annonse
annonse
annonse

Test av Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition
September 2017
Audiovector Arreté Raw Surface Special Edition

Klassikeren er fullkommen

Evolusjonen har gitt oss den ultimate versjonen av klassikeren SR3.

Lyd & Bilde Mener

  • Den mest komplette versjonen hittil frigjør musikken fra sine lenker, og slipper den ut i rommet med usedvanlig oppløsning og ditto dynamikk.

  • Den koster mye, og er bare tilgjengelig i 100 eksemplarer.

September 2017
Audiovector Arreté Raw Surface Special Edition
annonse

Her er verdens første test av Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition. Dette er det aller første paret som kom fra samlebåndet.

SR3. Smak litt på det navnet. Hvis du tenker det kunne tilhørt en sportsbil, så er du ikke så langt unna. Nei da, det er ikke feil hovedbilde til denne artikkelen, for det dreier seg om en høyttalermodell. Men produsenten har faktisk hentet inspirasjon fra sportsbilenes verden.

Fabrikkbesøk: Audiovector – håndlaget lidenskap

SR3 er nemlig ikke bare en høyttaler. Dette er høyttalernes svar på Porsche 911 og dens mange inkarnasjoner. For, akkurat som Porsche 911 tilbys i versjoner som GT3, GT2, R, RS og med racerbilen 911 RSR på tronen, så kommer Audiovector SR3 i ulike ytelses- og prisklasser.

Og for å gjøre analogien komplett er de alle tilgjengelig i spesielle sportsbilfarger, lakkert av samme verksted som lakkerer Lamborghini og Porsche i Danmark. Hvis du da ikke går for en av de mer tradisjonelle utførelsene.

Versjonene

Den rimeligste versjonen heter SR3 Super, hvor du får en svært habil høyttaler til 33.000 kroner for et par. Eller et gjennomsnittlig feriebudsjett. Neste steg opp bli Signature-modellen med bedre diskant og delefilter. Trenger du enda flere detaljer i lydbildet oppfylles dette av Avantgarde-utgaven med sin fjærlette bånddiskant, og er du fortsatt ikke fornøyd er det toppmodellen SR3 Avantgarde Arreté som gjelder. Her er ekspertisen tatt til det maksimale, ikke minst med et delefilter som har blitt kryogenisk nedfrosset til 238 minusgrader.

Prisen er nå 83.000 kroner for et par, og der stopper det med mindre det neste steget blir å vikle talespoler med tråder spunnet på Rumleskafts gullrokk.

Noe helt spesielt

I hvert fall var det det vi trodde. Møt SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition, Audiovectors svar på Porsche 911 RSR. Det er ikke ofte vi kommer over en høyttaler med seks ord i navnet: ett ord for hvert siffer i prisen.

Fasongen og utseendet er ikke til å ta feil av – det er fortsatt en SR3. Med sine kompakte mål, en vekt man slipper å brekke ryggen av å løfte og flytte på, og en smakfullt arrangert kolonne av høyttalerelementer. Likevel. Det er ikke vanskelig å se at dette er noe spesielt. Det mest åpenbare er overflaten av kabinettet, som er i et tre millimeter lag grå betong, vokset og polert til perfeksjon.

Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Skruer og faseplugger er belagt med 24 karat gull. Foto: Audiovector

 

Så er det detaljene. Hver eneste synlige skrue og bolt er belagt med 24 karat gull. Det samme er fasepluggene i midten av basselementene, og dessuten nummerskiltet nederst på frontplaten. Som forteller oss at vi har fått låne det aller første av totalt hundre par som skal produseres. Det er på verdensbasis, og når par nr. 100 forlater fabrikken, er det over.

Audiovector har stolthet i å kunne tilby oppgraderinger av alle sine høyttalere. En SR3 Super kan enkelt oppgraderes til en Signature, eller helt opp til en Avantgarde Arreté. Men Raw Surface-versjonen kan du ikke oppgradere til, på samme måte som den heller ikke er tilgjengelig i andre farger enn grå betong.

Bedre komponenter

Det er ikke bare overflatebehandling og ”bling” som skiller den fra Avantgarde Arreté. For, mens bånddiskanten ser til forveksling lik ut, så er den faktisk hentet direkte fra den storvokste, nesten dobbelt så dyre storebroren, SR 6 Avantgarde Arreté. Denne diskanten har en lettere og raskere membran, for å kunne hente ut enda flere detaljer fra det luftige overtoneområdet.

