annonse
annonse

Martin Logan Electromotion ESL

Drømmehøyttaleren du har råd til

Martin Logan Electromotion er et av de mest oppsiktsvekkende knallkjøpene på lenge. Så mye spilleglede kombinert med ettertraktede hi-fi egenskaper, som gjennomsiktighet, fokus, 3D-lydbilde og lynrask dynamikk, er det få høyttalere i denne klassen som matcher.

Pluss
Bunnløs spilleglede Supernøytrale Lynrask dynamikk
Minus
Kun sort utførelse Fint lite dypbass

Hvis man blir hektet på elektrostathøyttalere, er det vanskelig å gå tilbake til noe annet. Det er noe med den ufargede, gjennomsiktige og luftige lydgjengivelsen, som ikke slipper taket i sjelen. I hvert fall når det gjelder de vellykkede av arten. En sær, kompleks konstruksjon, men også genialt enkel idé. Som når den lykkes, fungerer fantastisk godt, og kan føre til rene besettelsen.

Selv ble jeg hektet av Quads legendariske ESL-63, som jeg eide i mange år. Den søm- og vektløse mellomtonen et par 63-er besitter, er det fremdeles mange som er på jakt etter, i andre høyttalere. Som helst skal løse 63-ens to mest merkbare problemområder. Dypbass og lydtrykk.

Amerikanske MartinLogan har prøvd mange ganger. Noen ganger har de lykkes også. Enkelte ganger har de faktisk skapt historie med fenomenale høyttalere som Summit X, SL3, Monolith, CLS og CLX. Men høyttaleren som startet det hele for alvor, i 1992, het Aerius.

Som de aller fleste høyttalerne fra ML, CLS unntatt, var det en hybrid konstruksjon. Det vil si at den kombinerte et konvensjonelt basselement i et eget kabinett, med en elektrostatmembran spent opp i en vertikal ramme på toppen.

Elektrostatelementet

Aerius var rimelig, relativt sett, ikke alt for stor, og heller ikke for vanskelig å drive for forsterkere. Den ble en suksess, og levde i oppgradert versjon i mange år. Senere har utvalget av hybridhøyttalere fra ML økt, og på mange måter er den slanke ElectroMotion ESL den spirituelle arvtageren til Aerius.

Homogen hybrid
For drøye 20.000 kroner får man en høyreist, men slank høyttaler. Vekten er relativt lave 16 kilo, og de kan plasseres på parketten med gummibeskyttelse på de justerbare piggene under basskassen. Som de andre hybride ML-høyttalerne, forener ElectroMotion, eller bare EM blant kjente, to ulike driftsformer: En konvensjonell 20 cm bassenhet i et eget bassreflekskammer, gjengir alle frekvenser i bassområdet, mens resten av musikkens frekvenser gjengis av et vertikalt elektrostatelementet spent opp i en buet aluminiumsramme.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Det forovervendte basselementet rekker fra 42 til 500 Hz. Hvor et patentert delefilter slipper resten av musikken gjennom elektrostaten. Helt til 22 kHz i diskanten. Den buede elektrostaten har ikke noe delefilter, og er således fri for faseproblemer og spiller sømløst over et stort område. Den dekker forresten et område på 22 x 71 cm, ganske stor membranflate altså.  I motsetning til mange andre elektrostatiske høyttalere, passer EM nesten sammen med alle forsterkere. De er relativt effektive med 91 dB følsomhet, og ikke så verst lette å drive med en impedans på 6 ohm. Ikke dykker motstanden  faretruende dypt øverst i diskanten for forsterkeren, som fint klarer å hanskes med 1,6 ohm ved 20 kHz. Disse kan du drive fint med en potent 50-100 W forsterker.

