selv Roger Walters Q-sound innspilte Amused to Death, hvor lyden kommer fra de mest overraskende retninger, låter utmerket med sin enorme soundstage. Platen er forresten en utmerket test på at høyttalerne er korrekt oppstilt. Du hører virkelig når det hele er riktig.

Det er helheten som er styrken til høyttalerne. Lydbildets størrelse og definisjon, sømløsheten i frekvensgangen og den fine oppløsningen er av en klasse man normalt ikke riktig forventer seg fra en høyttaler i denne fysiske størrelsen. I og for seg er den heller ikke helt billig, men selv med prisen i betraktning synes jeg man får usedvanlig mye for pengene. Den slår helt enkelt de fleste av konkurrentene ned i støvlene.

Konklusjon
KEF LS50 er en usedvanlig, men ytterst vellykket jubileumshøyttaler som på en lysende måte oppsummerer KEFs egenskaper før og nå. Det er en høyttaler som er lett å like og som man kjapt trives meget godt med. LS50 er en klar favoritt i prisklassen. Prøvelytting er en nødvendighet!

KEF, BBC og Uni-Q

Det klassiske engelske høyttalerfirma KEF startet allerede i 1961 og bokstavene KEF stammer fra firmaets første lokaler som lå i metallverkstedet Kent Engineering & Foundarys tomt. Grunnlegger var Raymond Cook, som tidligere hadde arbeidet i BBC.

En viktig milepel i firmaets tidlige historie var at man var med i samarbeidet om den klassiske LS3/5A monitoren til BBC, en spennende konstruksjon med en karakteristisk tilpasning av frekvensgangen til ørets følsomhet og en kontrollert akustisk utstråling. Høyttaleren var tiltenkt å benyttes når man designet nye musikkstudioer. LS3/5A er en av de virkelige kulthøyttalerne historisk sett.

KEF skapte seg et stort navn på 70- og 80-tallet, og på slutten av 80-tallet kom en av firmaets virkelige spesialiteter – Uni-Q elementet. Det er et element hvor diskantenheten sitter inne i midten av basselementet, vanligvis der støvbeskyttelsen normalt er plassert. Man er selvfølgelig ikke ensom om denne plasseringen, men man har unektelig nådd den største utbredelsen med konseptet.

Det er en ypperlig plassering rent akustisk, men vanskelig å realisere rent praktisk slik at det blir bra, noe som også er forklaringen til at det ikke er så mange firmaer som kan tilby en slik løsning. KEF har imidlertid under mang år slipt på konseptet og har stadig forfinet det. Den nye Blade-konstruksjonen har ført konseptet opp til sitt hittil høyeste nivå.

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
  • To-veis bassrefleks
  • mini monitorhøyttalere
  • Frekvensrespons 79 Hz – 28 kHz (+/- 3 dB), 47 Hz – 45 kHz (- 6 dB)
  • Følsomhet 85 dB
Pris: 9995 kr
PlussStort lydbilde Utmerket helhet
MinusFølsom overflate
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    2 000
    Et bassmonster
    Harman Kardon Citation One er et bassmonster. På en dårlig måte.
    Vivid Audio Kaya 90

    Vivid Audio Kaya 90

    270 000
    Den perfekte høyttaler finnes ikke. Denne er nærmere enn de fleste.
    Noen høyttalere er dyrere enn andre. Og dessuten latterlig mye bedre.
    LG SL10YG

    LG SL10YG

    12 999
    Masse utstyr er ikke nok
    Toppmodellen fra LG huker av de fleste boksene på sjekklisten. Men lydmessig er vi bare halvveis fornøyd.
    Bowers & Wilkins Formation

    Bowers & Wilkins Formation

    23 996
    Lydplanke i musikkens tjeneste
    Formation Bar er en lydplanke som gjør like god jobb på musikk som på film. Oppløst, varm og vanedannende.
    Bang & Olufsen Beosound Stage

    Bang & Olufsen Beosound Stage

    14 000
    Lydplanke: Luksus til folket
    Beosound Stage gir skikkelig premiumfølelse til overraskende hyggelig pris. Men den er ikke for alle.
    6 high-end lydplanker

    6 high-end lydplanker

    Verdens beste lydplanker?
    For deg som gjerne betaler for den beste lyden – men ikke gidder tanken på løskomponenter og kabelkluss.
    Samsung HW-Q96R

    Samsung HW-Q96R

    14 990
    Fortsatt best i prisklassen
    Til denne prisen finnes det fortsatt ingen bedre lydplanker.
    Sennheiser Ambeo Soundbar SB01

    Sennheiser Ambeo Soundbar SB01

    23 998
    Verdens beste lydplanke
    Sennheiser har klart å lage verdens beste lydplanke, på første forsøk! Men hvem i all verden er den laget for?
    Bose Soundbar 700 & Bass Module 700

    Bose Soundbar 700 & Bass Module 700

    18 998
    Steintøft fra Bose
    Bose har laget en meget vellykket lydplanke, som låter steintøft på film og som overrasker på musikk.
    Dynaudio Confidence 50

    Dynaudio Confidence 50

    260 000
    Ny high-end referanse
    Dynaudio gjør det igjen med Confidence 50 som setter standarden for høyttalere i high-end-klassen.
    Google Nest Mini

    Google Nest Mini

    599
    Googles minste gjør underverker. Noen ganger.
    Bare et nytt navn og noen små detaljer skiller den nye Nest Mini fra sin forgjenger.
    Dynaudio Confidence 20

    Dynaudio Confidence 20

    94 995
    Ny referansehøyttaler
    Fyttikatta! Dynaudios Confidence høyttalere er uvanlig vellykkede, og vellydende.
    Audiovector R1 Arreté

    Audiovector R1 Arreté

    52 990
    Kompromissløs kompakthøyttaler
    Disse høyttalerne er i en klasse for seg, godt hjulpet av en løsning som er like smart som den er enkel.
    Naim Mu-so Qb 2

    Naim Mu-so Qb 2

    8 995
    Blåser konkurrentene av banen
    Naim gjør det igjen, med en enda bedre utgave av den kompakte kubehøyttaleren.
    Samsung HW-Q96R

    Samsung HW-Q96R

    14 990
    Sinnssyk lydplanke med ekte surround
    Lydplanken over alle lydplanker koster ikke mer enn et middels dyrt lydanlegg. Det du får, vil blåse buksene av deg.
    Samsung HW-Q76R

    Samsung HW-Q76R

    7 990
    Klar og kraftfull lyd ovenfra
    Vi har aldri hørt en lydplanke til denne prisen som kombinerer kraft og klarhet med en slik eleganse.