annonse
annonse

test: Yamaha NS-5000

Yamaha NS-5000
Yamaha NS-5000

Japansk lydmagi

Yamaha-høyttaleren er laget med samme krav til fagmessig presisjon, som konsertflyglene deres. Det kan både ses, og høres.

Pluss
En teknisk tour de force. Detaljrikdommen og dynamikken blåser deg over ende, og evnen til å formidle skala og dybde på opptaket, står ikke tilbake for noe.
Minus
Kan lyde litt fremoverlent i toppen, og liker forsterkere med muskler. Leveres bare i sort lakk.

Man kan kjøpe et stort flygel for prisen av et par Yamaha NS-5000. Det sier litt om hvor avansert høyttalerkonstruksjonen er, og skaper ikke akkurat små forventninger til lydkvaliteten.

For dette er noen helt uvanlige høyttalere, det relativt vanlige designet til tross.

Det går en åpenbar slektslinje fra NS-690 fra 1972, til de større NS-1000M fra 1974 og frem til NS-5000 i dag.

Da er det ikke bare designet jeg tenker på, med den karakteristiske sideforskyvningen av mellomtone- og diskantelementet, men også at de begge var først ute med et til da ubenyttet materiale i høyttalersammenheng.

Beryllium ble brukt som et toppsjikt på membranene i 1974. I dag er det et nytt materiale som debuterer i NS-5000: Zylon.

Det er et syntetisk materiale utviklet i Japan, som sies å ha større bruddstyrke og elastisitet enn noe organisk materiale, som trefibre. Materialet brukes i alle tre elementene, og Yamaha sier at det er overlegent Beryllium på hardhet, stivhet og vekt, og at det blant annet er derfor høyttalerne er enda mer nøytrale enn f.eks. NS-1000 og NS-2000 var.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Fun fact: En 1,5 mm tynn Zylontråd, er i stand til å holde vekten av ett tonn!

De 40 cm brede og 70 cm høye høyttalerne, minner om eldre JBL-modeller. Som var enormt populære i Japan på 70-tallet, og det er kanskje grunnen til designvalget Yamaha valgte på den tiden, med elementene forskjøvet til siden på fronten av kabinettet. Kabinettet ja. Det kommer utelukkende i flere lag sort lakk, som er pusset og polert akkurat slik Yamaha gjør med pianoer. De kan foreløpig ikke leveres i andre utførelser, som trefiner, men det kan ikke utelukkes at det kan komme. Så til da er det sort som gjelder. Yamaha sier at flere lag med lakk ikke bare gir en pen og glatt overflate, men at det demper resonanser bedre enn trefiner. Så det så.

Hokkaido, Japan

Under lakken er det utvalgt treverk fra Hokkaido – hvit bjørk, som er tørket og montert på samme måte som når Yamaha håndlager flygler. Den 29,5 mm tykke frontplaten og de andre 20 mm tykke platene, kuttes og tilpasses før pussing, grunning og lakkering i flere sjikt.

For å få en uniform glans, pusses lakklagene før ett topplag med polyesterbelegg legges på for å få en hardere flate.

Igjen, akkurat som Yamaha gjør med sine håndlagede pianoer og flygler.

Ingeniørene hos Yamaha har benyttet et laser-vibroskop og FEM-analyser (Finite Element Method) for å regne seg frem til hvordan de beste kan dempe energien i kabinettet, for å holde resonanser borte.

Resonanskontroll

Innvendig er det derfor montert forsterkninger og avstivninger, nøyaktig plassert der målingene viser at det trengs mest. Og i hver høyttaler er det i tillegg montert J-formede akustiske absorbenter, som fjerner stående bølger inni kabinettet.

Dette gir selvsagt elementene bedre arbeidsforhold. Det 30 cm store basselementet – 12-tommer altså – er koblet til en bassport på baksiden. Den er munner ut i en lett snurpet munning, som demper vindstøy fra porten. To skumgummiplugger følger med. En stor og en liten alt avhengig av hvor mye demping som kreves.

