annonse
annonse

test: Martin Logan Impression ESL 11A

Magisk mesterstykke

Februar 2018
Martin Logan Impression ESL 11A
Februar 2018
Martin Logan Impression ESL 11A

De ser kanskje rare ut, men du har neppe hørt musikken gjengitt med større realisme.

Lyd & Bilde mener

Enestående kvaliteter med grensesprengende gjennomsiktighet, krystallklart fokus og massiv bassdynamikk. Referanseklasse.
Krevende å sette opp, begrenset maksimalt lydtrykk.

De kaller den Masterpiece-serien, og det er en treffende beskrivelse. For amerikanske Martin Logan har aldri laget bedre høyttalere, hvert fall ikke av denne typen.

Høyttalertypen vi snakker om, er en sjelden variant av to veldig forskjellige tekniske måter å lage lydbølger på, og som når det klaffer, skaper en nesten sjokkartet virkelighetsnær lydopplevelse.

En fjærlett duk kombinert med to kraftige basselementer, høres ut som en oppskrift for katastrofe, men her fungerer den hybride løsningen så nær optimalt som det går an å komme.

Mens vanlige høyttalere kombinerer ett eller flere elementer, hvor en spole i et magnetgap beveger en konisk membran, bruker hybridhøyttalere forskjellige typer elementer.

Her betyr det en 112 cm lang buet elektrostatmembran strukket på en ramme, og to 20 cm store basselementer med aluminiumsmembraner, i to integrerte kabinetter i bunnen av høyttalerne.

De to basselementene har hver sin forsterker på 275 w, og det letter byrden for forsterkeren man kobler til. Som bare trenger å drive elektronstatelementet, og ikke bassen.

Martin Logan Impression ESL11A kalles den, og den har nesten ikke sitt like, fra andre enn Martin Logan selv. Som lager hybridhøyttalere med samme type teknikk.

Les testen av Martin Logan Montis her

Men det er bare Masterpiece-serien som kombinerer aktive basser med elektrostat, og automatisk romkorreksjon. Ja, du leste det riktig. Romkorreksjon. Mer om det om litt.

Impression er av av fire modeller i serien, og den rimeligste med aktive basser. De nærmeste konkurrentene er kanskje Dynaudio Confidence C2 og C4, System Audio SA Pandion 50, Focal Sopra N2 og Piega Coax 90.2.

Men ingen av dem ligner disse.

Det beste av begge verdener

Med to aktive basselementer til å ta seg av området fra 29 til 300 hz, og en 112 x 28 cm elektrostat opptil 23 kHz, får man kombinert mektig bassdynamikk, med vektløshet og ekstrem detaljrikdom.

Høyttalerne ser heller ikke ut som andre høyttalere. De er 155 cm høye fordi den store elektrostatmembranen trenger et stort areal for å dekke et bredt frekvensområde. Selve membranen er en tynn film som er spent opp i en vertikal bue med perforerte poler på frem- og baksiden.

Siden membranen er gjennomsiktig uten bakvegg, ser man også gjennom høyttalerne. Det gjør at de ikke virker så ruvende som man kanskje tror. Men det byr på en liten utfordring.

Membranene stråler også bakover, slik at det ‘lekker’ lyd fra baksiden. Derfor må man passe litt på at avstanden fra høyttalere til bakvegg, er den samme for høyre og venstre kanal.

Aktiv bass

Med et areal begrenset til 3136 kvadratcentimetere, er ikke flaten stor nok til å flytte nok luft ved lave frekvenser. To basselementer i det som best kan beskrives som en integrert subwoofer, tar seg av de laveste frekvensene.

De er bygget ganske likt som basser i vanlige subwoofere. Med ekstra lang slaglengde og 20 cm store aluminiumsmembraner, som tåler kraftig påtrykk. Elementene sitter i hvert sitt kammer, og en 275 w forsterker til hver av dem, gjør basskassen til en aktiv konstruksjon.

Romkorreksjon

De to bassene – en foran og en bak – kan reguleres ± 10 dB under 75 hz, og mellombassen kan regulere ±2 dB, for at man skal kunne tilpasse bassresponsen til plasseringen i rommet.

Men det er også mulig å bruke romkorreksjon for å tilpasse bassen fra høyttalerne til rommet.

91 dB følsomhet/4 ohm 29 hz - 23 kHz ± 3dB 2 x 20 cm basselementer 112 x 28 cm elektrostatelement 2 x 275 w bassforsterkere Mål: 154 x 30 x 70 cm Flere farger på bestilling audiocompaniet.no
Pris: 129490,-

Alltid oppdatert!

Meld deg på Lyd & Bilde nyhetsbrev