annonse
annonse
annonse
annonse

Test av Focal Utopia

(Foto: Produsenten)
NO_LB_SpesieltAnbefalt_6
Januar 2017
Focal Utopia

Bra, bedre, dyrest!

Akkurat som Formel 1 tøyer grensene for hva som er mulig med biler, har Focal med Utopia tatt hodetelefoner til det ytterste.

Lyd & Bilde Mener

  • De beste hodetelefonene vi har hørt låter så oppløst, vektløst og sammenhengende at det blir tullete å prøve å beskrive det.

  • Det er ikke mulig å tøye grensene for hva som er mulig, uten å smelle på en altfor høy prislapp. En grom forsterker behøves.

NO_LB_SpesieltAnbefalt_6
Januar 2017
Focal Utopia
annonse

På Hi-fi-messen i Horten i oktober ble jeg overrasket over å konstaterte at den beste lydopplevelsen kom fra et par hodetelefoner. Nærmere bestemt Focal Utopia, det dyreste paret jeg så langt har fått æren av å ha på hodet. Måten de blottla sjelen til Jeff Buckley på hans coverversjon av James Sheltons Lilac Wine har jeg aldri hørt før eller siden. Jeg visste straks at jeg måtte teste hodetelefonene grundigere, koblet til elektronikk jeg kjenner, med eget låtutvalg.

Den beste lyden på Hi-Fi Messen i Horten fikk jeg fra hodetelefonene Focal Utopia. Foto: Sylvia Nordby

Den beste lyden på Hi-Fi Messen i Horten fikk jeg fra hodetelefonene Focal Utopia. Foto: Sylvia Nordby

Oppbygning
Når høyttalerprodusent Focal skal demonstrere sin ekspertise innen personlig lyd, spares det ikke i noe ledd. Utopia er presisjonshåndverk fra ende til annen. Andre åpne hodetelefoner utligner trykket i hodetelefonen ved hjelp av ventiler. Lyden kan da tunes som produsenten ønsker, ved å justere formen og størrelsen på ventilene. Focal mener på sin side at slike ventiler gir for høy forvrengning, og har derfor laget Utopia helt åpen, uten slike porter. Ulempen er at man er helt låst lydmessig. Eneste måte å få ønsket lyd på er at høyttalerelementet og strukturen rundt gir perfekt frekvensrespons i utgangspunktet. Eneste måte å finjustere lyden på er i selve oppbygningen av komponenter som magnet, talespole, membranoppheng og selve domen. Hver justering blir ekstremt dyr. Focal har forøvrig tilstrebet å gjøre den bevegelige delen av hodetelefonene lettest på markedet, for å kunne gjenskape renere overtoner enn noen andre hodetelefoner.

Foto: Focal

Foto: Focal

Opphenget rundt membranen er det tynneste som noensinne er laget for et høyttalerelement, bare 80 mikrometer. Eller omtrent tykkelsen til åtte hudceller! Hvorfor? For å forsikre den absolutt raskeste responsen et høyttalerelement kan ha. Membranmaterialet er heller ingen hyllevare: her går det i beryllium. Et supereksklusivt materiale som er vrient å jobbe med, for hvis det sprekker og avgir støv, så kan vedkommende som puster det inn rett og slett måtte bøte med livet. Fordelene er derimot åpenbare: dobbelt så lett som aluminium og seks ganger så sterkt som rustfritt stål, reagerer det raskere på transienter og med mye lavere forvrengning enn aluminium, titan eller hva som helst annet som ellers brukes. Flere måneder gikk med i arbeidet med å få den ekstremt lave massen og en ekstra lang slaglengde til å oppføre seg lineært nok til å gjengi musikken med ultrapresisjon.

Høyttalerelementet er laget for å være det letteste som finnes. Domen er av beryllium, og opphenget er bare 80 mikrometer tykt. Foto: Focal

Høyttalerelementet er laget for å være det letteste som finnes. Domen er av beryllium, og opphenget er bare 80 mikrometer tykt. Foto: Focal

Komfort og brukervennlighet
Ørekoppene er montert til en ramme av karbonfiber, bare én av mange detaljer som gjør at Utopia ser høyst eksklusive ut. Øreputene og fôret rundt hodebøylen er av lammeskinn, og hodetelefonene ligger perfekt rundt ørene. De er mindre enn de gigantiske Sony MDR-Z1R av størrelse, men vekten er likevel på hele 490 gram. Man føler også vekten, men ikke mer enn at den ytterst komfortable passformen mer enn veier opp.

Utopia er ikke ment å brukes med bærbart utstyr. De trenger en skikkelig hodetelefonforsterker, og av samme grunn er kabelen 4 meter lang, og med stor 6,35 mm plugg i enden.

