Search
Generic filters

DAB-adaptere til bilen

 itemprop
DAB-adaptere til bilen

Disse gjør bilradioen digital​​

Du trenger ikke ny bil når FM-nettet slukkes, bare en av disse DAB-adapterne.​

Det har vært en lang prosess, men nå slukkes endelig det analoge FM-nettet i Norge til fordel for digitalradio.

Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen

Den nye standarden heter som mange vet DAB, eller helt korrekt DAB+, og det krever en ny radiomottaker i bilen. Er du blant de som trenger det, er du ikke alene: 2 millioner biler – antakelig enda flere – har FM-radio og trenger en ettermontert DAB-løsning.

Stor test: 10 DAB+ radioer

Det finnes alternativer til DAB, blant annet kan mobilen brukes til å strømme internettradio. Men det er fremdeles mange områder i Norge som har dårlig dekning for mobilt bredbånd, og skal du bruke mobilen som kilde, må den pr. lov settes fast i en krybbe for at du skal kunne operere den. Uansett er det mindre brukervennlig.

Kan bli dyrt
Å skifte ut stereoanlegget til et med DAB+ kan bli en dyr affære. Opp mot 17.000 til 18.000 kroner i moderne biler med avansert elektronikk, skal vi tro bilverkstedet Flygt Bil i Bodø. Dette fordi det kan bli en stor operasjon å få rattstyring, navigasjon og ryggekamera til å fungere etter utskiftingen av bilstereoen. Men hør med ditt merkeverksted, kanskje din bilstereo er utstyrt med muligheten for å bare påmontere en DAB-modul, i så fall er det en grei affære. Det finnes også flere gode ettermarkedsprodukter. Vi ble for eksempel i 2015 begeistret over Pioneer AVIC-F960 med innebygd CarPlay og navigasjon. I sin nyeste versjon heter denne AVIC-F980.

Rimelige løsninger
Om DAB-regningen blir for dyr for deg, finnes det likevel rimelige muligheter. En av dem er å montere en liten adapter. Den kobles til ditt eksisterende stereoanlegg enten med en AUX-kabel, eller ved at den konverterer radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo tar inn. Vips, så har du digitalradio i bilen!

annonse

Det er slike adapterløsninger vi tester her. Det er en liten dings som festes på dashbordet, som blir din nye hovedenhet for radio. Du må altså tåle en ekstra liten boks i tillegg til stereoanlegget.

annonse

Installasjon
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på frontruten, langs stolpen på høyre side. Stolpen på førersiden frarådes, da bilens elektronikk potensielt kan forstyrre mottakskvaliteten. Hvis antennen har en liten svart flik som stikker ut på siden, skal denne til jord, som betyr at den skal klistres på selve stolpen. Da må stolpedekselet av, som er relativt enkelt på de fleste biler. Antenneledningen trekker du nedover langs stolpen, slik at den skjules fint bak dekselet. Bare pass på at eventuelle kollisjonsputer ikke blir obstruert av ledningen!

I tillegg skal adapteren kobles til strøm, i praksis sigarettenneren. Å legge strømledningen skjult krever litt hodebry og oppfinnsomhet.

Om din bilstereo har AUX-inngang, kobles denne til DAB-adapterens respektive utgang. Enda en kabel å skjule. Alternativt kan du velge FM, som gir litt dårligere lyd. Da sender adapteren med en bestemt frekvens, som du tuner inn din egen bilradio på. Har denne RDS, vil du kunne se informasjon om stasjon, musikk og trafikkmeldinger på din hovedenhet, akkurat som på en moderne DAB-radio. Vær oppmerksom på at FM-frekvensen risikerer å krangle med en lokal radiostasjon som plutselig er innenfor dekning, og du kan måtte stille inn til en ny frekvens. Dette slipper man med kabel.

Slik testet vi
I denne testen av fem adaptere har vi montert alle bortover dashbordet på undertegnedes bil (Skoda Octavia 3). Av plasshensyn har begge frontvindusstolpene måttet brukes til antenner. Ved problemer med DAB-mottaket ville vi måttet bytte plass for å dobbeltsjekke, men dette har heldigvis ikke vært nødvendig. Fordi vi har installert så mange adaptere om gangen, har en skjult installasjon vært umulig, bilen har derfor i testprosessen sett ut som et virrvarr på fire hjul!

annonse

Adapterne har blitt koblet til både FM og med kabel der begge er tilgjengelig, og vi har kjørt fra Oslo til drammen for å sjekke at «service following» funker, altså hvis en stasjon sender på ulik frekvens i to områder, så vil adapteren automatisk bytte til riktig frekvens. NRK P1 skifter frekvens på vestsiden av Fosskolltunnelen, og vi konstaterte at samtlige adaptere lyktes å skifte til riktig frekvens.