Øredøvende jubel
Siden de ikke er så omfangsrike, er det neppe noe problem å finne plass til dem. Først satte jeg dem knappe 50 cm fra bakveggen (målt fra fronten på høyttaleren). I mitt rom ga det meg en ubalanse i bassen, som forsvant da jeg mer enn doblet avstanden. Men da ble det for slank bass. Så jeg endte opp på 91 cm. Da ble balansen i bassen perfekt. Deretter rettet jeg dem opp ved å skru de bakerste piggene noen omdreininger. Til slutt vinklet jeg dem akkurat så mye innover, at elektrostatmembranens innerste tredjedel pekte rett på meg når jeg satt midt i sofaen. Først ut var Hegels glimrende H70 forsterker, som enkelt klarte å drive høyttalerne. Men ikke ga meg det frasparket jeg følte bodde i høyttalerne. Deretter vekslet jeg mellom Musical Fidelitys nydelige 35 W AMS 35i og 350 W kraftige McIntosh MA7000. Da satt det som en kule i våt betong. Til øredøvende jubel fra mitt musikkelskende hjerte.

20 cm basselement

For moro skyld lekte jeg med Ayres 200 W VX-R effektforsterker, til 140.000 kroner. Gjett om det blåste støvet av hyllene! Man må ikke spandere all verdens på forsterker til EM-høyttalerne. En Hegel H100, Anthem I225 eller kanskje Primare I32, skulle jeg mene er interessante alternativer.

Det er bemerkelsesverdig hvor mye informasjon de klarer å hente ut av CD-er. Mange ganger dyrere høyttalere jeg kjenner, har ikke disses enorme gjennomsiktighet. Ikke detaljrikdommen heller. Fleet Foxes Helplessness Blues, er ikke en innspilling med spesielt god lyd. Likevel spiller høyttalerne overbevisende friskt, og leverer et dypt og tydelig fokusert lydbilde. Hvor jeg enkelt hører de mange vokalharmoniene som ligger under lead vokalen. For ikke å snakke om små detaljer, som andre høyttaler i denne prisklassen ikke får frem.

Finfine nyanser og dybden i klangfarger, som fra Mendelssohns fiolinkonsert i E-moll med Viktoria Mullova og Academy of St Martin in the fields, kliinger så vektløst og ufarget ut i rommet, at det er en pur glede å lytte til. Innspillingen er litt tørr, og har ikke den dybden som mange klassiske innspillinger kan ha. Men, her får jeg tydelig frem mer enn bare fornemmelsen av opptaksrommets størrelse. Samtidig er lydbildet stort og stereoperspektivet solid plantet, men bredden i lydbildet er ikke høyttalernes fremste styrke.

John McLaughlins The Heart of Things, Live in Paris, er det adskillig mer trøkk i. Smekk den i spilleren og skru opp volumet, for disse høyttalerne kan bedra. De spiller nemlig høyere, tøffere med mye bedre dynamisk kontrast, enn de gamle Aerius-ene noen gang gjorde. De går riktignok ikke dypt i bassen, men bassen er potent og mektig i massevis for et så lite element. Selv med ganske mye pådrag, er det lite som vitner om at høyttalerne skal miste grepet. På spor som Fallen Angel og The Divide, føles det som å sitte på første rad. Man går ikke glipp av en eneste detalj. Bassen masserer magemusklene, mens håret blafrer og ørene strekker seg mot musikken. Det er engasjement på sitt ypperste.

Slank, gulvstående, og elegant musikkformidler av rang.

Konklusjon
Martin Logans budsjetthøyttaler ElectroMotion, lyder ikke som en billighøyttaler full av kompromisser. Den har riktignok ikke veldig bred horisontal spredning i bassen, ikke går bassen kjellerdypt – og det er begrenset hvor høyt den klarer å spille i et stort rom. Men til drøye 20.000 kroner, nøler jeg ikke med å si at dette er et av de mest oppsiktsvekkende knallkjøpene på lenge. Så mye spilleglede kombinert med ettertraktede hi-fi egenskaper, som gjennomsiktighet, fokus, 3D-lydbilde og lynrask dynamikk, er det få høyttalere i denne klassen som matcher. ElectroMotion er ikke bare et kupp, det er kanskje en av de beste MartinLogan-høyttalerne i relativt beskjeden prisklasse, på 20 år.