For eksempel hvis man må dempe bassen fordi høyttalerne står tett inntil en vegg.

Mens basselementet har en helstøpt og helt glatt Zylonmembran montert i en aluminiumskurv, har mellomtone- og diskantelementet en lett strukturert overflate for bedre stivhet. Disse to elementene er dessuten montert i hver sine rørformede kammere, som ser ut som noe hentet fra et messingblåseinstrument.

De fjerner behovet for ytterligere dempemateriale bak elementene, og samtidig eliminerer de resonanser bak membranene. Noe som i følge Yamaha, skal gi mer lineær frekvensrespons og bedre oppløsning.

Delefilteret som deler på 750 og 4500 Hz, bruker komponenter fra Mundorf, en 1,6 kg (!) spole til basselementet, og 140 mikron tykke kobberbaner på et dobbeltprintet kretskort.

Sokler

Høyttalerne veier 35 kg og leveres med tilpassede 8 kg tunge sokler kalt SPS-5000. De er matt sorte, laget i aluminium og har justerbare – avrundede – pigger under, og små flate skruer som gir bedre kontakt med høyttalerne. Som forresten kan festes til de 30 cm høye soklene, med én skrue fra undersiden av topplaten.

Superoppløsning og superskala

Etter noen uker med høyttalerne, tenker jeg at de kan få samme legendestatus som NS-1000M. Kanskje er det også en forslitt klisjé, men de har mange av de samme kvalitetene som en elektrostathøyttaler.

Hvert fall er det mitt inntrykk etter alle timene med NS-5000.

De kan plasseres slik jeg gjorde, med mellomtone og diskant vent mot midten for et klarer fokus, eller motsatt for litt bredere stereoperspektiv. Uansett, besitter høyttalerne de samme kvalitetene: Et superoppløst lydbilde med en sjelden dybde og skala, av den typen som gjør musikkopplevelsen til en åpenbaring.

Høyttalerne kan oppfattes som litt slank, tross at de rekker godt ned i de laveste oktaver, for selv om klangbalansen fremkaller flott varme i mellomtonen, er diskanten litt fremoverlent. Samtidig kan faktisk bassen, 12-tommer til tross, oppleves som vel godt kontrollert.

Men det betyr at høyttalerne krever litt av forsterkeren. Impedansen faller ikke lavere enn 3,5 ohm, men det var åpenbart at McIntosh MC611 med 600 w i hver kanal, definitivt løftet lyden fra høyttalerne mange hakk.

Den uanstrengte måten å lede en høyttaler som NS-5000 på, ga for eksempel opera en sjelsettende magi hvor ordet tredimensjonalitet fikk en ny mening. Luciano Pavarotti og Mirellia Frenis samspill i Puccinis La Boheme på Decca, med von Karajan som leder, ble gjengitt med mange av de samme kvalitetene som gode elektrostathøyttalere fra Martin Logan og Quad. Altså en enestående nøytral, oppløst og fokusert mellomtone. Personlig synes jeg at diskanten godt kunne vært dempet om lag 1 dB. For vokalene og strykerne kunne tidvis stikke seg litt mye frem i lydbildets øverste register.

Orkesterets bassavdeling kom meget godt fra det, med høyttalernes hjelp. De er nemlig i stand til å gjengi sjokkerende nyansert bass. Kanskje skyldes det den massive interne dempingen, men uansett får Gary Peacock eller Eberhard Webers basspill fritt leide blottet for betoninger i noe av den mest presise og samtidig mest dynamiske bassgjengivelsen jeg har hørt av noen høyttaler opp til denne størrelsen.

Yamaha-høyttalerne er kanskje ikke like løsslupne og engasjerende som et par svære Klipsch-høyttalere, de formidler musikken på en helt annen måte. Mens et par gode Klipscher nærmer seg livestemning selv med en liten NAD-forsterker, fungerer Yamaha-ene best med muskler som driver musikken ut av høyttalerne. Klangmessig minner de nok mer om store studiomonitorer, enn PA-høyttalere.

