annonse
annonse
annonse

Tre BeoPlay i minuttet

De mobile og litt rimeligere produktene i Play-serien gjør godt i den ellers slunkne kassen i Struer.

Det er lenge siden B&O har hatt stort å glede seg over. Endelig får de et velfortjent pust i bakken. For mens julesalget går inn i sin siste, paniske fase, kan selskapet konstatere at Play-produktene har gått som varmt hvetebrød i julestria.

Julen har vært god for danske B&O’s Play-avdeling, som har opplevd den største salgssuksessen i selskapets historie. Det er spesielt tyskere, briter og kinesere som har fått pakket inn de danske designproduktene.

Mens selskapet som helhet har hatt det vanskelig for å tjene penger, er de mer hippe BeoPlay-enhetene, målt i antall, den største salgssuksessen i selskapets historie. Frem til jul har B&O Play solgt i gjennomsnitt tre produkter i minuttet. Og ser man isolert på salget i november er salget like stort som hele samme kvartal i 2014.

«I dag lytter vi til musikk på en annen måte enn vi gjorde for bare 10 år siden. Elementer som tidløs design og sesongens farger er minst like viktige som god lyd, og på samme måte er høyttalere en markant del av innretningen, som skal kunne brukes som bakgrunnsmusikk og til å starte en fest,» sier direktør for B&O Play, Henrik Taudorf Lorensen.

Det er spesielt den bærbare høyttaleren BeoPlay A2, som netopp har rundet 200.000 produserte enheter på verdensplan, som har bidratt til det store julesalget. Og de trådløse og støydempende hodetelefonene BeoPlay H8 har samtidig rundet 70.000 solgte enheter. Flere enn 1,5 millioner eier i dag et sett hodetelefoner eller en bærbar høyttaler fra B&O Play.

Play snart like viktig som hovedmerket
Faktisk selges det nå B&O Play-produkter for nesten like mye som de tradisjonelle hi-fi- og TV-produktene, som vel å merke har en mye høyere stykkpris. Og det er synlig på selskapets resultat. I andre kvartal 2015 ble det solgt Play-produkter for 326 millioner kroner, mens B&O solgte for 403 millioner kroner av sine kjerneprodukter.

Fremgangen er velkommen for den 90-årige virksomheten, som for øyeblikket leter med lys og lykter etter en kjøper eller en pengesterk partner. Faktisk var B&O kun 19 millioner fra å få forretningen til å gå rundt i andre kvartal. Og det var før den flotte julehandelen.

Artikkelfoto: B&O Play

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
annonse

Les også

Aune S6 Pro

Aune S6 Pro

Aune S6 Pro er både DAC og hodetelefonforsterker, men best hvis du kan utnytte begge deler.

Legg til som favoritt
Como Audio Bluetooth Turntable

Como Audio Bluetooth Turntable

De har bare en platespiller, men den er til gjengjeld meget god - og trådløs.

Legg til som favoritt
Sony PS-LX310BT

Sony PS-LX310BT

Med et par trådløse hodetelefoner og Sony-spilleren, er du klar for din første vinylsamling.

Legg til som favoritt
NAD M10

NAD M10

Et komplett lydanlegg i det tunge sjiktet behøver ikke fylle hele stueveggen. Det beviser det nyeste medlemmet av NADs Masters-serie.

Legg til som favoritt
Lyngdorf TDAI-3400

Lyngdorf TDAI-3400

Plassering av høyttalere og stueinnredning er en vanskelig kombinasjon. Lyngdorf Audio vil redusere lytterommets negative innvirkning på lyden.

Legg til som favoritt
McIntosh C53

McIntosh C53

Forforsterkeren får en ny DAC-modulLegg til som favoritt
Monsterforsterker fra Dan D'Agostino

Monsterforsterker fra Dan D’Agostino

Den integrerte forsterkeren kan utstyres med DAC og phono-trinn.Legg til som favoritt
Geneva Touring S+

Geneva Touring S+

Geneva ypper seg med en særdeles potent reiseradio.

Legg til som favoritt
annonse
Lukk meny