Anmeldelse: Game of Thrones, sesong 4

Åpent og uavklart

Etter nedslaktingen under «The Red Wedding» i sesong 3, ligger nå mye åpent og uavklart i det fjerde sesong av den storslagne Game of Thrones tar til. Klarer fjerdesesongen å leve opp til de store forventningene etter forrige klassikersesong?

Publisert 19.03.14 - 10:58
Game of Thrones, sesong 4

I de tre trailerne som er sluppet før lanseringen av sesong 4 (premiere 7. april) har det vært mye fokus på Daenerys Targaryen, hevn og renkespill og hemmeligheter med nye (uventede?) allianser. Lyd & Bilde har vært så heldige å motta de tre første episodene av sesong 4, denne anmeldelsen baserer seg dermed utelukkende på 30 % av sesongen.

Vi var fra oss av begeistring over tredjesesongen (som ble lansert på Blu-ray den 17. februar i år), der karakterene endelig fikk tid til å utvikle seg, det var mye mer fokus på spillet, bedraget i kulissene, overraskende vendinger og en subtil utvikling i serien fra de to foregående sesongene. Her var det ny mark som ble trådt.

Game of Thrones season 4 1000

Forfatteren R.R. Martin (som har skrevet bokserien A Song of Ice and Fire; fem av syv bøker er utgitt) er så visst ingen skribent som er redd for å «kill his babies»; noe vi til gangs fikk se mot slutten av første sesong da Ned Stark hodeløs rullet ut av serien. Plottet er svært fascinerende, medrivende og (viktigst av alt) det evner å overraske gang på gang. Game of Thrones er så langt i fra konvensjonell historiefortelling i TV-serier som man kan komme. Med alt dette i bakhodet satte vi oss ned foran lerretet og satte i gang fjerde sesong.

Les anmeldelsen av sesong 1 her!

Les anmeldelsen av sesong 2 her!

Les anmeldelsen av sesong 3 her!

GOT4_9

Dypt nede under slottet i hovedstaden King’s Landing befinner smeden og Tywin Lannister (Charles Dance) seg, to unike sverd støpes – av intet annet enn valyriansk stål. Et sverd til den hjemvendte «fortapte sønnen» Jamie (Nikolaj Coster-Waldau), og et sverd til barnebarnet, den ufordragelige, kong Joffrey (Jack Gleeson) som skal gifte seg med sin Margaery Tyrell. Alliansen mellom Lannisterne og Tyrellene er en ren maktpåliggende, realpolitisk, allianse, som egentlig begge familier holder seg for nesen mens de inngår. Lannisterne sikrer seg en viktig alliert samt penger i statskassen for å drive krigen videre og kontrollen over de syv kongedømmene. Tyrellene får innflytelse på høyeste hold. Etter sist sesong er de fleste av fiendene nedkjempet, men Lannisterne kan langt fra føle seg sikre eller trygg på endelig seier…

GOT4_12

Mens de siste planer legges for storslått kongebryllup i hovedstaden reiser fortsatt den yngste datteren til Starks, Arya (Maisei Williams), rundt på vidvanke sammen med sin kidnapper «The Hound». Stadig på jakt etter fluktmuligheter, samtidig som hun blir mer og mer selvstendig og etter hvert nærmest danner en nødvendig «allianse» med sin fangevokter. Eldstedatteren, Sansa, derimot, er langt mindre fri, der hun sitter «fanget» i hovedstaden med dvergprinsen Tyrion (en glimrende Peter Dinklage) som nybakt husbond. Knust av sorg etter familieslakten stenger hun seg inne.

GOT4_13

I det Tormund Giantsbane (vår egen Kristofer Hivju) og hans tropp av villmenn og odde allierte forbereder seg på det stor slaget mot Muren, har den hjemvendte, incestuøse, prins Jamie problemer med familien. Han avvises av sin tidligere elskerinne (sin egen søster!) og faren ønsker å sende ham bort for å vokte over Casterly Rock; for med én hånd er han ikke lenger brukbar som soldat. Jamie nekter, og legger seg i hardtrening for å overkomme sitt handicap.

GOT4_5

Som ny hovedkarakter stepper den kåte prins Oberyn (Pedro Pascal) inn i manesjen. Som gjest i det kommende kongebryllupet gjør han seg så visst markert i hovedstaden. Og med et dyptfølt hat mot Lannisterne er det ingen som vet hvor de har sin uregjerlige gjest. En person det garantert blir spennende å følge utover sesongen!

GOT4_14

Fortsatt på sidelinjen til de store begivenheter befinner Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) seg. Dragen har vokst seg store, og det samme har hennes enorme hær av frigitte slaver. Hun forsetter å legge byer under seg, mens hun vinner slavene over på sin side – og med voksende hær, og selvtillit, kan hun nå så langt hun vil, eller?

GOT_27

Skal vi ta de tre første episodene (av 10) fra fjerdesesong som standard for sesong 4 kan vi så avgjort vente oss mer av det samme vi har fått de foregående sesongene. Budsjettet har nok økt en del, noe som ikke minst merkes på mer omfattende bruk av storslåtte spesialeffekter, og spenningsnivået skrus stadig noen hakk nærmere klimaks. Forfatteren, og serieskaperne, forsetter med å forbløffe oss med plottvister og uventede hendelser, skuespillet holder særdeles høy klasse og den rike språket byr på mange herlige, sarkastiske og bitende dialoger; noe ikke minst Tywin står i spissen for.

GOT4_10

Musikken er, passende, svulstig, foto og det herlige landskapet er slående vakkert og nydelig fotografert. Det, ispedde en fast og stram regi og en godt timet dramaturgisk utvikling er med på å sikre dette eposet (med forbehold om at vi kun har sett tre episoder) fem solide stjerner.

Få med deg de tre trailerne for sesong 4 som allerede er sluppet:

Les om, og se, den første traileren til sesong 4 her!

Les om, og se, den andre traileren til sesong 4 her!

Les om, og se, den tredje traileren til sesong 4 her!

GOT4_25

Lyd- og billedkvaliteten på vårt tilsendte anmeldereksemplar (som er work-in-progress, og dermed heller ikke et 100 % ferdigstilt produkt) er under enhver kritikk. Derimot vet vi at HBO leverer varene når det kommer til teknisk kvalitet, så forvent topp kvalitet på både lyd og bilde nå du logger deg inn på HBO Nordic den 7. april. DVD-ene inneholder heller intet bonusmateriell, så dette får vi komme tilbake til høsten når sesong 4 slippes på Blu-ray.

GOT4_7

Har du ennå ikke fått nok? Få med deg alt om den kommende «Game of Thrones: The Exhibition» som kommer til Oslo (Posthallen) 26.-30. april!

GOT4_17