Bang & Olufsen har snudd skuten

Selv om elektronikkbransjen jevnt over har hatt en tilbakegang i 2023, har B&O klart å øke både omsetning og overskudd.

Bang & Olufsen har snudd skuten 1

Selv om vi nå har lagt koronatidens elektronikkentusiasme bak oss, og vi i 2022 og 2023 har opplevd den ene krisen etter den andre, har Bang & Olufsen likevel klart å gjøre det godt. I årets tredje kvartal (regnskapsårets første kvartal) økte det tidligere kriserammede elektronikkselskapet både salg og inntjening.

Omsetningen økte globalt med 8 %, og i Asia var veksten på hele 29 %. Selskapets totale omsetning økte med 1,2 %, og i Europa var økningen på hele 26,7 %.

En viktig faktor for Bang & Olufsens suksess dette kvartalet var en betydelig forbedring av resultatet. Bruttomarginen var på 52,6 %, noe som er 16 prosentpoeng bedre enn i fjor. Dette kan blant annet forklares med at selskapets leverandører har vært i stand til å levere varene mer effektivt.

Selskapets administrerende direktør, Kristian Teär, er fornøyd med resultatet og sier at Bang & Olufsen fortsetter å fokusere på å forbedre kundeopplevelsen og styrke merkevaren på verdensplan. Han påpeker også at de ekstraordinære kostnadene som selskapet tidligere har hatt, ikke lenger påvirker det negativt.

Les også TEST: Beosound Emerge Bang & Olufsen Beosound Emerge er et modig brudd med hvordan en multiroms-smarthøyttaler kan se ut – og låte.

Selskapet har også meddelt at Beosound Emerge har oppnådd Cradle to Cradle-sertifisering på bronse-nivå.

Dessuten har Bang & Olufsen styrket samarbeidet med luksusbilmerket Ferrari og lansert fire produkter i begrensede luksusutgaver. Disse produktene selges i Bang & Olufsen-butikker og på nettet, samt hos utvalgte Ferrari-forhandlere.

Les også Nyhet: B&O: The Ferrari Collection Vi liker virkelig det vi ser, når Bang & Olufsen samarbeider med Ferrari om en helt ny rødfarge på et utvalg produkter.
Les videre
Exit mobile version