Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Panasonic Lumix GH5

Panasonic Lumix GH5

Panasonics råeste kamera er ikke for hvem som helst, men så er det ikke et hvilket som helst kamera.

Skrevet av / 17.03.17 - 09:18
Panasonic Lumix GH5
Lasse Svendsen

La meg fjerne all tvil. Dette er et av de beste kameraene der ute nå, uansett kategori, men det er ikke et kamera for hvem som helst. Skal du få mest mulig ut av Panasonic Lumix GH5, er det en fordel med erfaring.

Man kan selvsagt gi det til en nybegynner, som sikkert får finfine bilder med kameraet, men på samme måte som en sportsbil er raskere med en erfaren sjåfør, er dette kameraet på sitt beste når man vet hva man gjør.

Grunnen til det er like enkel som den er komplisert. Lumix GH5 er fullstappet med avansert teknologi, særlig på videosiden, og det er et komplekst kamera å bruke.

Kameraet er det femte i rekken av Panasonic profforienterte systemkameraer. Det startet med Lumix GH1 i 2009, sammen med Canon EOS 5D mark II, var det det første systemkameraet med seriøse videomuligheter.

Det var i HD-tiden, hvor 1080-video var det store. Nå har både Panasonic og Canon gått over til 4K-video, og som GH4 før det har også GH5 4K DCI og UHD-videoopptak.

GH5 er så avansert at vi er nødt til å ta for oss det viktigste ved kameraet. Å gå gjennom alle menyvalgene og innstillingsmulighetene, vil dekke flere kapitler, så her skal vi vurdere egenskapene, ytelsen og bilde- og videokvaliteten.

På en lukket visning i 2016, snakket vi med Panasonics Michiharu Uematsu, som fortalte at GH5 ikke bare er den naturlige etterfølgeren til de kritikerroste GH4, men den største oppgraderingen i serien siden 4K ble introdusert.

(Foto: Produsenten)

Her er noen av funksjonene:

Wi-Fi/NFC
Bluetooth
6K-stillbilder
4K-video UHD/DCI 10-bit/400 Mbps 30/24p
DFD-fokus
8 cm vribar pekeskjerm
3,68 Mp søker
12 bilder/s, 9 bps m. kont. autofokus
Femaksers bildestabilisator
To SD-kortplasser UHC-II
410 b/batteritid, 1000 med strømsparing
Værtettet kamerahus

(Foto: Produsenten)

Noen av de viktigste egenskapene i det nye kameraet er, innebygget femaksers bildestabilisator som fungerer i tandem med optisk stabilisator (kun Panasonic-optikk), 6K-stillbilder fra 30 fps opptak i 18 megapiksler, 4K-stillbilder fra 60 fps, 4K-video samplet fra alle fotosensorene (gir høyere filkvalitet), 10-bits video internt (finere graderinger), auto ISO under opptak, fullstørrelse HDMI-kontakt og en stor elektronisk søker med 3,68 Mp oppløsning.

Puh!

Ikke småtterier, og vi har så vidt skrapet i overflaten på alle egenskapene til kameraet.

Det er verdt å nevne at de nærmeste konkurrentene til GH5, de med likest egenskaper, er Olympus OMD EM1 II, Canon EOS 5D Mark IV, Nikon D500, Sony a7s II og Fujifilm X-T2.

Avansert video

Selv om det er fristende å gå rett på bildekvaliteten, må vi ta for oss videoegenskapene. Hvert fall de viktigste av dem. Dette er tross alt et fullblods videokamera, for viderekomne så vel som profesjonelle.

Det solide, værtettede kamerahuset er endret sammenlignet med forgjengeren. Kameraet har vokst i alle retninger. Det har gitt plass til en stor HDMI-kontakt, større knapper, større innstillingshjul og et mye bedre håndgrep.

For ikke å glemme en vribar pekeskjerm med høy oppløsning, to SD-kortplasser og en stor søker med sylskarp oppløsning. De som er vant med GH4, vil likevel finne seg raskt til rette her, for svært få av knappene er flyttet eller endret. Bortsett fra opptaksknappen, funksjonsknappen foran og en ny styrepinne på baksiden på GH5.

(Foto: Produsenten)

Størrelsen gjør det mer brukervennlig, og det er lettere å håndtere når ekstrautstyr som Panasonics XLR-adapter DMW-XLR1 er påmontert med eksterne mikrofoner. Enn så lenge fungerer den bare på GH5, og der kan du ta opp lyden i 24-bit/96 kHz høyoppløst lydformat.

Bildebrikken uten lavpassfilter, er hentet fra Lumix GX8. Et kamera vi har skrytt av tidligere, men her er lesehastigheten sterkt forbedret, og prosessoren takler 4K-video i ubegrenset tidsrom, i følge Uematsu.

Man også kan ta opp video til et av minnekortene, så fortsetter kameraet sømløst opptak på det neste når det første er fullt. Da kan fotografen erstatte det første SD-kortet, mens opptaket pågår på SD-kort 2.

6K stillbilder

Kameraet er også i stand til å opp video i begge 4K-formatene: UHD 4K og DCI 4K (3840 og 4096 x 2160), som er tv- og kinoformatene, men det kan også ta stillbilder i 6K. Med en hastighet på 30 bilder i sekundet. Siden 6K tilsvarer 18 Mp, er det ikke noe å utsette på oppløsningen med så høy skuddhastighet. Ikke like imponerende som Olympus OMD EM1 II med 60 bilder i sekundet på full 20 Mp oppløsning kanskje, men GH5 er et enda mer avansert videokamera.