Audiovector Arreté Raw Surface Limited Edition

Diskanten er den samme som i SR6 Avantgarde Arreté. Foto: Audiovector

 

Delefilteret er ytterligere forbedret, med omhyggelig utvalgte komponenter med ekstremt lav toleranse for ulikheter, som skal garantere en fullkommen integrering av de tre høyttalerelementene.

Til slutt har man tatt lærdom fra utviklingen av storebror SR6 og det enorme flaggskipet R11, om hvordan man enda bedre kan finjustere klangbalansen i høyttalerne og skape en enda mer engasjerende gjengivelse av musikken.

I alle Arreté-modeller er delefilteret kryogenisk nedfrosset til 238 minusgrader. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Heftige spesifikasjoner

Som alle de andre versjonene av SR3 har Raw Surface en elektrisk impedans på 8 ohm og en følsomhet på 91,5 dB med én watt. Det betyr at de er lett å drive, du trenger ikke noe stort kraftverk av en forsterker. Men den må være god og stabil, og ha strøm nok til å holde kontroll på basselementet. Kompakte er de riktignok, men disse høyttalerne går til 22 Hz. Vesentlig dypere enn et flygels laveste tone, men å få det frem setter sine krav til forsterkeren.

En favoritt

SR3 Avantgarde Arreté er en av mine favoritthøyttalere i sin prisklasse, som er grunnen til at de ennå ikke har blitt levert tilbake. Og det til tross for at det er godt over to år siden vi fikk dem inn til test. Få høyttalere låter så balansert og ikke minst oppløst i overtonene, med et stort og luftig lydbilde, selv på rimelige forsterkere.

De har også en meget velartikulert bass, selv om de i denne disiplinen må se seg slått av slike som Piega Classic 60.2, Dynaudio Contour 60 og Canton Reference 3K. Men alle de nevnte krever mer arbeid med plassering i rommet, de er større enn de fleste folk har plass til, og ingen av dem veier under 50 kilo pr. stykk. Audiovectorene veier 20 kilo, de kan plasseres ganske tett mot bakveggen og likevel spille eksepsjonelt, og de forsvinner nærmest i omgivelsene. Om de da ikke er knallrøde, som vårt demopar.

Ventilasjonshull i bassmembranene gjør at de får friere vandring, med mindre motstand. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Raw Surface-versjonen har samme fotavtrykk og vekt, og den flotte grå betongfargen blander seg langt bedre inn i omgivelsene. Den er rett og slett mer elegant enn den tidligere toppmodellen. Og skulle du ikke like gulldetaljene, er det bare å beholde grillen på.

Først: Audiovector SR3 Avantgarde Arreté

Klaveret på Ragnhild Hemsings klassiskutgivelse Northern Timbre låter naturlig i 24-bit master, det hele låter snertent og åpent gjennom SR3 Avantgarde Arreté, drevet av den integrerte Hegel Röst. Fiolinen er både krisp og luftig, og lydbildet er bredt og utstrakt. Dette er et lydbilde som er lett å godta, uten å henge seg opp i lyter.

Visst kunne klangbunnen vært litt mørkere og dypere, og det hele kunne godt vært mer tredimensjonalt og holografisk. Med Hegel P30 og H30 vokser det i alle retninger, og det skulle bare mangle da forsterkersettet koster det tidoble av Röst. Grenser flyttes, lyden er åpnere, og plutselig får klaveret en skikkelig mørk bakgrunn. For ordens skyld er kilden Hegel HD30, med Tidal på Macbook Pro som lydkilde.

Lyden av Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Jeg vet ikke helt hva jeg forventer når jeg kobler over til Raw Surface-versjonen. Hvor annerledes kan det tross alt låte?

Som en Porsche 911 RSR flyr gjennom svingene, henger Raw Surface-høyttalerne med i enhver sving og vending i musikken. Foto: Porsche

 

Den nye modellen låter faktisk veldig som Avantgarde Arreté. Dersom man med det mener at Avantgarde Arreté låter som om den står bak en gardin i forhold! For akkurat som en Porsche RSR klistrer seg til underlaget og flyr gjennom svingene som om den går på skinner, så henger Raw Surface-høyttalerne med i enhver sving og vending i musikken.

Pianotangenter har mer snert og gnist, mens pedaltråkkene gjengis med mørkere dønninger. Musikk med mer bruk av kontrabasser og store tubaer låter også superb, men til tross for at høyttalerne er spesifisert til å gå dypt i bassen, får de ikke samme slagkraft der nede som større høyttalere.

