Cayenne har vært Porsches bestselger siden 2002, og nå blir den endelig elektrisk. Endelig kan godt bemidlede mennesker reise til sommer- eller vinterhytten i luksus. Og med spinnville ytelser.
Cayenne Electric Turbo setter nye standarder med 1156 hestekrefter i Launch Control-modus. Det gir 0-100 km/t på 2,5 sekunder og 0-200 km/t på 7,4 sekunder! Toppfarten er på 260 km/t. Standardmodellen er mer moderat med 442 hestekrefter i Launch Control, men sprinten til 100 på 4,8 sekunder gir fortsatt et godt skyv i ryggen.
Formel E-teknologi i gatebil
I tillegg til brutal kraft har Porsche satset på høy energigjenvinning. Cayenne Electric henter teknologi direkte fra Porsches Formel E-racerbiler, der den henter ut inntil 600 kW under bremsing. Porsche hevder at 97 prosent av all bremsing i hverdagskjøring kan håndteres av elmotorene alene.
Turbo-utgaven har direkte oljekjøling av elmotoren på bakakselen, for å sikre høy kontinuerlig effekt uten at systemet overoppheter. I normalmodus leverer Turbo-versjonen 857 hestekrefter, men gir ytterligere 176 hestekrefter i ti sekunder ved å trykke på en knapp. Kjekt å ha under forbikjøringer. Og gøy!
Lader lynraskt
I gulvet sitter et 113 kWt batteri med 800-volts teknologi. Rekkevidden er oppgitt til 643 kilometer for basemodellen og 624 kilometer for Turbo-utgaven, begge målt etter WLTP.
Ladingen går raskt unna, med en maksimal ladeeffekt på 390 kW. Lading fra 10 til 80 prosent skal gå unna på 16 minutter, dobbelt så raskt som vanlig. På ti minutter får du nok energi til 325 kilometers kjøring.
Trådløs lading
Som første Porsche støtter Cayenne Electric trådløs induktiv lading med inntil 11 kW effekt. Du trenger bare å parkere bilen over en ladeplate, så starter ladingen automatisk. Ja, det er ekstrautstyr, og nei, det er ikke billig. 75.000 kroner koster det, inkludert installasjon.
Ny design – men fortsatt Cayenne
Utseendet er oppdatert, men det fortsatt unektelig en Cayenne. Det lave panseret, de slanke Matrix LED-frontlyktene og den fallende taklinjen er klassisk Cayenne-design. Men detaljer som den tredimensjonale lysstripen bak med animert grafikk og den belyste Porsche-skriften er nytt.
Cayenne Electric er 5,5 cm lengre enn bensinversjonen, og akselavstanden er strukket 13 cm. Dette er det først og fremst baksetepassasjerene som drar nytte av, og alle får elektrisk justerbare seter som standard. Bagasjerommet er enormt, 781 liter med alle seter oppslått. Legg ned baksetene, og det vokser til 1588 liter. Da har vi ikke telt med de 90 literne ekstra i frunken.
Turbo-modellen har kontrastdetaljer i metallisk gråfarge (Turbonite) på Porsche-emblemet, felgene og vinduslistene. Begge modeller kan utstyres med offroad-pakke med bedre bakkeklaring.
Luftmotstand som en sportsbil
Cayenne Electric er blant de mest aerodynamiske SUV-ene i klassen, med en luftmotstandskoeffisient på 0,25. Aerodynamikken justeres dynamisk etter fart og kjørestil. Aktive kjøleluftklaffer i fronten, adaptiv takspoiler og spesielle blader bak på Turbo-modellen forbedrer både rekkevidde og kjøreegenskaper.
Stor OLED-skjerm
Aldri har det vært så mye skjerm inni en Cayenne. En elegant buet OLED-skjerm i midtkonsollen kombineres med et 14,25 tommers instrumentpanel og en valgfri 14,9 tommers passasjerskjerm. For første gang i Cayenne kan du også få head-up-display med AR-teknologi.
Skjermene kan tilpasses med widgets og temaer. Tredjepartsapper kan lastes ned direkte i bilen via Porsche App Centre. Voice Pilot bruker kunstig intelligens til å forstå komplekse spørsmål og svare som en ekte samtalepartner, ikke ulikt chattefunksjonen til ChatGPT.
Med såkalte Mood Modes kan du tilpasse seteposisjon, lys, klimaanlegg, lydprofil og skjermer etter ønsket stemning. I tillegg til å varme opp setene kan du også få varme i store kontaktflater som armlener og dørpaneler.
Ingen ord ennå om lydanlegget, men vi forventer at man kan velge Burmester som tilleggsutstyr.
3,5 tonn på hengerfestet
Cayenne har alltid skiltet med en stor tilhengervekt på 3500 kilo, og den elektriske er intet unntak. Kombinert med adaptiv luftfjæring som standard, skal bilen håndtere asfalt og grusveier like elegant.
Turbo-modellen kan utstyres med Porsche Active Ride – et aktivt fjæringssystem som i stor grad kompenserer for karosseribevegelser og skal gi «eksepsjonell stabilitet og komfort».
Porsche Cayenne Electric: Pris og tilgjengelighet
Cayenne Electric kan bestilles nå og kommer i norske butikker i løpet av første halvår 2026.
Priser:
- Cayenne Electric: fra 1.116.386 kroner
- Cayenne Turbo Electric: fra 1.767.130 kroner
Tekniske data Cayenne Electric:
- Effekt: 300 kW/408 hk (325 kW/442 hk med Launch Control)
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Toppfart: 230 km/t
- Rekkevidde: opptil 643 km (WLTP)
- Forbruk: 19,7-21,8 kWt/100 km
Tekniske data Cayenne Turbo Electric:
- Effekt: 630 kW/857 hk (850 kW/1156 hk med Launch Control)
- Dreiemoment: opptil 1500 Nm
- 0-100 km/t: 2,5 sekunder
- 0-200 km/t: 7,4 sekunder
- Toppfart: 260 km/t
- Rekkevidde: opptil 624 km (WLTP)
- Forbruk: 20,4-22,3 kWt/100 km
Mer info: porsche.com
