Kommentar

Kom deg tilbake på jobb, Musk!

Elon Musk leker seg på Twitter, når han i stedet burde fikse Teslaen min.

elon musk twitter tesla

Valget om å kjøpe en Tesla Model Y som familebil var et vi tok i sommer. Grunnene er flere, men bagasjeplass og ladenettverk veide tungt.

Så sent som lørdag den 17. desember kunne jeg og familien glade og fornøyde hente ut vår splitter nye Tesla Model Y Performance fra deres filial i Drammen. Men allerede da vi kjørte bilen ut fra parkeringsplassen, var det ting som skurret.

Tesla Model Y Performance, som vi elsket den i sommer. Foto: Geir Gråbein Nordby

At det ikke var mulig å aktivere cruisekontroll er greit nok, bilen trengte nemlig noen mil med innkjøring før Autopilot-kameraene var kalibrert.

Verre var det med følgende feilmelding: «Nødanropssystem er midlertidig utilgjengelig». Og en beskjed om å sjekke internettilkobling om problemet vedvarer. Vel, siden bilen faktisk klarer å ta inn både Tidal og internettradio er det ingen problemer med akkurat det.

Les også – Derfor kjøpte jeg Tesla Ikke nødvendigvis den beste bilen. Men den er det jeg trenger.

Dessverre stopper det ikke der. Lydanlegget, som vi tidligere har skrytt så hemningsløst av, låt som en reiseradio. Grunnen: ingen lyd i subwooferen. Etter en dag kom plutselig bassen, og jeg fikk nærmest sjokk der jeg satt bak rattet. Plutselig var alt bare velstand. Det var inntil jeg parkerte bilen og startet igjen, hvorpå subwooferen nok en gang hadde gjort som SAS-pilotene og gått ut i streik.

Det stopper dessverre ikke der. Da jeg testet Performance-utgaven tidligere i sommer, falt jeg pladask. Så forelsket ble jeg, at jeg klarte å overbevise hele redaksjonen om å gi den utmerkelsen Årets beste bil i Premium-klassen. Vel fortjent, basert på min uke med beistet. Den hadde alt man forventer, pluss det ekstra som hører med en Performance-bil fra Tesla.

Ikke en feilmelding du vil se øyeblikket du kjører ut fra forhandleren. Foto: Sylvia Nordby

Bilen jeg har tatt imot er dessverre ikke helt sånn. Det vil si, den har absolutt Performance-delen. Det den mangler, er «alt man forventer». I hvert fall noe av det. Nærmere bestemt parkeringssensorer.

Du skjønner, Tesla bestemte seg tidligere i år for å fjerne radaren fra Autopilotsystemet i sine biler, til fordel for en ren kamerabasert løsning. En de kaller Tesla Vision. Det skulle visst gi bedre autonome egenskaper. Og det er mulig. Men jeg hadde ikke fått med meg at dette også innebar at parkeringssensorene skulle bort.

På 2023-modellene er det riktignok rygge- og sidekameraer, men ikke noe frontkamera for parkering. Og uten ultralydsensorer som piper for å varsle om objekter i veien blir parkering mer vrient – spesielt når man nærmere seg obstruksjoner foran bilen. Og uansett hvor mye noen måtte mene at en dyktig sjåfør bør klare seg uten, så virker det helt merkelig at et 360-system for parkering ikke skal være på plass i en 2023-modell. Dette er på plass i nærmest alle andre nye biler, enn – tydeligvis – i Tesla. En detalj som alene gjør det vanskelig for meg å overtale fruen i huset om at dette er en bil vi skal beholde.

Musk er opptatt med Twitter

Vi har alle fått med oss at Elon Musk i det siste har hatt hendene fulle med Twitter. I mellomtiden har Tesla-aksjen rast til et nivå vi ikke har sett siden november 2020. Musk har gått fra å redde Tesla fra konkurs i 2018 ved å praktisk talt bosette seg på fabrikken for å løse masseproduksjonsfloken rundt Model 3, til å nå prøve å gjøre det samme på Twitters hovedkontor.

Forskjellen mellom Twitter og Tesla? Mens Tesla-investorene elsker Musk (så lenge han ikke mister fokus), vil Twitter-brukerne ikke ha ham der.

Dette fant Musk ut en gang for alle da han for få dager siden spurte Twitter om han burde gå av som sjef. Noe 57,5 prosent mente han burde.

I tråd med hans lovnad om å adlyde flertallet, annonserte han sin avgang.

Det vil si, det hele er ganske kryptisk og kan tolkes som å ligge i løse luften.

For etter å først ha sagt han vil gå av, har han uttrykt enighet med en del konspirasjonsteoretikere. Som når Kim Dotcom hevder bot-er har påvirket spørreundersøkelsen. Bot-er som selvsagt var utenkelig da Musk gjorde samme type undersøkelse om hvorvidt Donald Trump skulle få tilbake kontoen sin. «Folket har talt» var lyden den gang.

Da en annen bruker mente at bare bekreftede kontoer – såkalt Twitter Blue-abonnenter – burde få delta i spørreundersøkelser som angår firmapolitikk, kastet Musk seg på og kommenterte: «Godt poeng. Twitter vil gjøre den endringen.»

Er det noen konklusjon å hente her?

Hva dette vil si i praksis, er selvsagt umulig å vite. Som det meste som foregår på Twitter for tiden. Under Musk har det hele blitt et eneste stort supperåd.

Bottom line er at Tesla lider uten Musks lederskap, mens Twitter hadde det bedre uten ham. Så hvorfor kan han ikke bare komme seg tilbake til Tesla? Han kan begynne med å fikse bilen min.

Les videre
Exit mobile version