 

Hvis man blir hektet på elektrostathøyttalere, er det vanskelig å gå tilbake til noe annet. Det er noe med den ufargede, gjennomsiktige og luftige lydgjengivelsen, som ikke slipper taket i sjelen. I hvert fall når det gjelder de vellykkede av arten. En sær, kompleks konstruksjon, men også genialt enkel idé. Som når den lykkes, fungerer fantastisk godt, og kan føre til rene besettelsen. Selv ble jeg hektet av Quads legendariske ESL-63, som jeg eide i mange år. Den søm- og vektløse mellomtonen et par 63-er besitter, er det fremdeles mange som er på jakt etter, i andre høyttalere. Som helst skal løse 63-ens to mest merkbare problemområder. Dypbass og lydtrykk. Amerikanske MartinLogan har prøvd mange ganger. Noen ganger har de lykkes også. Enkelte ganger har de faktisk skapt historie med fenomenale høyttalere som Summit X, SL3, Monolith, CLS og CLX. Men høyttaleren som startet det hele for alvor, i 1992, het Aerius. Som de aller fleste høyttalerne fra ML, CLS unntatt, var det en hybrid konstruksjon. Det vil si at den kombinerte et konvensjonelt basselement i et eget kabinett, med en elektrostatmembran spent opp i en vertikal ramme på toppen. [caption id="attachment_27486" align="alignnone" width="460"] Elektrostatelementet[/caption] Aerius var rimelig, relativt sett, ikke alt for stor, og heller ikke for vanskelig å drive for forsterkere. Den ble en suksess, og levde i oppgradert versjon i mange år. Senere har utvalget av hybridhøyttalere fra ML økt, og på mange måter er den slanke ElectroMotion ESL den spirituelle arvtageren til Aerius. Homogen hybrid For drøye 20.000 kroner får man en høyreist, men slank høyttaler. Vekten er relativt lave 16 kilo, og de kan plasseres på parketten med gummibeskyttelse på de justerbare piggene under basskassen. Som de andre hybride ML-høyttalerne, forener ElectroMotion, eller bare EM blant kjente, to ulike driftsformer: En konvensjonell 20 cm bassenhet i et eget bassreflekskammer, gjengir alle frekvenser i bassområdet, mens resten av musikkens frekvenser gjengis av et vertikalt elektrostatelementet spent opp i en buet aluminiumsramme. Det forovervendte basselementet rekker fra 42 til 500 Hz. Hvor et patentert delefilter slipper resten av musikken gjennom elektrostaten. Helt til 22 kHz i diskanten. Den buede elektrostaten har ikke noe delefilter, og er således fri for faseproblemer og spiller sømløst over et stort område. Den dekker forresten et område på 22 x 71 cm, ganske stor membranflate altså.  I motsetning til mange andre elektrostatiske høyttalere, passer EM nesten sammen med alle forsterkere. De er relativt effektive med 91 dB følsomhet, og ikke så verst lette å drive med en impedans på 6 ohm. Ikke dykker motstanden  faretruende dypt øverst i diskanten for forsterkeren, som fint klarer å hanskes med 1,6 ohm ved 20 kHz. Disse kan du drive fint med en potent 50-100 W forsterker. Øredøvende jubel Siden de ikke er så omfangsrike, er det neppe noe problem å finne plass til dem. Først satte jeg dem knappe 50 cm fra bakveggen (målt fra fronten på høyttaleren). I mitt rom ga det meg en ubalanse i bassen, som forsvant da jeg mer enn doblet avstanden. Men da ble det for slank bass. Så jeg endte opp på 91 cm. Da ble balansen i bassen perfekt. Deretter rettet jeg dem opp ved å skru de bakerste piggene noen omdreininger. Til slutt vinklet jeg dem akkurat så mye innover, at elektrostatmembranens innerste tredjedel pekte rett på meg når jeg satt midt i sofaen. Først ut var Hegels glimrende H70 forsterker, som enkelt klarte å drive høyttalerne. Men ikke ga meg det frasparket jeg følte bodde i høyttalerne. Deretter vekslet jeg mellom Musical Fidelitys nydelige 35 W AMS 35i og 350 W kraftige McIntosh MA7000. Da satt det som en kule i våt betong. Til øredøvende jubel fra mitt musikkelskende hjerte. [caption id="attachment_27487" align="alignnone" width="460"] 20 cm basselement[/caption] For moro skyld lekte jeg med Ayres 200 W VX-R effektforsterker, til 140.000 kroner. Gjett om det blåste støvet av hyllene! Man må ikke spandere all verdens på