Ta for eksempel den nevnte 4K-prosesseringen av informasjon fra alle fotosensorene, som betyr null beskjæring. Det betyr ikke bare bedre filkvalitet, men at brennvidden er den samme på foto og video, bare kompensert for formatforskjellen mellom 4:3 og 16:9.

(Foto: Produsenten)

Du kan snart lagre opptakene på SD-kortene i 10-bit* med 4:2:2 video** og 24 eller 30p for høyest mulig videokvalitet, eller på en separat opptaker via HDMI med 10-bit 4:2:2 opp til 60p. En oppdatering av fastvaren i kameraet er ventet til sommeren, som gir deg 10-bit 4:2:2 med 400 Mbps videostrøm, eller 200 Mbps 10-bit 4:2:2 i 1080/60p.

* Bitdybde som beskriver antall fargegraderinger
**Mengden fargedata som registreres.

Til sommeren kommer også muligheten for å ta opp anamorf video, for å lage opptak til superbrede filmformater som kan spilles av på projektorer med anamorfe linser.

Kameraet kan også oppdateres med V-LogL gamma, en videoprofil som bevarer dynamikkomfanget, men komprimerer videofilen for enklere postprosessering. Noe stort sett bare proffene driver med. Det samme gjelder i grunnen mange av videoegenskapene i GH5, så vi skal derfor konsentrere oss om stillbilder i de kommende avsnittene.

(Foto: Produsenten)

DFD og alt det der

Med en forbedret utgave av Panasonics Depth From Defoucus, regner kameraet enda raskere ut avstander i motivet, for å gjøre fokuseringen raskere og mer presis. Brukeren kan dessuten konfigurere selv – til en viss grad – hvordan autofokussystemet skal oppføre seg. Særlig på bevegelige motiver, med fokussporing og serieopptak med fokus mellom hvert bilde. Som forøvrig er oppe på ni bilder/s, eller 12 bps med autofokus bare på det første bildet.

Selv med begrenset tid til rådighet under testingen, kan jeg si at kameraet er en drøm å bruke. Det ligger godt i hånden, selv med Lumix G 100-400mm zoomen påmontert, og det er lynraskt.

Selv med hansker på, er det ikke vanskelig å bruke de viktigste funksjonene og innstillingene. Bortsett fra pekeskjermen, som du enten trenger skjermvennlige hansker, eller pekefingeren for å bruke.

Den store elektroniske søkeren er virkelig imponerende i all sin skarphet. Fargegjengivelsen er nydelig, og jeg er blant de som ikke savner en optisk søker, når jeg har denne bildekvaliteten foran øynene.

(Foto: Produsenten)

Bildekvalitet

Kameraets fastvare (v0.58) var ikke den samme som den endelige versjonen vil få når kameraet havner i butikkene. Men den er godt nok til å vurdere bildekvaliteten på stillbilder i hvert fall. Videokvaliteten skal jeg være forsiktig med å si for mye om, men på vår Panasonic 65DX900, var den upåklagelig skarp og blottet for artefakter. Rolling shutter, som oppstår når man panorerer under opptak og forvrenger vertikale linjer, er et minimalt problem.

Det samme kan jeg si om bildestøy. Panasonic har begrenset ISO-følsomheten til 25600, og jada, det er synlig bildestøy her på høye ISO-verdier, men de er godt kontrollert. 6400 ISO er ikke noe problem, 12800 går også fint, men her begynner oppløsningen og falle, mens 25600 absolutt fungerer. Hvis man ikke er helt allergisk mot fargestøy. Som de er relativt beskjedent av.

En annen gledelig forbedring sammenlignet med GH4, er fargegjengivelsen på jpeg-filer. Den er mer nøytral og ser ikke så prosessert ut. Hudtoner er finere tegnet, og varmere gjengitt, noe som gir portretter et mer tiltalende utseende.

Fraværet av lavpassfilter gir utmerket detaljskarphet, helt på høyde med Olympus OME EM1 II og Canon EOS 5D mark IV, og langt bedre enn på Sony a7s II. Som er Sonys beste ‘videokamera’, blant systemkameraene i alpha-serien.

Det er i alle fall ikke bildekvaliteten som skal felle GH5, sammenlignet med de nærmeste konkurrentene.

Krevende kamera

Bildekvaliteten fra Panasonic Lumix GH5, er blant det beste vi har sett av avanserte systemkameraer. Bildestøy er ikke noe tema lengre, og det er nok megapiksler til å gjøre selv nerdene fornøyd. Kameraets største og forsåvidt eneste ulempe, er at det er krevende å bruke, hvis man skal utnytte alle de rikholdige mulighetene. Det er langt fra noe amatørkamera. Da skal man heller se på Lumix G80 eller GX800, men for fotografer som stiller store krav til bilde- og videokvalitet, er det knapt noe bedre egnet kamera i markedet nå.

(Foto: Produsenten)

Lyd & Bilde mener

Rask og responsiv med svært høy bilde- og videokvalitet, fremragende ergonomi og endeløst med egenskaper. Solid bygget med værtetting, pekeskjerm og stor søker. Bratt lærekurve og innfløkte funksjoner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Etterlengtet oppgradering

Kompakt og kompetent telezoom

De største instantbildene

Flyvende dobbeldekker

Kamera med kunstig intelligens

Parkerer konkurrentenes kameraer

Fullformatkamera på sparebluss

Fenomenalt anvendelig kameradrone

Et perfekt kompromiss

Ellevill vidvinkel

En ulv i fåreklær

Nikons Z8 oppfyller manges drømmer

Scroll to Top