Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Rega RP8

Formel 1- evolusjon

Med en oppsiktsvekkende mekanisk design, har Rega skapt en platespiller som lyder like fantastisk som den ser ut.

Skrevet av / 29.05.13 - 03:12
Rega RP8
Lasse Svendsen

Et generasjonsskifte er på gang. Unge mennesker kjøper plater og spillere som aldri før. Mange butikker klarer ikke å dekke etterspørselen, og importører er stadig utsolgt for spillere. Og det er på tross av at utvalget av spillere sjelden har vært større. I England jobbes det på spreng med å lage nok spillere til et stadig voksende marked, og mange steder er det venteliste på Regas bestselger RP3.

Noe sier meg at det også blir tilfelle med RP8, som ikke bare er Regas mest påkostede platespiller, men et av de mest nytenkende platespillerdesignene vi har sett. Regas Roy Gandy har alltid forfektet at en platespiller ikke må veie 30 kilo, eller ha kompliserte fjærende oppheng for å spille musikk. Et stivt chassis med lav masse er ofte bedre. Sammen med en god tonearm er grunnlaget lagt for et kostnadseffektivt og vellydende design. En oppskrift som beviselig fungerer, noe en lang rekke Planar-spillere fra Rega, har bevist i en årrekke. Ingen steder er denne filosofien mer tydelig enn i nye Rega RP8.

Her er spilleren delt i et innerchassis og et ytterchassis. I og for seg ikke så originalt, men Regas løsning er selvsagt ikke som alle andres.

Unik løsning
De to chassisene er helt uavhengige av hverandre, og er ikke i kontakt med hverandre på noen måte. Det ytre chassiset har bare en oppgave: Å holde støvlokket på plass. I tillegg er det skåret til slik at spilleren til forveksling ligner en sort RP6.

Løfter man av lokket ser man raskt at dette er noe spesielt. Innvendig er det skåret ut en ramme som er formet som to triangler lagt oppå hverandre. Massen er veldig lav ikke bare fordi Rega har skåret vekk overflødig materiale, men også fordi de har laget rammen i et superlett materiale. En skumkjerne av polyolefin er dekket av et lag fenol og forsterket med en fenol og magnesiumramme på over- og undersiden.

Denne sandwich-konstruksjonen er ikke bare sju ganger lettere enn chassiset til en Rega P3, det er også stivere og dødere. Resonanser, også via lydbølger absorberes bedre, og siden støvlokket ikke har noen fysisk kontakt med innerchassiset, kan det brukes hele tiden. Uten at det påvirker lyden.

Spilleren kan brukes uten ytterrammen, men da er pickupen eksponert. Det følger med en TTPSU strømforsyning med 33 1/3 og 45 hastighetsskifter, som driver en børsteløs 24 V motor. Spilleren er satt opp med Regas nye RB808 tonearm. Som er en videreutvikling av Regas nyeste armkonstruksjon, med bedre toleranser og forbedret oppheng. En Rega-utviklet kabel henger i enden av armbasen.

En laminert glasstallerken hvor massen i sentrum er så liten som mulig – mens massen ytterst er så tung som mulig for stabil rotasjon, hviler på en remdrevet innertallerken i lettmetall.

Oppløsning og dynamikk
Spilleren alene koster 17.000 kr. Svært konkurransedyktig om man sammenligner med andre i samme prisklasse. Den kan også leveres med Regas meget fine MC-pickup, Apheta. Som vårt testeksemplar ble levert med. Da er prisen 24.000 kr. Fremdeles meget konkurransedyktig. Til sammenligning koster en Linn Majik LP12, 25.500 med en langt kjipere pickup og en enklere tonearm.

Spilleren ble koblet til samme rigg som den tre ganger dyrere McIntosh MT10-spilleren. Nemlig Ayres eminente P-5xe pickupforsterker, koblet til den 250 W kraftige integrerte McIntosh MA7000-forsterkeren. Japan-pressingen av Dire Straits Love Over Gold, ble lagt over på Rega-spilleren. Byttet mellom MT10 og RP8 ga meg en aldri så liten aha-opplevelse. McIntosh-spillerens autoritet, og fylde, ble erstattet med et skarpere fokus og mer markerte detaljer i lydbildet.