Brukervennlighet og sikkerhet
Vi vurderer alltid brukervennlighet på produktene vi tester. Men mens dette kan være et nokså bagatellmessig irritasjonsmoment i andre produktgrupper, kan det i bilen dreie seg om liv og død. Skal du gjøre innstillinger, må du huske å alltid finne et egnet sted å ta til side og stanse bilen før du begynner med dette! Vi vet at mange har dårlig tålmodighet, derfor er det svært viktig at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke minst at den har direkteknapper for favorittstasjoner. Må du inn i menyen for å skifte fra en favorittstasjon til en annen, kan det bety økt stopplengde, skulle noe brått skje foran deg. På dette punktet er det dessverre flere produsenter som svikter.

Produkter i testen

 data-srcset

Pure Highway 400

Pris: 1695 kr
Lyden er meget god, og Bluetooth-strømming går som en drøm. Den kan også styres med app.
Favorittknapper finnes ikke. Skjermen slukkes automatisk, man må trykke en tast for å se stasjonen. Dette kan ta oppmerksomheten fra veien.
 data-srcset

Alpine EZi-DAB-GO

Pris: 1695 kr
Lyden er meget god, og Bluetooth-strømming går som en drøm. Den kan også styres med app.
Ingen favorittknapper. Skjermen må vekkes med et tastetrykk. Man bør unngå ekstra tastetrykk som tar fokus vekk fra veien.
 data-srcset

Clint Digital CAD15

Pris: 1699 kr
FM-frekvens som bilstereoen skal stilles til står på skjermen, og her er store direkteknapper for favorittstasjoner. Håndfrie samtaler er mulig.
Lyden er flat. Siden hver favorittknapp lagrer inntil fire stasjoner, kreves to tastetrykk å gå til en favorittstasjon.
 data-srcset

Tiny Audio C5

Pris: 1895 kr
Fysiske knapper til 10 favorittstasjoner gjør denne svært enkel. Skjermen gir god oversikt, og lyden via AUX er super.
C5 er ikke like lekker å se på som Alpine, Pure og Tiny C10.
 data-srcset

Tiny Audio C10

Pris: 1899 kr
Den beste lyden over FM og finfin brukervennlighet. C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har ekstern mikrofon til samtaler.
Lyden til bilstereoen går utelukkende over FM, som gir dårligere lyd enn med AUX-kabel.
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
    Motta varsler
    Varlse meg om
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Alternativer til DAB-adaptere til bilen

     data-srcset

    Himmelsk lyd i stjerneklassen

    For de mange som samler på CD-er, og liker å strømme musikk, finnes det ikke noe bedre enn Naim Uniti Star.

     data-srcset

    Det beste kjøpet

    Reiseradioen til Tivoli er nylig forbedret, er det nok til å holde konkurrentene unna?

     data-srcset

    Den beste lyden

    Bedre lyd får du ikke i denne klassen, men batteriet er latterlig dyrt.

     data-srcset

    Prisgunstig reiseradio

    Pure-radioen er et godt valg for de som trenger et håndtak, men husk å kjøpe batterier.

     data-srcset

    Det Genevas kompakte radio mangler av funksjoner, tar den igjen på lyden.

    (Foto: Produsenten)

    Pinell Supersound lever opp til navnet med bedre lyd enn konkurrentene.

    (Foto: Produsenten)

    Det kompakte anlegget fra Pinell er best i sin klasse.

    (Foto: Produsenten)

    Sonoro-anlegget er et godt valg for alle som vil ha alt på ett sted, så lenge man er klar over begrensningene.

    (Foto: Produsenten)

    Tivoli-anlegget har alt de fleste ønsker seg, men også noen mangler.

    (Foto: Produsenten)

    Radio kan man høre på hvor enn man er, og det beste er at det er gratis å lytte på radio.

     data-srcset

    Rotel T-14 er mye mer enn en radio, den er også en avansert nettverkspiller.