annonse
annonse

Test: McIntosh XR200

Fysisk musikkmagiker

Dette er en av verdens tøffeste high-end-høyttalere.

Lyd & Bilde mener

Rytmer tordner taktfast ut som den største selvfølgelighet. Bassen er nesten skummelt fysisk. Stemmeregisteret er åpent og nyansert, og overtonene en sann nytelse. Så godt som perfekt sammenheng.
Høyttalerne trenger godt med plass, og må vinkles nøyaktig. De mange høyttalerelementene kan bare tidskorrigeres for ett punkt, som betyr at stereoperspektivet blir litt dust når man sitter utenfor sweetspot.

Ikke alle vet det, men McIntosh, berømt for sine high-end forsterkere, lagde sin første høyttaler helt tilbake i 1952. Den store, boksete F100 hadde fire basselementer, fire diskanter og en mellomtoneenhet. Legg sammen, og du får flere elementer enn det faktiske antallet høyttalere som ble solgt. Ingen salgssuksess, altså. Derimot tok man mye lærdom av høyttalermodellen, som på mange måter ble malen for hvordan selskapet skulle produsere høyttalere i fremtiden.

Neste høyttaler kom ikke før 18 år senere. Spol frem til i dag, og iaktta den langt mer strømlinjeformede – dog ingen smågutt med sin 132 centimeters høyde – XR200. Når vi snakker antall høyttalerelementer, så har McIntosh virkelig tatt den helt ut: Tre basselementer, sju diskanter – og hele tolv mellomtoneelementer! I hver høyttaler. Med en fullvoksen pris på 195.000 kroner for et par stiller den seg opp mot kjemper som Wilson Sophia 3, Vienna Die Musik og B&W 800 Diamond. Ærlig talt ser ikke XR200 like dyr ut som nevnte konkurrenter, og selv om dens vekt på 51,3 kilo slettes ikke gjør den til noen lettvekter, veier alle de andre både 70 og 80 kilo stykket. Pianolakk til tross er det noe som gjør at XR200 mangler den siste touchen som gjør at man føler man har med en veldig dyr høyttaler å gjøre. Men McIntosh har definitivt flest høyttalerelementer!

En mengde elementer
Mellomtoneelementene har to tommer små inverterte domer av titan, og er montert i to kolonner, på hver sin side av en tilsvarende kolonne av diskanter. Ved å benytte små elementer og heller øke antallet, oppnår man sammenlagt en stor membranflate, som har høyere effekt og lavere egenforvrengning over hele frekvensområdet. Som i tilfellet XR200 er oppgitt til å strekke seg helt fra 20 Hz i bunnen til 45 kHz i toppen – godt over menneskeørets grense på 20 kHz.

XR200 skiller seg ut med sine mange høyttalerelementer.
XR200 skiller seg ut med sine mange høyttalerelementer.

Ulempen med mange høyttalerelementer er at alle har ulik avstand til lyttepunktet, hvilket går utover faserespons – og dermed inntrykket av stereoperspektiv, men også rytme og dynamikk fra mellomtonen og oppover – som i utgangspunktet jo skulle være fordelen med nettopp mange små elementer. Dette hevder McIntosh å ha løst med en teknikk de kaller Progressive Inductance Control, som skal eliminere såkalt kameffekt i punktkilde (point source) høyttalerdesign. XR200 er nemlig punktkilde, selv om plasseringen av elementene minner om en ”line source”-konstruksjon.

Basselementene
Tre åttetommers bassmembraner har til sammen samme areal som en fjortentommer. Fordelen er økt frekvensrespons med lavere forvrengning, og de lange, lavfrekvente lydbølgene har ikke samme problem med faseforskyvning som høyere frekvenser. Basselementene benytter kåper av aluminium i sine magnetiske kretser, som skal resultere i en mer lineær magnetisk strøm (fluks) rundt talespolen. Eller på norsk: en jevnere bassrespons med lav forvrengning. Og det uansett om du spiller dundrende høyt eller hviskende lavt.

Bassrefleks
Høyttaleren er av typen bassrefleks og har en stor bassport pekende oppover fra baksiden, med en glippe opp til topplaten. Det ser spesielt ut, men kan gjøre at luften fra høyttalerkabinettet spres jevnere i rommet, og gjøre høyttalerne enklere å plassere med tanke på bak- og sidevegger. Kanskje.