Utopisk lyd
Det sier seg selv at en hi-fi-messes beste lyd er god. Mer enn god. Lyden av Utopia er noe av det beste jeg har hørt. Drevet med forforsterkeren og nettverksspilleren Naim NAC-N 272 er det som om Jeff Buckley er et levende spøkelse. Det er vanskelig å beskrive det. Overtoneområdet er på ingen måte atskilt fra grunntonene, så det føles feil å snakke om diskantgjengivelse. Det er bare en naturlig forlengelse av det hele. Luft, som aldri blir pågående og skarp. Strofen hvor Buckley synger ”I drink much more than I ought to drink,” kan ofte låte skarpt og krast, idet han drar på. Det gjør det ikke her. Bare kraftig, bastant, og ytterst følelsesladd.

Naim-forforsterkeren låter varmere enn Hegel HD12, som jeg ellers ofte bruker, og det kommer godt med på disse. Igjen, Utopia er ikke krasse. Men de kan låte sterilt, dersom utstyret for øvrig ikke matcher graden av oppløsning som ligger i Utopia-ene. HD12 er god, men ikke god nok.

Det er ingenting med Utopia som ser billig ut. Foto: Focal

Det er ingenting med Utopia som ser billig ut. Foto: Focal

Pioneer U-05, en dedikert hodetelefonforsterker med mer futt på utgangen enn Hegelen, kan også låte litt analytisk, men den får mer dynamikk ut av musikken gjennom Utopia. Og spesielt klassisk musikk utfolder seg som om man befinner seg i en fantasiverden. Det Norske Solistkors Shall I Compare Thee to a Summer’s Day fra Shakespeare-konseptalbumet Telling What is Told låter så rent, dynamisk og musikalsk, at gåsehuden er dømt til å melde seg.

Hva elektronisk musikk angår understreker Utopia hvor blandet lydkvalitet det er der ute. Sett på noe fra Kygo eller Deadmau5, og det låter flatt og livløst. Sett derimot på Puscifers Life of Brian (Omniflux Mix), og det er ganske så heftig det som skjer.

Men om du først og fremst lytter til elektronisk og hiphop, finnes det mer underholdende saker. Vil du svi av en bunke sedler, er Sony MDR-Z1R et åpenbart alternativ. Du kan komme billigere unna, med B&W P9 Signature. Men du mister noe stort på veien. For jeg har aldri hørt maken til musikkformidler som Focal Utopia. Det er da for pokker ikke hodetelefonenes skyld at musikken låter dritt!

En forsterker som må passe aldeles glimrende er McIntosh MHA150. Foto: McIntosh

En forsterker som må passe aldeles glimrende er McIntosh MHA150. Foto: McIntosh

Den perfekte forsterkeren
Dersom du er som meg, og kan sette pris på kvalitetsmusikk i så å si alle sjangere, så finnes det måter å bli perfekt fornøyd på. En av dem er ved å kombinere de beste og mest musikalske hodetelefonene jeg hittil har hørt, nemlig Focal Utopia, til hodetelefonforsterkeren McIntosh MHA150. For det første er den en kanonbra hodetelefonforsterker. Videre er McIntosh kanskje den high-end-produsenten som elsker tonekontroll mest, og har utstyrt forsterkeren med Bass Boost, inntil +12,5 dB. Da får du fleksibiliteten du trenger for å gjøre flate og livløse innspillinger mer spennende. Og Focal Utopia går ikke av veien for å underholde, om lyden i utgangspunktet er engasjerende.

Konklusjon
Focals beste og dyreste hodetelefoner heter Utopia. De både låter og koster deretter. Hver eneste komponent, hver eneste skrue er nøye gjennomtenkt, og her har ingeniørene gått den lange veien for å oppnå den aller beste lyden. Resultatet er rett og slett de beste hodetelefonene undertegnede har hørt, og de fortjener en dertil kjempegod forsterker for å yte sitt beste.

Avhengig av forsterkeren kan den totale prislappen nærme seg 100.000 kroner. Det er nok likevel den billigste måten du kan oppnå denne lyden på. Ønsker du tilsvarende lyd fra et par høyttalere, så er det Focal Scala Utopia som gjelder, som setter deg tilbake 280.000 kroner uten forsterker og kabler. Hodetelefonene er ikke helt den samme utopien.

Fakta

  • Type: Åpne, over øret
  • Sammenleggbare: Nei
  • Mikrofon / fjernkontroll: Nei / nei
  • Høyttalerelement: 40 mm beryllium
  • Impedans/følsomhet: 80 ohm / 104 dB (1 mW)
  • Vekt: 490 gram
Produsent:
Focal
Pris:
41.990,-
Importør:
Multirom
annonse
annonse
annonse
annonse