Det slo meg at Rega-spilleren skapte et slankere lydbilde. Gitarenes varme var borte, og vokalen mer distinkt, men også lysere. Helt til trommene på tittelsporet kom. For en dynamikk! Vekten bak trommenes toner, og den lynraske dynamiske transienten var tydelig bedre enn på McIntosh-spilleren.

Den tonale balansen er riktignok lett, med et fokus på innsikt, detaljer, og ikke minst dybde. Lydbildets åpne karakter gir ikke bare innsikt, det skaper også 3D-effekten som du kan glemme med MP3-filer. Oppover i diskanten er Rega-pickupen langt mer finskåren, og mer nyansert enn Clearaudio-kloningen som sitter i McIntosh-spilleren. Strykere klinger klarere, men celloer og kontrabasser virker lettere fordi Rega-spilleren ikke matcher MT10s naturlige klangfylde og tonale varme like godt.

Under lyttingen på samlealbumet Quiet Winter Night fra 2L med Hoff Ensemble og artister, slo det meg hvor mye luft det var under vingene til tonene på LP-en. De minste smånyanser var en tydelig del av lydbildet: Jeg kunne høre Helen Bøksle trekke pusten mellom ordene, Sondre Bratlands karakteristiske vokal var krystallklart presentert, og jeg sverger på at jeg hørte spyttdråper mot messingen i Mathias Eicks trompet,

Lynhurtig smeller den til med frapperende dynamikk. Dårlige innspillinger blir bedre med RP8, gode innspillinger fantastiske. Selv om den alltid har en kritisk og analyserende presentasjon, er den nøytral nok i klangen til å la musikken leve sitte eget liv. Den stiller seg ikke i veien og furter fordi en LP lyder dårlig.

Musikken flyter så uanstrengt. Ingen ting står i veien og alt virker så lekende lett for den særegne Rega-spilleren. Keith Jarrett trio, Still Live, ble en nytelse. De små berøringene med vispen på cymbalen, var metallisk og vektløs på samme tid. Kontrabassen dro skikkelig i buksebena, og Jarretts spill fløt som varm honning fra det store Steinway-flygelet. Med musikken i høysetet, er ikke teknikken så viktig, og Rega RP8 er et eksempel i så måte. Hvor teknikken er til for musikken. Ikke for teknikkens skyld.

Vel verdt pengene
Den rendyrkede filosofien hvor et overordnet mål skal oppnås, minner meg om formel 1 racing. Alt handler om å komme først til mål. Hvert ledd er like viktig. Slik oppfatter jeg også Rega RP8. Ingen ting er tilfeldig. Så har det også blitt til en av de mest gjennomførte spillerne jeg har lyttet til. Dette er ikke grammofonen for de som lar seg forføre av forkrommet stål, gjennomsiktig polert akryl og sumovekt. Men RP8 er en spiller for de som kun tenker på å få mer musikk ut av rillene, og gjerne vil betale ekstra for det, men ikke flere månedslønner. Slik sett er Rega RP8 en av de high-end (-ish) spillerne som gir deg absolutt mest musikkglede for pengene. Husk, ingen ting er tilfeldig. Det hører man straks.

Lyd & Bilde mener

Åpent og fokusert lydbilde Høy dynamisk kontrast Unik teknikk Ser nesten for billig ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Sjarmerende kassettspiller

Lydkortet pensjonerer din high-end DAC

Spiller best uten

Bordanlegget som har alt

Et uvanlig godt kjøp

Platespiller med startknapp

Har du sett på maken

Hegel slutter ikke å overraske

Det enkleste er det beste

Verdensklasse!

dCS Network-DAC 2.0: Har du råd, har du lov!

Boksåpneren

Scroll to Top