Audiovector Arreté Raw Surface Limited Edition

Triple terminaler på baksiden tillater inntil tre kabler og ditto forsterkere på hver høyttaler. Foto: Audiovector

 

Klangen fra opptaksrommet brer seg langt mer utover høyttalernes fysiske plassering, enn Avantgarde Arreté-modellen klarer. Selv drevet av den integrerte Hegel Röst låter Raw Surface på noen måter bedre enn sin søstermodell Avantgarde Arreté tilkoblet P30 og H30. Hvis man da holder lydtrykket til moderat nivå.

Hiphop

Audiovector-høyttalere kan mer enn klassisk, selv om de virkelig blomstrer med akustiske instrumenter. Det å høre hiphop med denne graden av detaljnivå, er også noe helt spesielt. Ta den tøffe, men harry Look at Me Now av Chris Brown med gjesteartister Lil Wayne og Busta Rhymes. Her går det virkelig unna i ord og vendinger, og man skal konsentrere seg skikkelig for å få med seg ordene. Audiovectorene gjør det noe enklere, for artikuleringen fra disse er noe av det bedre jeg har hørt.

Samtidig har hvert ”plipp og plopp” fra elektronisk perkusjon en sånn snert, at lydene formelig står ut fra høyttalerne. Bakgrunnen er kullsvart, som gjør musikken tredimensjonal og utrolig fengende. Om du hører på hiphop på grunn av de heftige bassrytmene, finnes det høyttalere som understreker dette bedre, men det jeg liker med Audiovectorene er at de viser at selv denne typen musikk også fortjener å lyttes til – ikke bare danse, selv om disse høyttalerne heller ikke er noen sinke på dansegulvet.

Drevet av McIntosh MA7000 får man mer varme og fylde i mellombassen, som bedre understreker rytmene i ellers flatt produsert musikk. Dessuten kan man bedre få frem nerven i gitarforsterkere med rør, som for eksempel Jason Isbells tøffe countryblues-perle White Man’s World. Man får ikke samme mikrodynamikk som med Hegel-forsterkerne, og lydbildet er litt mørkere, men det understreker at Audiovector fint kan dras i den ene eller andre klangretningen, ved valg av forsterker.

Mot storebror

Høyttalerne har som nevnt fått diskanten til SR6 Avantgarde Arreté. Disse har vi også inne til sammenligning, og det er flere likheter enn ulikheter mellom de to modellene. Fra mellomtonen og oppover har SR3 Arreté Raw Surface den samme kontante diksjonen og superluftige gjengivelsen. Det som mangler er den tunge, heftige dypbassen til storebrødrene. For den er noe for seg selv. Ulempen med SR6 er at de er en god del større og forsvinner ikke inn i stua på samme måte.

Toppen er nådd

Audiovector jobber utrettelig for å forbedre sine allerede solide høyttalerkonstruksjoner, og det er dette ustoppelige engasjementet for stadig bedre lyd som gjorde at sjefskonstruktør Ole Klifoth mottok Lyd & Bildes hederspris i 2016/17.

Den ikoniske SR3-høyttaleren er lettplassert og låter svært åpent, detaljert og musikalsk. Det blir bare bedre for hver gang man går opp i kvalitetsnivå, og høydepunktet er Arreté Raw Surface Limited Edition. Dette er den ultimate SR3, med fantastisk oppløsning, tredimensjonalitet og dynamikk, og all musikk låter magisk. De fungerer med middelmådig elektronikk, men fortjener det beste. Prisen er høy, men du får uttelling for hver krone i form av ren nytelse.

Det lages bare hundre par av denne. La oss håpe det kommer en ikke fullt så begrenset versjon når de er utsolgt.

Les også:

Test: IsoTek EVO3 Corvus – Renere strøm gir renere lyd

Test: Technics SU-G700 forsterker er japansk fulltreffer

5 tips: Slik får du bedre lyd fra rommet

Tips: Slik plasserer du høyttalerne

 

Fakta

  • Prinsipp: 2,5-veis bassrefleks
  • Frekvensrespons: 22 Hz – 54 kHz
  • Impedans: 8 ohm
  • Følsomhet: 91,5 dB / 2,83V
  • Diskant: Avantgarde Air Motion Transfomer Ultra Arreté v 2.0
  • Mellomtonebass: 6,5” ventilert
  • Bass: 6,5” ventilert
  • Farge: Betong
  • Mål (H x B x D): 103 x 19 x 33 cm
  • Vekt: 20,7 kg
Produsent:
Audiovector
Pris:
112.990,-
Importør:
Oslo HiFi Center AS
annonse
annonse
annonse
annonse