Gold Note hører hjemme i Firenze i Italia, hvor det lille selskapet lager alt fra platespillere til høyttalere. Vi har flere ganger testet deres elektronikk, blant annet forsterkerne IS-1000 og IS-10, men vi har ikke tidligere lyttet til deres høyttalere.
Italiensk hi-fi har ord på seg for å være håndverk av høy kvalitet. Og Gold Note A6 EVO II lever til fulle opp til tradisjonen. Kabinettet kan fås i både en matt lakkert og en høyglanspolert utgave. I begge tilfeller på valnøttfiner. Fronten, toppen og baksiden er sortlakkert. Det samme gjelder fotplaten, som er hevet over gulvet på spikes.
Gold Note A6 EVO II er en slank gulvhøyttaler som selv om den måler over en meter i høyden, ikke tar mer gulvplass enn en kompakthøyttaler på stativ. Man får dermed ”overrakt” et mye større kabinettvolum.
Skjult subwoofer
Konstruksjonen er mer avansert enn det umiddelbart ser ut til, når man tar det magnetisk festede frontstoffet av det pene sekskantede kabinettet. Utover de to 5,5” bass/mellomtoneenhetene og domediskanten man umiddelbart kan se, gjemmer det seg en 6” subwooferenhet inne i kabinettet.
Subwooferdelen som jobber under 70 Hz, er konstruert som et coupled cavity-kabinett, hvor enheten spiller inn i et ekstra kammer, som igjen er forbundet til omverdenen gjennom en bassrefleksport som munner ut i bunnen. De to bass/mellomtoneenhetene har sitt eget bassreflekskabinett med bakovervendt port. Diskantenheten tar over fra 2 kHz.
Da høyttalerne står på spikes, og disse er nødvendige for å sikre pustehull til den nedadvendte bassrefleksporten, er det litt vanskeligere enn gjennomsnittlig å eksperimentere med plasseringen. Men de fant plass omkring en halv meter fra bakveggen og en meter fra hjørnene i stuen.
Følsomheten er oppgitt til 88 dB, og med en impedans på 4 Ohm burde det ikke være vanskelig å få effekt nok til å spille tilstrekkelig høyt.
Lydkvaliteten
Etter å ha testet Kerr Acoustic K300 MK3 for kort tid siden, var det en litt annen lydfilosofi som møtte oss med Gold Note A6 EVO II. De to høyttalerne koster omtrent det samme, og begge er bygget av små håndverkspregede produsenter. Men der stopper også likheten.
Der Kerr Acoustic med det kompakte transmisjonslinje-kabinettet hadde en dyp, men litt tilbaketrukket bassgjengivelse, er det mer umiddelbar energi i bassen hos Gold Note.
Gulvhøyttalere forbinder man gjerne med evnen til å spille høyt – og dypt. Selv om Gold Note A6 EVO II er ganske stor og har innebygd subwoofer, må du ikke forvente tordnende tung dypbass. Nyansene i bassen er god, men den lille 6”-en i det indre kabinettet ruller av ved 40 Hz.
Det overordnede lydbildet er også veldig annerledes – men definitivt ikke mindre kvalifisert. Fremfor å grave ut alle detaljer og mangler i opptaket med en meisel og servere dem usminket, er det sterkeste kortet hos Gold Note A6 EVO II formidlingen av atmosfæren.
Det må ikke forstås slik at EVO II låter unyansert eller for den saks skyld mørkt. Vi har å gjøre med en høyttaler som prismessig ligger like under high-end, så alt det grunnleggende er naturligvis på plass. Men der hvor de pene italienerne eksellerer, er på fornemmelsen av den akustiske scenen som er både bred og spesielt dyp. Det er lett å høre forskjell på om rommet på opptaket (eller den valgte romklangen i produksjonen) er en stor og dyp konsertsal som den i konserthuset Cincinnati på Banditen Galopp, eller en helt intim jazzklubscene på vertshuset Stampen på I’m Confessin’, hvor musikerne bare er to meter unna. Det er opptak som jeg (og sikkert også faste lesere) kjenner til. Men det er sjelden jeg har følt atmosfæren fra begge steder så tydelig.
Mindre scener enn de 28 000 kubikkmeter luft i Cincinnati kan gjøre det. Og Gold Note gjør elskede opptak til et behagelig gjenhør. Høyttalerne skjuler ikke noe, men tekniske feil er lettere å tilgi når man er på konsert med gode venner.
Men la være å ta dem med på Orange Scene på Roskildefestivalen. Gold Note A6 EVO II kan fint fylle stuen med lyd, men stor fysisk heavyrock er ikke deres favoritt.
Konkurrenter
En direkte prismessig konkurrent til Gold Note A6 EVO II er førnevnte Kerr Acoustic K300 MK3. Hvis knivskarp presisjon er første prioritet, er den et nærliggende valg. Og Dynaudio Contour 20 Black Edition vil med sin kraft og eksplosjonsevne være en sterk konkurrent til begge. Sannsynligvis vil det spesielt være elskere av klassisk orkestermusikk som vil velge Gold Note på grunn av dens evne til å sette den akustiske scenen.