forsterker til EM-høyttalerne. En Hegel H100, Anthem I225 eller kanskje Primare I32, skulle jeg mene er interessante alternativer. Det er bemerkelsesverdig hvor mye informasjon de klarer å hente ut av CD-er. Mange ganger dyrere høyttalere jeg kjenner, har ikke disses enorme gjennomsiktighet. Ikke detaljrikdommen heller. Fleet Foxes Helplessness Blues, er ikke en innspilling med spesielt god lyd. Likevel spiller høyttalerne overbevisende friskt, og leverer et dypt og tydelig fokusert lydbilde. Hvor jeg enkelt hører de mange vokalharmoniene som ligger under lead vokalen. For ikke å snakke om små detaljer, som andre høyttaler i denne prisklassen ikke får frem. Finfine nyanser og dybden i klangfarger, som fra Mendelssohns fiolinkonsert i E-moll med Viktoria Mullova og Academy of St Martin in the fields, kliinger så vektløst og ufarget ut i rommet, at det er en pur glede å lytte til. Innspillingen er litt tørr, og har ikke den dybden som mange klassiske innspillinger kan ha. Men, her får jeg tydelig frem mer enn bare fornemmelsen av opptaksrommets størrelse. Samtidig er lydbildet stort og stereoperspektivet solid plantet, men bredden i lydbildet er ikke høyttalernes fremste styrke. John McLaughlins The Heart of Things, Live in Paris, er det adskillig mer trøkk i. Smekk den i spilleren og skru opp volumet, for disse høyttalerne kan bedra. De spiller nemlig høyere, tøffere med mye bedre dynamisk kontrast, enn de gamle Aerius-ene noen gang gjorde. De går riktignok ikke dypt i bassen, men bassen er potent og mektig i massevis for et så lite element. Selv med ganske mye pådrag, er det lite som vitner om at høyttalerne skal miste grepet. På spor som Fallen Angel og The Divide, føles det som å sitte på første rad. Man går ikke glipp av en eneste detalj. Bassen masserer magemusklene, mens håret blafrer og ørene strekker seg mot musikken. Det er engasjement på sitt ypperste. [caption id="attachment_27488" align="alignnone" width="460"] Slank, gulvstående, og elegant musikkformidler av rang.[/caption] Konklusjon Martin Logans budsjetthøyttaler ElectroMotion, lyder ikke som en billighøyttaler full av kompromisser. Den har riktignok ikke veldig bred horisontal spredning i bassen, ikke går bassen kjellerdypt – og det er begrenset hvor høyt den klarer å spille i et stort rom. Men til drøye 20.000 kroner, nøler jeg ikke med å si at dette er et av de mest oppsiktsvekkende knallkjøpene på lenge. Så mye spilleglede kombinert med ettertraktede hi-fi egenskaper, som gjennomsiktighet, fokus, 3D-lydbilde og lynrask dynamikk, er det få høyttalere i denne klassen som matcher. ElectroMotion er ikke bare et kupp, det er kanskje en av de beste MartinLogan-høyttalerne i relativt beskjeden prisklasse, på 20 år.  
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Hybrid elektrostat
  • 71 cm elektrostatmembran
  • 20 cm basselement
  • 42 – 22.000 Hz ± 3dB frekvensområde
  • 132,2 x 22,9 x 41,4 cm,
Pris: 22495,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
5 partyhøyttalere

Maksimal bass for maksimal fest

Her er de mest høylytte trådløse høyttalerne som setter fart på hjemmefestens dansegulv.

Duell
Smartklokker – Huawei vs. Samsung

Smartklokkeduell: Kina vs. Korea

Både Huawei og Samsung er klar med nye smartklokker med fokus på fitness og trening. Vinneruret er også det smarteste.

Lovende lyd fra B&W

Vi har hørt på Formation-høyttalerne

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Formation: Trådløse high-end høyttalere fra B&W

Bowers & Wilkins overrasker med en komplett ny serie med trådløse høyttalere - snakker vi en ny Sonos-killer?

Acer går etter Apple

New York: Etter stor suksess med gaming-PCer, ønsker Acer nå å tiltrekke seg de kreative brukerne.

gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

Samsung Galaxy Fold kan bestilles 26. april

Norge er blant de første landene i verden hvor Samsung Galaxy Fold kommer for salg. Prisen? 21.000 kroner.

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

annonse
test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×