Nyhet

Sennheiser lover oppslukende lyd i CUPRA Tavascan

Med 12 høyttalere og avansert lydprosessering fra Sennheiser, lover CUPRA Tavascan en heftig lydopplevelse. Men får den Atmos-lyd, mon tro?

Den nylig lanserte CUPRA Tavascan er en sportslig kupé basert på Volkswagens MEB-plattform, og når CUPRA skulle designe et lydsystem til den spreke nye bilen henvendte de seg til ingen ringere enn Sennheiser.

Sennheiser er et kjent navn blant hi-fi entusiaster, med en årelang tradisjon innen kresne hodetelefoner og ørepropper, og ikke minst avanserte lydplanker som Ambeo og Ambeo Max. Den siste tiden har de også beveget seg inn i billydens verden.

Samarbeidet mellom Sennheiser og CUPRA er en perfekt match ifølge de to produsentene.

-Begge merkene deler en dyp lidenskap for musikk som en integrert del av deres merkevareidentitet. Gjennom dette partnerskapet tar vi sikte på å frigjøre det fulle potensialet til lyd-underholdning i bilen,» sier Veronique Larcher, direktør for Sennheiser Mobility.

 

-Vi er henrykte over å ha Sennheiser om bord, med deres ekspertise i å skape innovative lydløsninger som har formet lyden av moderne underholdning og gitt selskapet et godt rykte som det foretrukne produktet for musikkikoner over hele verden,» avslutter Dr. Werner Tietz, Executive Vice-President for FoU ved CUPRA.

– Ikke bare ser Tavascan bra ut, men den høres også fantastisk ut, takket være Sennheisers eksepsjonelle lydekspertise.

 

CUPRAs helektriske SUV-kupé lover en oppslukende kjøre- og lydopplevelse, med 12 høyttalere og avansert lydprosessering fra Sennheiser. (Foto: CUPRA)
Les også Overbeviser uten bakhøyttalere Sennheiser hevder deres Ambeo Soundbar Plus ikke trenger bakhøyttalere for å omringe deg med lyd. Og det stemmer, faktisk.

12 høyttalere og avansert Ambeo lydprosessering

Den helelektriske SUV-en har en 15-tommers infotainmentskjem – den største så langt i en CUPRA-modell. Og som et tilvalg kan den også leveres med et hi-fi-anlegg bestående av 12 høyttalere.

Lyd & Bilde har undersøkt saken nærmere, og det viser seg at høyttalerne kommer fra underleverandører til CUPRA, mens Sennheiser har vært involvert i selve lydbehandlingen.

Ved hjelp av programvaren AMBEO Concerto loves det en oppslukende surroundlyd. Den avanserte lydprosesseringen analyserer lydsignalet, inkludert forskjellige instrumenter og rominformasjon, og redistribuerer dem rundt om i bilen.

<
>
Med Tavascans hovedenhet kan man tilpasse lyden til sine individuelle preferanser. (Foto: Sennheiser)

Hva med Dolby Atmos surroundlyd?

Vi spurte Sennheiser om lydsystemet vil støtte populære musikktjenester som Tidal eller Apple Music, og om lydbehandlingen også tar høyde for etablerte surroundlydformater som Dolby Atmos. Her holder de to produsentene kortene tett til brystet, men i skrivende stund ser det ikke ut til at systemet får Atmos-dekoding. Mer vil nok bli kjent etter hvert som CUPRA Tavascan nærmer seg lansering, og vi får sjansen til å teste systemet!

Dette er visstnok bare begynnelsen: De to produsentene ønsker å «redefinere lydopplevelsen og flytte grensene for hva som er mulig innen billyd». Dermed kan vi nok forvente å se flere CUPRA-modeller med lyd fra Sennheiser i fremtiden.

CUPRA har allerede elbilmodellen CUPRA Born i markedet, og de nye modellene Terramar og UrbanRebel ventes innen 2025.

Les også Aller mest bil for pengene Cupra Born er den tøffe tvillingen til VW ID.3. Med frekkere utseende, smidigere kjøreegenskaper – og lavere pris.
Les også Enda bedre lyd i Mercedes? Mercedes har inngått samarbeid med Apple og Universal Music for å levere den ultimate lydopplevelsen i bil.

Les videre
Exit mobile version