Nå kommer superbatteriene!

Lader til 70 prosent på to minutter, og lever ti ganger lenger.

Mens mye har skjedd de siste årene hva gjelder prosessorkraft, lagring og skjermteknologi, er det nesten flaut hvor lite batteriene har bedret seg siden litiumionbatteriene ble kommersialisert på slutten av 1990-tallet.

Det har ikke manglet på forskningen, og vi har sett mange eksempler på teknologier som har funket i laboratoriet. Men det har aldri kommet så langt som inn i telefonene eller datamaskinene våre.

Forhåpentligvis kan det snart begynne å skje noe. Sist ut er forskere hos Nanyang teknologiske universitet i Singapore, som har utviklet et batteri som kan lades dag ut og dag inn, i tjue år. Det lades dessuten til 70 prosent av sin kapasitet på bare to minutter!

Litiumion og nanorør
Batteriet baserer seg på litiumioner, men grafitten i anoden er erstattet med en gelé, som blant annet inneholder nanorør av titanodioksid. Resultatet er superrask lading og langt mindre degradering i løpet av ladningene, i tillegg til at materialene som er brukt er rikelige på jorden og mye brukt allerede som tilsetningsstoff i matvarer.

Elektriske biler
Teknologien lisensieres nå for produksjon av et ikke navngitt selskap. Professoren ansvarlig for prosjektet Chen Xiaodong, refererer til elektriske biler når han snakker om batteriet, som kan indikere at batteriteknologien først vil finne veien til bilmarkedet, før vi får den i mobiltelefonene våre.

– Elektriske biler vil kunne øke rekkevidden dramatisk, med bare fem minutter med lading, som på linje med tiden man bruker for å pumpe bensin på dagens biler, sier Professor Chen.

Professor Chen viser frem sine nye, ultraraske oppladbare battericeller. Foto: Nanyang teknologiske universitet.

Batteriet, som skal tåle 10.000 ladesykluser, gjør at man kanskje ikke trenger å skifte ut batteriet i løpet av bilens levetid. Å fullade batteriet skal bare ta 15 minutter!

Så spørs det bare: Hvilken bilprodusent har skaffet seg rettighetene til batteriet? Vi klarer ikke å unngå å tenke på Tesla og deres kommende, mye omtalte ”gigafabrikk” for batteriproduksjon. Samtidig har vi ryktene om at Audi jobber på Tesla-konkurrenter med henholdsvis 50 og 70 mils rekkevidde.

Les videre
Exit mobile version