De har noen kvaliteter som er vanskelig å mislike. Vokaler for eksempel. Enten det er Luciano Pavarotti, Ryan Adams eller Radka Toneff, så er klangen gripende vakkert gjengitt. Man kan få frysninger på ryggen av The Moon’s a Harsh Mistress, og Che Gelida Manina.

Man kan ikke snakke om en Yamaha-høyttaler uten å nevne klaverklangen. Keith Jarretts Køln-konsert, trio-innspillingene, eller Roy Bittans el-piano på noen av Bruce Springsteens låter, klinger med en dybde og med klangnyanser jeg ikke har hørt siden Sonus faber høyttalere til en halv million.

Det er ikke mange høyttalere i denne prisklassen som ligner på Yamaha NS-5000. Kef Reference 5 er en av mine personlige favoritter, men selv med alle kvalitetene de besitter, har de ikke den samme superfokusert oppløsningen som NS-5000. Martin Logan Impression 11A mangler Yamaha-enes utstrakte diskant og dynamikk, og et par Focal Sopra No.2 lyder fetere i bassen og er mer allround kanskje, men klarer ikke å skape de samme dybden i lydbildet som Yamaha-høyttalerne.

Konklusjon

Yamaha NS-5000 er et oppsiktsvekkende comeback for en produsent som ikke har laget high-end på over 30 år. Høyttalerne viser hva japansk ingeniørkunst kan når de vil, og har gitt oss mersmak. Mer high-end fra Yamaha, vil garantert gi dem en helt annen status blant kjennere, som kanskje har sett litt ned på det ensidige fokuset på surroundreceivere. Yamaha NS-5000 kan få samme legendestatus som NS-1000M, for de har mange av de samme kvalitetene, men er en enda bedre høyttalere på alle områder. En høyttaler som definitivt utfordrer mange etablerte høyttalerprodusenter i high-end sjiktet.

picture1 picture2 picture3 picture4
<
>
Zylon heter materialet Yamaha har valgt til membranene, det et sterkere enn det meste, og har ekstrem bruddstyrke.

Man kan kjøpe et stort flygel for prisen av et par Yamaha NS-5000. Det sier litt om hvor avansert høyttalerkonstruksjonen er, og skaper ikke akkurat små forventninger til lydkvaliteten. For dette er noen helt uvanlige høyttalere, det relativt vanlige designet til tross. Det går en åpenbar slektslinje fra NS-690 fra 1972, til de større NS-1000M fra 1974 og frem til NS-5000 i dag. Da er det ikke bare designet jeg tenker på, med den karakteristiske sideforskyvningen av mellomtone- og diskantelementet, men også at de begge var først ute med et til da ubenyttet materiale i høyttalersammenheng. Beryllium ble brukt som et toppsjikt på membranene i 1974. I dag er det et nytt materiale som debuterer i NS-5000: Zylon. Det er et syntetisk materiale utviklet i Japan, som sies å ha større bruddstyrke og elastisitet enn noe organisk materiale, som trefibre. Materialet brukes i alle tre elementene, og Yamaha sier at det er overlegent Beryllium på hardhet, stivhet og vekt, og at det blant annet er derfor høyttalerne er enda mer nøytrale enn f.eks. NS-1000 og NS-2000 var. Fun fact: En 1,5 mm tynn Zylontråd, er i stand til å holde vekten av ett tonn! De 40 cm brede og 70 cm høye høyttalerne, minner om eldre JBL-modeller. Som var enormt populære i Japan på 70-tallet, og det er kanskje grunnen til designvalget Yamaha valgte på den tiden, med elementene forskjøvet til siden på fronten av kabinettet. Kabinettet ja. Det kommer utelukkende i flere lag sort lakk, som er pusset og polert akkurat slik Yamaha gjør med pianoer. De kan foreløpig ikke leveres i andre utførelser, som trefiner, men det kan ikke utelukkes at det kan komme. Så til da er det sort som gjelder. Yamaha sier at flere lag med lakk ikke bare gir en pen og glatt overflate, men at det demper resonanser bedre enn trefiner. Så det så.

