: Captain Phillips

Tom Hanks spiller hovedrollen i dette høyst aktuelle og hyppig omtalte dramaet som baserer seg på virkelige hendelser fra en skipskapring utenfor Somaliakysten i 2009. Regien er ved Paul Greengrass, og resultatet er gjenkjennelig realistisk og fordømt bra.

Publisert 24.03.14 - 11:59
Captain Phillips

Filmen Captain Phillips skildrer hendelsene rundt kapringen av det amerikanske lasteskipet Maersk Alabama av somaliske pirater i 2009. Tom Hanks spiller hovedrollen som skipets kaptein Richard Phillips som blir satt på en enorm prøve da hans eget og mannskapets liv plutselig står i fare etter at den somaliske lederen Muse (Barkhad Abdi) og hans gruppe på fire går til væpnet angrep. Phillips prøver å løse krisen ved å tilby seg selv som gissel, mot at piratene lar skipet og mannskapet gå. Situasjonen utløser en massiv operasjon fra det amerikanske forsvaret og en uutholdelig tilværelse for både piratene og kapteinen i mange dager.

Regissør Paul Greengrass (United 93, Green Zone) har tidligere vist sine ferdigheter i filmfaget spesielt når det kommer til presentasjoner av intense og realistiske hendelser. Med håndholdt kamera og foto av Barry Ackroyd (The Hurt Locker) er det få som mestrer stilen så godt. Med Captain Phillips gjør han en av sine beste filmer så langt og skaper et ekstremt spennende, nyansert og intenst drama med skuespillerprestasjoner på høyt nivå.

Tom Hanks er som alltid meget god og har blitt nominert til Oscar for beste mannlige hovedrolle. Det mest imponerende er riktignok utførelsen til Barkhad Abdi som har blitt belønnet med en Oscarnominasjon for beste mannlige birolle. Abdi har aldri gjort skuespill før og er en somalisk-amerikansk sjåfør fra Minnesota (!) – han gjør en skremmende god figur! Likevel er det nok den stramme regien til Greengrass som må roses mest og som gjør filmen så bra. Han bestemte blant annet at skuespillerne som portretterer piratene ikke skulle møte mannskapet før de faktisk kaprer skipet i filmen for å skape ekstra spenning mellom dem. Det er en sjelden dedikasjon og som har gitt resultater. Ellers er alt filmet ombord på et ekte skip som gir en økt realisme og tilstedeværelse i filmfortellingen. Her er det lite å trekke for – en triumf innen sin genre som belønnes med seks stjerner.

Filmen er et kupp på Blu-ray og gis en varm anbefaling! Den har en time med meget interessant ekstramateriell samt et bra kommentarspor. I tillegg har den et utrolig bra bilde som er mastret i 4K og et tilhørende gnistrende lydspor (dts-MA 5.1)!

Captain Phillips

• Release: 19. februar 2014   Regi: Paul Greengrass
  • Med: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Catherine Keener, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali