: Inception

Christopher Nolan befester sin posisjon som en av nåtidens mest spennende og vågale regissører med den svært overraskende og vitale thrilleren Inception.

Publisert 09.02.11 - 14:39
Inception

Vi kastes ut i en film der det er vanskelig å skille mellom virkeligheten og drømmeverdenen, i det Cobb (DiCaprio) og hans team setter i gang med å, i søvne, manipulere sinnet til sine utvalgte ofre – det hele foregår mens de selv styrer og er tilstede i offerets drøm.

Nolan er manusforfatter, produsent og regissør, og trekker her bl.a. veksler på filmer så forskjellige som The Matrix, Til Huttetuenes land, Shutter Island og Ørneredet! Om du fikk hakeslipp av spesialeffektene i The Matrix og ikke skjønte et kvidder av den ”alternative” verden, så velkommen til Inception! Nolan leker med oss i det han hopper fra drøm til virkelighet og frem og tilbake i tid, samtidig som nye drømmer hopper fra den ene settingen mer absurd og forskjellig fra den andre. Vi går fra lavmælt drama til den reneste actionfilmen i vinterlandskap i reneste Ørneredet-stil, for så å befinne oss i en futuristisk, øde og gold storby – full av tomme høyhus. Det hele med et subtilt bakteppe der DiCaprio (som i Shutter Island) sliter med å akseptere sin fortid med sin kone og barn – der vi seere etterlates i uvisshet om hva som er drøm og virkelighet.

Teknisk er Inception rett og slett briljant, men fantastisk klipp, foto og lyssetting. I tillegg har han samlet sammen et lag av karakterskuespillere som man ikke umiddelbart ser for seg i samme film. DiCaprio befester nok en gang at han er en av våre ledende karakterskuespillere i rollen som ”drømmegeniet” Cobb, en mann som har en fortid han gjør sitt beste for å dekke over. Og Marion Cotillard (Piaf), Ellen Page, Ken Watanabe og Joseph Gordon Levitt gir oss alle svært troverdige karakterer; jo visst får de en enklere jobb med et intrikat og utmerket manus, men her stiller de i en eliteklasse. Det eneste vi finner å trekke for er enkelte vel fikse løsninger i plottet, men dette blir kun pirk. Vi garanterer at du vil bli sjokkert, overveldet, fascinert, skremt, opphisset og lattermild av denne sci-fi-thrilleren som så til gangs går sine egne veier. En soleklar sekser, og en av fjorårets aller, aller beste filmer!

Lydsporet er simpelthen en opplevelse i seg selv, og våre kraftige JBL-høyttalere får virkelig kjørt seg, for dette er en film full av lyd – og for en herlig lyd! Billedkvaliteten er også meget bra, men mangler det siste lille på skarpheten for å oppnå full score. I bonusmateriell er det interaktivitet der man kan gå bak de mest spennende scenene mens filmen går, samt BD Live. Det hele interessant og bra, men vi savner en helhetlig bakomfilm samt et løpende kommentarspor.

Inception

• Release: 8. desember
  • Regi: Christopher Nolan