Hokkaido, Japan

Under lakken er det utvalgt treverk fra Hokkaido - hvit bjørk, som er tørket og montert på samme måte som når Yamaha håndlager flygler. Den 29,5 mm tykke frontplaten og de andre 20 mm tykke platene, kuttes og tilpasses før pussing, grunning og lakkering i flere sjikt. For å få en uniform glans, pusses lakklagene før ett topplag med polyesterbelegg legges på for å få en hardere flate. Igjen, akkurat som Yamaha gjør med sine håndlagede pianoer og flygler. Ingeniørene hos Yamaha har benyttet et laser-vibroskop og FEM-analyser (Finite Element Method) for å regne seg frem til hvordan de beste kan dempe energien i kabinettet, for å holde resonanser borte.

Resonanskontroll

Innvendig er det derfor montert forsterkninger og avstivninger, nøyaktig plassert der målingene viser at det trengs mest. Og i hver høyttaler er det i tillegg montert J-formede akustiske absorbenter, som fjerner stående bølger inni kabinettet. Dette gir selvsagt elementene bedre arbeidsforhold. Det 30 cm store basselementet - 12-tommer altså - er koblet til en bassport på baksiden. Den er munner ut i en lett snurpet munning, som demper vindstøy fra porten. To skumgummiplugger følger med. En stor og en liten alt avhengig av hvor mye demping som kreves. For eksempel hvis man må dempe bassen fordi høyttalerne står tett inntil en vegg. Mens basselementet har en helstøpt og helt glatt Zylonmembran montert i en aluminiumskurv, har mellomtone- og diskantelementet en lett strukturert overflate for bedre stivhet. Disse to elementene er dessuten montert i hver sine rørformede kammere, som ser ut som noe hentet fra et messingblåseinstrument. De fjerner behovet for ytterligere dempemateriale bak elementene, og samtidig eliminerer de resonanser bak membranene. Noe som i følge Yamaha, skal gi mer lineær frekvensrespons og bedre oppløsning. Delefilteret som deler på 750 og 4500 Hz, bruker komponenter fra Mundorf, en 1,6 kg (!) spole til basselementet, og 140 mikron tykke kobberbaner på et dobbeltprintet kretskort.

Sokler

Høyttalerne veier 35 kg og leveres med tilpassede 8 kg tunge sokler kalt SPS-5000. De er matt sorte, laget i aluminium og har justerbare - avrundede - pigger under, og små flate skruer som gir bedre kontakt med høyttalerne. Som forresten kan festes til de 30 cm høye soklene, med én skrue fra undersiden av topplaten.