Gigantisk, fysisk lyd
Plassert etter ren intuisjon, rundt 70 cm fra sidevegger og bakvegg og vinklet litt inn mot midten byr høyttalerne på en vanvittig vegg av gromlyd! Trommer dundrer løs, alle bassinstrumenter runger heftig, og sangstemmer står ut som den største selvfølge.

Det jeg savner, er en litt strammere bass, det kommer noen etterdønninger spesielt i de dypeste tonene, og bedre fokus i midten av stereobildet. Jeg er vant til at sangstemmer står mer sentrert i midten, i stedet males de her utover et større område.

Her kreves mer nøyaktig plassering. Lenger inn mot veggene vil bassen bli slappere, men fyldigere. Ikke det jeg søker. Derimot får jeg det jeg vil ha når jeg trekker dem rundt en meter fra bakveggen og 80 cm fra sideveggene. Høyttalerne vinkles ganske kraftig inn, bare så vidt at jeg fortsatt ser innsiden av dem.

Det åpner seg
Etter å ha funnet den riktige plasseringen, er det nesten som om noen har strammet til lydbildet med skiftenøkkel. Spesielt i bassregisteret, som er ekstremt fysisk og hardtslående, men uten dønningene som kom tidligere.

  • Treveis bassrefleks
  • Frekvensrespons: 20 Hz – 45 kHz
  • Impedans / følsomhet: 8 ohm / 86 dB (1W/1m)
  • 7 x 3/4” diskanter
  • 12 x 2” mellomtoner, invertert dome
  • 3 x 8” basser
  • Utførelse: svart pianolakk
Pris: 195000,-

Les også

9 rimelige lydplanker

Det er lite man får gjort med fysiske lover. En flat TV gir alltid flat lyd! Man kan argumentere at lyden er halve opplevelsen, og nettopp derfor anbefaler vi på det sterkeste å oppgradere til ekstern lyd. Selv om Disney har kjøpt opp Star Wars-franchisen har man ikke lyst til at Darth Vader skal låte som Mikke Mus …Heldigvis trenger det ikke å…

Tangent X6BT Phono

Blant gulvhøyttalere er Tangent X6BT fortsatt forholdsvis "partnervennlig" – og i samme format som f.eks. Dali…

JBL Bar 3.1

JBL Bar 3.1 er ikke til å kimse av, når man ser subwooferen med sitt undersidemonterte basselement på hele 10…

Sony HT-XF9000

Dette er Sonys rimeligste lydplanke som simulerer lyd i høyden, for å gi ekstra størrelse på lydbildet fra filmer…

Philips Fidelio B1/12

Fidelio B1 vil med sin bredde på 40 cm aldri se dominerende ut, uansett hvilken TV den plasseres under. Subwooferen…

Yamaha YAS-207

Yamaha har lang erfaring med å lage lydplanker som simulerer ekte surroundlyd, og enkelte av kreasjonene har imponert oss stort. Med YAS-207 brukes for første gang DTS Virtual:X som surroundsimulator, som forsøker å innbille oss at lydbildet også har en høydedimensjon.HDMI-inngangen støtter 4K bildesignaler fullt ut, men et tydelig display…

Panasonic SC-HTB250

Panasonic SC-HTB250 er en smal lydplanke, som passer med små TV-er. Den trådløse, slanke subwooferen passer under…

Samsung HW-N660

HW-N660 støtter 4K-video fra Blu-ray via HDMI-inngangen, og den bretter ut lyden også i høyden, for å gi en ekstra…

LG SJ8

LG SJ8 er bredest i testen, og tar seg bra ut med store TV-er. Den er slank og elegant, og den er brukervennlig med…

Klipsch RSB-6

Utseendet er røft og maskulint, med en lengde som best matcher TV-er på 46 tommer eller større. Lydplanken har HDMI-inngang som støtter HDCP 2.2 og dermed alle nyeste videooppløsninger. Den mangler derimot display, så man må tett på for å se inngang og lydmodus. Det blir ikke bedre av den lille og kjipe fjernkontrollen. Lydkvalitet Dialoger på…

DALI Spektor 2

Det er spennende å teste de nyeste superhøyttalerne. Men uansett hvor banebrytende high-end-teknologiene måtte…

JBL Boombox

Vi har testet mange av JBLs portable høyttalere, som den basstunge JBL Flip 4 og den smarte JBL Charge 3. Med JBL…

Vooni Boombox

Når man pakker opp Vooni Boombox blir man faktisk litt lattermild. Den er så stor at man tror det er en spøk. Så…