Sonys proffavdeling, Sony Professional, har lenge solgt passive 3D-skjermer til produksjonsselskaper og kringkastere, mens forbrukerdivisjonen hittil har valgt å fronte den aktive varianten med lukkerbriller.
Nå slenger også Sony Consumer seg med på den passive trenden, og har angivelig begynt å markedsføre rimelige 3D-skjermer i Kina allerede. Sonys passive Bravia-skjermer kan trolig få Europalansering på IFA-messen i Berlin i september.
Det er japansk produktsjef for hjemmeunderholdning Noriaki Negishi som har tatt bladet fra munnen og røper noen av Sonys TV-planer for det neste året.
-Ingeniørene våre liker egentlig ikke passiv 3D, fordi den kun har halvparten av oppløsningen til aktive systemer – men forbrukerne synes passivt er mer praktisk, sier Negishi.
Dermed ser det ut til at Sony i likhet med LG, Philips og nå sist Panasonic gir sin støtte til den passive, polariserende teknikken, sannsynligvis i en kombinasjon med aktive briller på de dyrere modellene.
I tillegg til billige 3D LED-skjermer vil vi trolig også få se flere OLED-skjermer fra Sony neste år.
2013 blir året da vi virkelig gjør comeback med nye teknologier, sier Negishi.
Kilde: Reg Hardware