Superoppløsning og superskala

Etter noen uker med høyttalerne, tenker jeg at de kan få samme legendestatus som NS-1000M. Kanskje er det også en forslitt klisjé, men de har mange av de samme kvalitetene som en elektrostathøyttaler. Hvert fall er det mitt inntrykk etter alle timene med NS-5000. De kan plasseres slik jeg gjorde, med mellomtone og diskant vent mot midten for et klarer fokus, eller motsatt for litt bredere stereoperspektiv. Uansett, besitter høyttalerne de samme kvalitetene: Et superoppløst lydbilde med en sjelden dybde og skala, av den typen som gjør musikkopplevelsen til en åpenbaring. Høyttalerne kan oppfattes som litt slank, tross at de rekker godt ned i de laveste oktaver, for selv om klangbalansen fremkaller flott varme i mellomtonen, er diskanten litt fremoverlent. Samtidig kan faktisk bassen, 12-tommer til tross, oppleves som vel godt kontrollert. Men det betyr at høyttalerne krever litt av forsterkeren. Impedansen faller ikke lavere enn 3,5 ohm, men det var åpenbart at McIntosh MC611 med 600 w i hver kanal, definitivt løftet lyden fra høyttalerne mange hakk. Den uanstrengte måten å lede en høyttaler som NS-5000 på, ga for eksempel opera en sjelsettende magi hvor ordet tredimensjonalitet fikk en ny mening. Luciano Pavarotti og Mirellia Frenis samspill i Puccinis La Boheme på Decca, med von Karajan som leder, ble gjengitt med mange av de samme kvalitetene som gode elektrostathøyttalere fra Martin Logan og Quad. Altså en enestående nøytral, oppløst og fokusert mellomtone. Personlig synes jeg at diskanten godt kunne vært dempet om lag 1 dB. For vokalene og strykerne kunne tidvis stikke seg litt mye frem i lydbildets øverste register. Orkesterets bassavdeling kom meget godt fra det, med høyttalernes hjelp. De er nemlig i stand til å gjengi sjokkerende nyansert bass. Kanskje skyldes det den massive interne dempingen, men uansett får Gary Peacock eller Eberhard Webers basspill fritt leide blottet for betoninger i noe av den mest presise og samtidig mest dynamiske bassgjengivelsen jeg har hørt av noen høyttaler opp til denne størrelsen. Yamaha-høyttalerne er kanskje ikke like løsslupne og engasjerende som et par svære Klipsch-høyttalere, de formidler musikken på en helt annen måte. Mens et par gode Klipscher nærmer seg livestemning selv med en liten NAD-forsterker, fungerer Yamaha-ene best med muskler som driver musikken ut av høyttalerne. Klangmessig minner de nok mer om store studiomonitorer, enn PA-høyttalere. De har noen kvaliteter som er vanskelig å mislike. Vokaler for eksempel. Enten det er Luciano Pavarotti, Ryan Adams eller Radka Toneff, så er klangen gripende vakkert gjengitt. Man kan få frysninger på ryggen av The Moon’s a Harsh Mistress, og Che Gelida Manina. Man kan ikke snakke om en Yamaha-høyttaler uten å nevne klaverklangen. Keith Jarretts Køln-konsert, trio-innspillingene, eller Roy Bittans el-piano på noen av Bruce Springsteens låter, klinger med en dybde og med klangnyanser jeg ikke har hørt siden Sonus faber høyttalere til en halv million. Det er ikke mange høyttalere i denne prisklassen som ligner på Yamaha NS-5000. Kef Reference 5 er en av mine personlige favoritter, men selv med alle kvalitetene de besitter, har de ikke den samme superfokusert oppløsningen som NS-5000. Martin Logan Impression 11A mangler Yamaha-enes utstrakte diskant og dynamikk, og et par Focal Sopra No.2 lyder fetere i bassen og er mer allround kanskje, men klarer ikke å skape de samme dybden i lydbildet som Yamaha-høyttalerne.

Konklusjon

Yamaha NS-5000 er et oppsiktsvekkende comeback for en produsent som ikke har laget high-end på over 30 år. Høyttalerne viser hva japansk ingeniørkunst kan når de vil, og har gitt oss mersmak. Mer high-end fra Yamaha, vil garantert gi dem en helt annen status blant kjennere, som kanskje har sett litt ned på det ensidige fokuset på surroundreceivere. Yamaha NS-5000 kan få samme legendestatus som NS-1000M, for de har mange av de samme kvalitetene, men er en enda bedre høyttalere på alle områder. En høyttaler som definitivt utfordrer mange etablerte høyttalerprodusenter i high-end sjiktet. [gallery ids="82392,82393,82394,82395,82396" ]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Type: Treveis gulvstående bassrefleks

Følsomhet/Ohm: 88 dB/46 ohm

Frekvensrespons: 26 hz – 40 kHz -10 dB

Basselement: 30 cm zylonbermembran

Mellomtoneelement: 8 cm zylonbermembran

Diskant: 3 cm zylonbermembran

Mål/vekt: 39,5 x 69 x 38,1 cm/35 kg

Annet: Medfølger gulvstativer

Web: yamaha.com/no

Pris: 140000,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×